Pagina 4 van 8

Geplaatst: di 15 sep, 2009 20:34
door Chinco
Nou, vooruit, me toch nog even ertoe gezet. Ik had al eens een mail naar de RDW gestuurd waar de bevestiging nu bleef, waarop ik gebeld werd dat het nog bij het keuringsstation lag. Dus de brief is gericht aan dat keuringsstation.

Iemand op of aanmerkingen? Maak ik een kans?
Keuringsstation Groningen
Afdeling identiteitsonderzoeken
Duinkerkenstraat 25
9723 BP
Groningen

Betreft: xx-00-xx. Citroën Dyane 6

Geachte heer/mevrouw,

20-07-2009 heeft er een onderzoek plaatsgevonden naar de identiteit van mijn Citroën Dyane 6 met als doel om deze auto om te bouwen naar een zgn. Burton, een kitcar. Dhr. X. XX had (onder voorbehoud van de uitkomst van dit onderzoek) de auto van mij overgenomen en was dan ook degene die de auto ter keuring aanbood.

Bij deze keuring is de identiteit van de carrosserie en de motor in orde bevonden, maar aan de identiteit van het chassis werd getwijfeld. Na technisch onderzoek is het kenteken ingenomen, omdat in het verleden een gebruikt chassis onder de auto is geplaatst waarvan de identiteit niet meer is te achterhalen. Ik wil graag bij deze hiertegen in beroep gaan.

Er zijn verschillende argumenten, allereerst wel een moreel argument: de regels zijn er om diefstal en omkatting tegen te gaan, omdat daar grote bedragen in omgaan. De prijs van mijn auto was 500 euro, waarbij het aantoonbaar is dat de laatste APK in 1998 is geweest. Het moge overduidelijk zijn dat hier geen kwade opzet in het spel is, laat staan het grote geld verdienen met omkatten. Dat het alleen gaat om een liefhebbers auto. Een ombouw of een restauratie kost alleen geld dat het nooit weer oplevert.

Ten tweede, aangezien de laatste APK in 1998 was, is het niet meer dan aannemelijk (ook gezien de staat van het voertuig) dat het huidige chassis er al jaren daarvoor onder gezet is. In de tijd dat de RDW nog geen bemoeienis hiermee had, noch een register hiervan bijhield, aangezien de RDW pas sinds 01-07-1999 het beheer over inslaan van chassisnummers heeft overgenomen van de Douane. Waaruit de conclusie volgt dat het chassis is gebeurd onder andere regels dan die op dit moment gehanteerd worden, wat mijns inziens niet fair is.

Ten derde blijkt het VIN ingeslagen te zijn in de bodemplaat van de carrosserie, wat ook klopt met de verklaring van Citroën Nederland (homologatie-attest), waardoor bij vervanging van het chassis inslag door de RDW niet nodig is. Als dan een gebruikt chassis geplaatst wordt vanwege de kosten (waarvan algemeen bekend is dat dit in de jaren 80 massaal is gedaan vanwege de gebrekkige kwaliteit van de chassis in die tijd en de betere kwaliteit van de chassis in de jaren ervoor), is het mijns inziens logisch dat destijds het chassisnummer van het gebruikte chassis weggeslepen is om verwarring te voorkomen. En ook hier geldt: het was in de tijd dat er nog geen regelgeving hieromtrent was.


Ik zou voor willen stellen om de auto af te keuren voor ombouw naar een Burton, maar goed te keuren voor restauratie naar origineel. Dit aangezien er twijfel bestaat over het belangrijkste deel voor de kitcar, namelijk het chassis, maar de auto voor de overige 2 delen (aandrijving en carrosserie) akkoord bevonden is. Voor ombouw naar een kitcar blijft er dan niet genoeg over, voor restauratie wel. Er zal toch een nieuw chassis onder moeten, waarin dan gelijk het VIN geslagen kan worden, om evt. problemen in de toekomst te voorkomen.

Ik hoop van harte dat u zich hierin kunt vinden en het mogelijk maakt dat een stukje historie (origineel Nederlandse auto) weer op de weg komt. Mijn gedachte bij verkoop was: een naar kitcar omgebouwde auto kan weer teruggebouwd worden, een gesloopte auto niet, zodat het kenteken voor de toekomst bewaard zou blijven. Dit dreigt nu mis te lopen.

Voor de goede orde: ik heb nog geen bericht ontvangen dat het kenteken officieel is ingenomen en het kenteken is ook nog actief via uw website. Hoe gaat dit als 13-10-2009 mijn schorsing afloopt?


Met vriendelijke groet,
Jan


Bijlage: Homologatie attest Citroën Nederland, Rapport van onderzoek

Geplaatst: di 15 sep, 2009 20:45
door dyane_maniac
of je kans maakt geen idee, maar ik vind de brief wel goed. ik zou het in ieder geval proberen! wie weet zien ze de argumenten van je brief in. hou ons op de hoogte!

Geplaatst: di 15 sep, 2009 21:02
door 2cvmaarten
niet geschoten is altijd mis!
Ik zou hem ook aangetekend verzenden dan weet je zeker dat hij is aagekomen en kunnen ze niet met smoesjes komen achteraf!

Geplaatst: di 15 sep, 2009 21:17
door Eendeke
Idd aangetekend verzenden!

Geplaatst: di 15 sep, 2009 21:28
door Chinco
Goed idee, daar had ik nog niet aan gedacht!

Geplaatst: wo 16 sep, 2009 09:15
door BasvanEerden
Stevige brief met hele goede motivatie! Ik zou zeker deze brief versturen! En dan vooral doelen op het origineel maken van de dyane. