Pagina 4 van 4

wiellagers.

Geplaatst: vr 20 mar, 2009 09:29
door Gerard2cv
Als je dus een nieuw lager monteer,dan moet je dus wel controleren of er
vet in zit.En SKF gebruikt geen Lithium vet,dus waarom proberen wijzer
te zijn de de fabrikanten.Ik geloof er dus niet in dat een fabrikant op vet
gaat bezuinigen om zijn product eerder kapot te laten gaan.Ik maakte een
lager altijd open om te zien hoe het er uit zag voor ik het monteerde

Geplaatst: vr 20 mar, 2009 11:30
door jeroentje
Waarom geen dichte lagers monteren ? Zijn gesmeerd voor het leven door de fabrikant en gaan langer mee. Ook hoef je je dan niet druk te maken over je keringen.

Heb ze gemonteerd in de Mehari en dat gaat al 2800 km goed 8)

Geplaatst: vr 20 mar, 2009 12:47
door AZL57
Eend heeft lagers met gespleten binnenring. Die worden bij de montage op spanning getrokken. Weet niet of er ook gesloten lagers met zo'n binnenring bestaan. Is misschien ook alleen gedaan omdat het makkelijker was in de fabriek.

Geplaatst: vr 20 mar, 2009 14:08
door jeroentje
Jazeker die bestaan. Hierzo kun je zien zitten :

Afbeelding

Geplaatst: vr 20 mar, 2009 15:45
door AZL57
mooi, kun je dan ook door het water rijden zonder lager schade?

Geplaatst: vr 20 mar, 2009 16:02
door Gerard2cv
Dat kan je toch altijd,er zitten aan beide zijde keeringen en je rijd door de
regen toch ook.

Geplaatst: vr 20 mar, 2009 16:40
door Bertje Beige
De reden dat ik er zelf (nog) niet aan begin is dat ik 1 keer heb gezien wat er kan gebeuren als alles tegenzit, toen is er zelfs een andere fusee gemonteerd.
Ook heb ik geen gereedschap om die grote moer los te draaien en als het lager vast zit, wat dan?

Ik doe veel zelf, maar voor bepaalde klussen zijn er garage's.....

Het SKF lager heeft aan de binnenkant een wit dopje, en de zijkanten zijn dicht.
Ik kan me vinden in de mening van Gerard dat een fabrikant niet iets zal doen zodat een lager sneller aan gort gaat.
Ook heb ik geen speciaal lagervet, dus ik moet er maar op vertrouwen dat de garage het goed zal doen, tenslotte zit het lager wat zij vorig jaar hebben vervangen ook al weer 10000 km en is nog goed!

Geplaatst: vr 20 mar, 2009 18:31
door jeroentje
mooi, kun je dan ook door het water rijden zonder lager schade?
Yep, dat is de reden dat ik voor deze heb gekozen.

Dat kan je toch altijd,er zitten aan beide zijde keeringen en je rijd door de
regen toch ook.
Klopt daarom melde ik ook dat je niet hoeft te kijken naar de keringen. Die gaan over het algemeen bij lange na niet zo lang mee als de lagers, maar zitten er wel net zo lang in. En door de regen rijden is iets anders dan door water.

Ik kan me vinden in de mening van Gerard dat een fabrikant niet iets zal doen zodat een lager sneller aan gort gaat.
Klopt, maar een fabrikant gaat geen onderdelen plaatsen die langer mee gaan dan noodzakelijk is als daar extra kosten aan zijn verbonden. Ik weet niet hoe het met auto's zit, maar ik werk in de machinebouw en daar word alles gedesigned op een levensduur van 7 jaar.

Als de je de kogels van de lagers niet kunt zien, zit er of een stofkap of zijn ze echt dicht.

Re: wiellagers.

Geplaatst: zo 22 mar, 2009 18:47
door dyane_maniac
Gerard Maas schreef:Als je dus een nieuw lager monteer,dan moet je dus wel controleren of er
vet in zit.En SKF gebruikt geen Lithium vet,dus waarom proberen wijzer
te zijn de de fabrikanten.
ik probeer niet wijzer te zijn, maar ik heb een pot lithium vet en een patroon mos2 (voor de fusees en aandrijfassen). mij is altijd verteld dat lithium het beste was voor zwaarbelaste delen als wiellagers.