Inrijden. ‘Theorie’ en komende praktijktest
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
Ik heb een Eend conventioneel engereden en die gebruikt wat meer olie dan ik gehoopt had.
Ook heb ik een acadiane op "deze" manier ingereden en die is heerlijk pittig en het olieverbruik lijkt prima.
Wel kan ik me voorstellen dat een big bore wat nauwer luistert, die cilinders zijn zo dun dat die veel minder warmte kunnen vasthouden, en ook is het risico van "iets" vervormen tijdens de montage wat groter, dus dat men die wat rustiger inrijd, begrijp ik wel.
Ik lees hier vaker dat er een b.b. kapot draait.
En de moderne motoren die je op discovery ziet, kun je volgens mij niet vergelijken met een 2CV motor, de tolerantier's zijn tegenwoordig veel kleiner.
Mijn vader heeft een nieuwe Hyundai, hoeft niet meer ingereden te worden en de olie kan 30000km blijven zitten.
Ik zou die olie er niet zolang in willen hebben, maar dat is een andere discussie....
Moderne auto's hoeven tegenwoordig helemaal niet meer te worden ingereden!
Ook heb ik een acadiane op "deze" manier ingereden en die is heerlijk pittig en het olieverbruik lijkt prima.
Wel kan ik me voorstellen dat een big bore wat nauwer luistert, die cilinders zijn zo dun dat die veel minder warmte kunnen vasthouden, en ook is het risico van "iets" vervormen tijdens de montage wat groter, dus dat men die wat rustiger inrijd, begrijp ik wel.
Ik lees hier vaker dat er een b.b. kapot draait.
En de moderne motoren die je op discovery ziet, kun je volgens mij niet vergelijken met een 2CV motor, de tolerantier's zijn tegenwoordig veel kleiner.
Mijn vader heeft een nieuwe Hyundai, hoeft niet meer ingereden te worden en de olie kan 30000km blijven zitten.
Ik zou die olie er niet zolang in willen hebben, maar dat is een andere discussie....
Moderne auto's hoeven tegenwoordig helemaal niet meer te worden ingereden!
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962
2CV cilinders zijn van gietijzer, dat onder voorspanning in model en "glad" is geslepen (gehoond).
Als de spanning er weer af is, is de binnenkant van de cilinder (door de voorspanning tijdens het opboren) iets tonvormig.
Deze vorm is, als het goed is, bij bedrijfstemperatuur en druk weer recht cilindrisch (o.i.v. temperatuur en druk)
Bij de fabriekscilinders is dat door de vele jaren productie ervaring aardig passend.
Het inrijden doet het laatste restje passing maken.
BB sets zijn standaard cilinders, die achteraf op overmaat geslepen zijn. Met name de pasvorm van de set is bepalend of een BB goed presteert of overmatig olie verbruikt, veel slijtage of zelfs warmlopers geeft. Daar is het vakmanschap van de producent van de BB cilinder bepalend! Ook de montage van de cilinders moet heel precies op de juiste aanhaalmomenten gebeuren. De marges zijn kleiner dan bij standaard sets.
De wanddikte van een BB cilinder is door het opboren en slijpen dus iets dunner dan die van een standaard setje. Hierdoor is het warmte opnemend en afvoerend vermogen van een BB iets kleiner, vergelijk het maar met een dunnere stroomdraad of waterleiding.
Door de grotere inhoud wordt er meer verbrandingswarmte geproduceerd en het contactvlak tussen zuiger en cilinder is groter, waardoor er ook meer (wrijvings) warmte vrijkomt.
Meer energie er in en een verminderde afvoercapaciteit.
Bij een BB set kom je daarmee dus wel degelijk tegen het uiterste van wat die kan hebben qua warmte afvoer:
De wandtemperatuur aan het buitenste laagje (slechts enkele microns diep) van het contactvlak tussen zuiger en cilinder kan dan zo hoog oplopen dat het materiaal op microscopich niveau aan elkaar gaat smelten (wrijvingslassen). Dat "lasje" dat breekt af en laat op het oppervlak microscopische "tandjes" achter, die bij elke volgende passage verder invreten.
Dit gaat natuurlijk maar een paar slagen goed en dan loopt het zaakje geheid vast.
Daarvoor meen ik dat het beter is om een BB set rustig in te rijden met overmaatse inrijsproeiers. (een rijk mengsel koelt bij het verdampen van de extra benzine in de kamer meer en verbrand daarna koeler)
Ook klopt het wat je zegt Bertje:
Moderne motoren hebben geharde cilinderbussen. Ook de maatvoeringen zowel warm als koud zijn veel preciezer. Die hoeven niet meer in te lopen.
Dat is dus geen vergelijk.
Als de spanning er weer af is, is de binnenkant van de cilinder (door de voorspanning tijdens het opboren) iets tonvormig.
Deze vorm is, als het goed is, bij bedrijfstemperatuur en druk weer recht cilindrisch (o.i.v. temperatuur en druk)
Bij de fabriekscilinders is dat door de vele jaren productie ervaring aardig passend.
Het inrijden doet het laatste restje passing maken.
BB sets zijn standaard cilinders, die achteraf op overmaat geslepen zijn. Met name de pasvorm van de set is bepalend of een BB goed presteert of overmatig olie verbruikt, veel slijtage of zelfs warmlopers geeft. Daar is het vakmanschap van de producent van de BB cilinder bepalend! Ook de montage van de cilinders moet heel precies op de juiste aanhaalmomenten gebeuren. De marges zijn kleiner dan bij standaard sets.
De wanddikte van een BB cilinder is door het opboren en slijpen dus iets dunner dan die van een standaard setje. Hierdoor is het warmte opnemend en afvoerend vermogen van een BB iets kleiner, vergelijk het maar met een dunnere stroomdraad of waterleiding.
Door de grotere inhoud wordt er meer verbrandingswarmte geproduceerd en het contactvlak tussen zuiger en cilinder is groter, waardoor er ook meer (wrijvings) warmte vrijkomt.
Meer energie er in en een verminderde afvoercapaciteit.
Bij een BB set kom je daarmee dus wel degelijk tegen het uiterste van wat die kan hebben qua warmte afvoer:
De wandtemperatuur aan het buitenste laagje (slechts enkele microns diep) van het contactvlak tussen zuiger en cilinder kan dan zo hoog oplopen dat het materiaal op microscopich niveau aan elkaar gaat smelten (wrijvingslassen). Dat "lasje" dat breekt af en laat op het oppervlak microscopische "tandjes" achter, die bij elke volgende passage verder invreten.
Dit gaat natuurlijk maar een paar slagen goed en dan loopt het zaakje geheid vast.
Daarvoor meen ik dat het beter is om een BB set rustig in te rijden met overmaatse inrijsproeiers. (een rijk mengsel koelt bij het verdampen van de extra benzine in de kamer meer en verbrand daarna koeler)
Ook klopt het wat je zegt Bertje:
Moderne motoren hebben geharde cilinderbussen. Ook de maatvoeringen zowel warm als koud zijn veel preciezer. Die hoeven niet meer in te lopen.
Dat is dus geen vergelijk.
Met een waggelende groet van Annemiek en Hans
-
- Heavy user
- Berichten: 2861
- Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
- Locatie: Eindhoven de geksteeeh
Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn!!
BB is echt gewoon veel gevoeliger en ik ben met de eend met bigboreset erin (na het inrijden hoor!!) een half jaar 's weekends van Friesland naar Eindhoven op en neer gereden en toen was het over met de BB. Ook in gewoon gebruik is een bigbore gewoon niet handig. Wel lkkr veel koppel
BB is echt gewoon veel gevoeliger en ik ben met de eend met bigboreset erin (na het inrijden hoor!!) een half jaar 's weekends van Friesland naar Eindhoven op en neer gereden en toen was het over met de BB. Ook in gewoon gebruik is een bigbore gewoon niet handig. Wel lkkr veel koppel

Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break
MyAmi Spring Break
-
- Gebruiker
- Berichten: 125
- Lid geworden op: ma 13 okt, 2008 11:20
Ook nieuwe en moderne motoren hebben nog een inrij-periode.
