Pagina 4 van 4
Geplaatst: wo 27 feb, 2013 18:17
door azuiper
terugkomend op de oorspronkelijke vraag van dit topic over olieverversen :
ik til mijn eend op met mijn heftruck, onder het chassis leg ik 2 houten balken om het gewicht te verdelen en beschadiging van mijn chassis te voorkomen. Zo kan ik mooi op stahoogte de olie aftappen en oliefilter wisselen en terwijl de auto dan toch op hoogte is kan ik gelijk even de onderkant inspecteren en de vetspuit hanteren om fusees, aandrijfassen en kantelmessen te smeren - overtollig aangebracht vet smeer ik vervolgens met de vinger op de geleiding van het stuurhuis (weet niet precies hoe dit onderdeel officieel heet, maar ik bedoel de gebogen plaat waar een ander onderdeel overheen glijdt).
handig zo'n heftruck ....
Geplaatst: wo 27 feb, 2013 19:27
door AZL57
Ja, als ie in goede staat is

Die heftruck dan....
Geplaatst: do 28 feb, 2013 22:55
door 2cvmaarten
lekker veilig!

Ik werk dagelijks aan heftrucks maar zal er van zijn leven niet onder gaan staan met last op de vorken! Maar ieder zijn eigen keuze!
Geplaatst: do 28 feb, 2013 23:18
door azuiper
@ 2cvmaarten ;
... onder het hefbord (of hoe dat raamwerk waar de lepels aan hangen ook moge heten ) staat een balk van ca. 2 meter, zodat in het onwaarschijnlijke geval dat de oliedruk wegvalt, ventiel defect raakt etc, etc er geen eend op mijn hoofd kan vallen ... en verder : heftruck mag officieel 1600 kg heffen, eend weegt ca. 650 kg dus de kans dat e.e.a. voorover kantelt is niet aannemelijk
... ben wel een simple mind, maar ook weer niet helemaal gek ...
Geplaatst: do 28 feb, 2013 23:43
door Maus0611
In het geval dat de druk wegvalt, staat het hele gewicht dus op die balk ipv de heftruk? Gaat ie dan niet kantelen?
Geplaatst: za 2 mar, 2013 11:35
door Guro
Jongens jongens, waarom klooien met een heftruck als je ook een katrolletje in het plafond van je garage kunt hangen en daar je eend aan kunt ophijsen? Doe ik altijd. Weet je ook zeker dat je oliedruk niet zal wegvallen.
Geplaatst: za 2 mar, 2013 11:50
door 2cvmaarten
azuiper schreef:
... ben wel een simple mind, maar ook weer niet helemaal gek ...
Daar is het me niet om te doen, wil alleen weten of je zeker weet waar je mee bezig bent! zijn wel meer zaken om rekening mee te houden dan wat jij aangeeft (gebruik voorzetapperatuur, conditie vorken enz).
Wil alleen mensen ontmoedigen om het op die manier te doen,omdat ik het vaak genoeg fout heb zien gaan!
Maar nogmaals ieder voor zich.
Geplaatst: za 2 mar, 2013 13:30
door azuiper
hoi 2cvMaarten,
ik begrijp je bedoelingen en bedankt voor je bezorgdheid - ik sta er ook niet graag onder, maar na jaren op mijn rug klooien onder auto's bij gebrek aan een echte brug is deze oplossing wel prettig, mits je de nodige voorzorgs/veiligheidsmaatregelen in acht neemt natuurlijk - waarvan akte.
Geplaatst: ma 4 mar, 2013 06:47
door BasvanEerden
Afgelopen zaterdag heb ik onderhoud aan de Dyane gedaan maar ben ruim 1 uur bezig geweest om het oliefilter los te krijgen en van alles geprobeerd. Tot een buurman met een ketting met dop kwam en daarop een verlengstuk met de momentsleutel gezet en met veel moeite en kracht het oliefilter los gekregen. Je hebt daar geen ruimte en de speciale dop voor de purflux had ik niet.
Geplaatst: ma 4 mar, 2013 08:29
door Gerard2cv
Bas,heb je weleens op het oliefilter gelezen,hoe je hem vast moet zetten.
Aandraaien tot hij contact maakt en dan 3/4 verder.Dat is echt genoeg.
Geplaatst: ma 4 mar, 2013 14:17
door Ducksen
Ik doe dit altijd op de Zeelandbrug
Scheelt ook veel rotzooi thuis.