Deze is weliswaar stukken korter dan in het verleden.
Diverse onderdelen moeten toch nog op elkaar inslijten.
Vroeger werden motoren ook afgeleverd met zgn inloopolie, en deze moest vaal al na 1500-2500 km vervangen worden.
Dit hoeft dus tegenwoordig niet meer
Tijdens de inrij-periode is er vaak sprake van olieverbruik, maar dit moet na 10.000 tot 20.000 km behoorlijk verminderd zijn.
Ik in totaal 3 nieuwe auto's gekocht (alle 3 met een PSA-diesel), alle 3 verbruikten gedurende de eerste 20.000 km wat olie.
Daarna was het incidenteel iets bijvullen. Zelfs met mijn huidige auto (C3 1.4 HDi) met ruim 220.000 km op de teller is het olieverbruik minimaal.
Met de laatste nieuwe auto (2004) merkte ik toch weer dat ook dit motortje tussen de 5.000 en 10.000 km pas "los" kwam.
Bij het inrijden is het heel belangrijk dat de motor rustig opgewarmd wordt, dwz niet plankgas de straat uit racen.
Op het moment dat de motor warm is, kun je er best pittig mee rijden.
Grote afstanden rijden is ook beter dan kleine stukjes voor je motor.
Bij korte afstanden komt de motor onvoldoende op temperatuur.
Jeroen
Deze is weliswaar stukken korter dan in het verleden.
Diverse onderdelen moeten toch nog op elkaar inslijten.
Vroeger werden motoren ook afgeleverd met zgn inloopolie, en deze moest vaal al na 1500-2500 km vervangen worden.
Dit hoeft dus tegenwoordig niet meer
Tijdens de inrij-periode is er vaak sprake van olieverbruik, maar dit moet na 10.000 tot 20.000 km behoorlijk verminderd zijn.
Ik in totaal 3 nieuwe auto's gekocht (alle 3 met een PSA-diesel), alle 3 verbruikten gedurende de eerste 20.000 km wat olie.
Daarna was het incidenteel iets bijvullen. Zelfs met mijn huidige auto (C3 1.4 HDi) met ruim 220.000 km op de teller is het olieverbruik minimaal.
Met de laatste nieuwe auto (2004) merkte ik toch weer dat ook dit motortje tussen de 5.000 en 10.000 km pas "los" kwam.
Bij het inrijden is het heel belangrijk dat de motor rustig opgewarmd wordt, dwz niet plankgas de straat uit racen.
Op het moment dat de motor warm is, kun je er best pittig mee rijden.
Grote afstanden rijden is ook beter dan kleine stukjes voor je motor.
Bij korte afstanden komt de motor onvoldoende op temperatuur.
Jeroen
Eend goed, al goed
Resultaat inrijden BB
Wat ging er vooraf?
In Doris D. is een volledig gereviseerd BB blok geplaatst.
Volgens de inrijinstrukties* van de leverancier hebben we alles nauwkeurig 5000 km ingereden.
*)
1. Na 1000 Km. moet de motor een beurt hebben: olie en oliefilter verversen en kleppen stellen.
2. De eerste 2000 Km mag de motor maximaal 4000 toeren per minuut draaien
3. van 2000 tot 4000 Km maximaal 5000 toeren per minuut
4. van 4000 tot 5000 Km maximaal 6000 toeren per minuut, maar nog steeds niet op de snelweg.
5. na 5000 Km is de motor ingereden en kan rustig volgas gegeven worden.
Afgelopen weekend zijn we in Gaanderen geweest, hebben de motorvermogens van het "kale" (zonder powertube) blok gemeten (de rode curve)
Vervolgens is de powertube aangesloten en is de sproeierbezetting in een aantal runs op de vermogensbank geoptimaliseerd.
Het resultaat is de blauwe curve.
Het koppel:

Het vermogen:

Ik moet zeggen, het rijd prima! Veel koppel onderin en ook lekker vlot doortrekken tot 120.
Wij zijn niet ontevreden
Hoe is het met de rest van de inrijders vergaan?
Charles, Bertje?
In Doris D. is een volledig gereviseerd BB blok geplaatst.
Volgens de inrijinstrukties* van de leverancier hebben we alles nauwkeurig 5000 km ingereden.
*)
1. Na 1000 Km. moet de motor een beurt hebben: olie en oliefilter verversen en kleppen stellen.
2. De eerste 2000 Km mag de motor maximaal 4000 toeren per minuut draaien
3. van 2000 tot 4000 Km maximaal 5000 toeren per minuut
4. van 4000 tot 5000 Km maximaal 6000 toeren per minuut, maar nog steeds niet op de snelweg.
5. na 5000 Km is de motor ingereden en kan rustig volgas gegeven worden.
Afgelopen weekend zijn we in Gaanderen geweest, hebben de motorvermogens van het "kale" (zonder powertube) blok gemeten (de rode curve)
Vervolgens is de powertube aangesloten en is de sproeierbezetting in een aantal runs op de vermogensbank geoptimaliseerd.
Het resultaat is de blauwe curve.
Het koppel:

Het vermogen:

Ik moet zeggen, het rijd prima! Veel koppel onderin en ook lekker vlot doortrekken tot 120.
Wij zijn niet ontevreden

Hoe is het met de rest van de inrijders vergaan?
Charles, Bertje?
Met een waggelende groet van Annemiek en Hans
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
sow hee oud stukkie geschiedenis opgegraven... sorry...
maaruh, mijn samen (groten deels door BART!! alleen) opgebouwde nieuwe Big Bore is aan het ingereden worden!
vanaf eerste start liep ie meteen lekker geen tik geen rauwigheid niets! goed gevoel natuurlijk!
Maar het inrijden volgens de BB leverancier is niet eenduidig helaas. En het lukt me niet om m lekker op 1 snelheid te houden ook.
Dus, een mix van inrijtechnieken?
Dat langzame inrijden voor 250 KM heb ik nu gehad en ik ga nu voor het inrijden van wat ik hoop ooit, een lekker vlot daily driver eendje.
Bak is nog normaal 2cv6 maar ik ben bezig met een andere bak nog voor een wat rustiger rijden in 4e versnelling.
Nog even de set up :
BB van bekende leverancier met bijbehorende sproeiers
123 ontsteking
geisoleerde koeltunnel (verse isolatie!)
Eendje zonder veel extra gewicht nog (dus geen CX stoelen van 30 KG ps en geen mega audio install van 100+ kg)
Blok wil graag lopen hoor, is mijn oude blok, 35.000 oud, met nieuwe BB set. Was warm gelopen, daarna weer en weer en weer etc, in 2011.
maaruh, mijn samen (groten deels door BART!! alleen) opgebouwde nieuwe Big Bore is aan het ingereden worden!
vanaf eerste start liep ie meteen lekker geen tik geen rauwigheid niets! goed gevoel natuurlijk!
Maar het inrijden volgens de BB leverancier is niet eenduidig helaas. En het lukt me niet om m lekker op 1 snelheid te houden ook.
Dus, een mix van inrijtechnieken?
Dat langzame inrijden voor 250 KM heb ik nu gehad en ik ga nu voor het inrijden van wat ik hoop ooit, een lekker vlot daily driver eendje.
Bak is nog normaal 2cv6 maar ik ben bezig met een andere bak nog voor een wat rustiger rijden in 4e versnelling.
Nog even de set up :
BB van bekende leverancier met bijbehorende sproeiers
123 ontsteking
geisoleerde koeltunnel (verse isolatie!)
Eendje zonder veel extra gewicht nog (dus geen CX stoelen van 30 KG ps en geen mega audio install van 100+ kg)
Blok wil graag lopen hoor, is mijn oude blok, 35.000 oud, met nieuwe BB set. Was warm gelopen, daarna weer en weer en weer etc, in 2011.
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
nou, so far so good!
eerste 600 km gedaan, en ik rij net als ik altijd reed, wel iets minder top toeren maar loopt lekker naar de 110 easy.
Bak giert wel behoorlijk, is volgend projectje geloof ik.
Verbruik hebben we het maar niet over, lol, alleen nog wat carb afstellingen doen ergens, half gas wil ie niet echt lekker oppakken, zit een dip in.
eerste 600 km gedaan, en ik rij net als ik altijd reed, wel iets minder top toeren maar loopt lekker naar de 110 easy.
Bak giert wel behoorlijk, is volgend projectje geloof ik.
Verbruik hebben we het maar niet over, lol, alleen nog wat carb afstellingen doen ergens, half gas wil ie niet echt lekker oppakken, zit een dip in.
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
@Spookeend, ik had ook last van een flink gierende bak, dat viel nog veel meer op na inbouw van de visa motor. die is wat stiller dan het oude blokje. Vooral het gieren in de 4 was irritant. Maar ik heb er iets op gevonden.

Ik heb deze bakolie erin gegooid. Pete sparrow gebruikt het in engeland voor zijn bmw eenden. Hij gebruikt alleen de superlight versie (VOLGENS HEM: LOOKS LIKE CUSTARD, BUT IS THE BEST i EVER USED) maar ik kon hier toevallig vrij goedkoop aankomen. (het is voor een flesje bakolie duur spul) Het ziet er wel heel raar uit hoor, het is heel dun en zo blauw als smurfensnot. Maar het werkt wel! Veeeeeel soepeler schakelen en het gieren in de 4 was ook meteen veel minder. Zit er nu zo'n 1500 km naar alle tevredenheid in en is makkelijke dan een bakwissel

Ik heb deze bakolie erin gegooid. Pete sparrow gebruikt het in engeland voor zijn bmw eenden. Hij gebruikt alleen de superlight versie (VOLGENS HEM: LOOKS LIKE CUSTARD, BUT IS THE BEST i EVER USED) maar ik kon hier toevallig vrij goedkoop aankomen. (het is voor een flesje bakolie duur spul) Het ziet er wel heel raar uit hoor, het is heel dun en zo blauw als smurfensnot. Maar het werkt wel! Veeeeeel soepeler schakelen en het gieren in de 4 was ook meteen veel minder. Zit er nu zo'n 1500 km naar alle tevredenheid in en is makkelijke dan een bakwissel

-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
ow thnx zeg!!
es ff zien waar ik dat ken scoren want het word er niet beter op.
schakelen gaat stroever en stroever, zeker als de bak op temp is.
Nu net weer 200 km gereden en als ik dan bijna thuis ben is het vooral met terugschakelen een beetje mikken....
over het blok :
inrijden heb ik half zoals beschreven door de bigbore leverancier (zeg 300 KM relaxen en stukken van tussen de 20 tot 60 km in een keer elke keer) en half rustig warm rijden en gas erop. Na 1200 km weer olie en filter vervangen, was nog redelijk doorzichtig, maar zeker niet nieuw meer.
Nu alweer 1500 km verder, dus totaal al ruim 2500 met de nieuwe bb set! loopt ie als de brandweer! met gewone eendenbak (met dus behoorlijk gieren erin) loopt ie de teller uit, op de gps makkelijk over de 125, nog niet echt aan het trappen geweest hoor.
Op de terug weg lekker windje tegen en toch loopt ie relaxed op naar de 120 op de gps, no problem.
het fijnste, en wat ik echt gemist heb met het standaard blokkie.... is van 90 naar 110... dat gaat echt weer fluitend, paar seconden, echt heerlijk! Op de snelweg is dat zo relaxed.
editje...
de dip bij half gas is ook opgelost, heb het pijpje van het orginele luchtfilter gehaald, en het was gelijk over. nu zit wel weer een brom in bij vol gas, dus dat wordt denk toch een tube....
es ff zien waar ik dat ken scoren want het word er niet beter op.
schakelen gaat stroever en stroever, zeker als de bak op temp is.
Nu net weer 200 km gereden en als ik dan bijna thuis ben is het vooral met terugschakelen een beetje mikken....
over het blok :
inrijden heb ik half zoals beschreven door de bigbore leverancier (zeg 300 KM relaxen en stukken van tussen de 20 tot 60 km in een keer elke keer) en half rustig warm rijden en gas erop. Na 1200 km weer olie en filter vervangen, was nog redelijk doorzichtig, maar zeker niet nieuw meer.
Nu alweer 1500 km verder, dus totaal al ruim 2500 met de nieuwe bb set! loopt ie als de brandweer! met gewone eendenbak (met dus behoorlijk gieren erin) loopt ie de teller uit, op de gps makkelijk over de 125, nog niet echt aan het trappen geweest hoor.
Op de terug weg lekker windje tegen en toch loopt ie relaxed op naar de 120 op de gps, no problem.
het fijnste, en wat ik echt gemist heb met het standaard blokkie.... is van 90 naar 110... dat gaat echt weer fluitend, paar seconden, echt heerlijk! Op de snelweg is dat zo relaxed.
editje...
de dip bij half gas is ook opgelost, heb het pijpje van het orginele luchtfilter gehaald, en het was gelijk over. nu zit wel weer een brom in bij vol gas, dus dat wordt denk toch een tube....
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2090
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
klinkt goed die bak olie. Mijn bak wil ook wat gieren vooral als je het gas los laat in de 3e.
Spookeend hoe is de koeltunnel geisoleerd en scheelt dit veel geluid?
Rijd zelf ook met BB set heb gewoon in het begin wat rustig aan gedaan maar met 5000km op de klok 2 jaar terug plankgas naar Spanje op en neer met caravan. Hij verbruikt alleen vrij veel olie van af het begin. maar verder loopt hij nog steeds als een zonnetje. nu 35.000+ km met BB.
Spookeend hoe is de koeltunnel geisoleerd en scheelt dit veel geluid?
Rijd zelf ook met BB set heb gewoon in het begin wat rustig aan gedaan maar met 5000km op de klok 2 jaar terug plankgas naar Spanje op en neer met caravan. Hij verbruikt alleen vrij veel olie van af het begin. maar verder loopt hij nog steeds als een zonnetje. nu 35.000+ km met BB.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
tja, ik weet het niet met de olie, ergens heb ik een lekje, er hangt altijd een druppel onder.... ook ben ik er net achter dat er 2 verschillenden A-type oliepijlstokken zijn....
Koeltunnel isoleren scheelt veel licht gerammel hoor, ik kan het echt aanraden!
ook in combi met dubbele isolatie van schutboord en motorkap, alles helpt!
als de bak niet zo lawaaiig was dan kon ik met 110 gewoon praten in de eend, echt gewoon, zonder stemverheffing!
enige wat echt nog herrie maakt is de wind...
Koeltunnel isoleren scheelt veel licht gerammel hoor, ik kan het echt aanraden!
ook in combi met dubbele isolatie van schutboord en motorkap, alles helpt!
als de bak niet zo lawaaiig was dan kon ik met 110 gewoon praten in de eend, echt gewoon, zonder stemverheffing!
enige wat echt nog herrie maakt is de wind...
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed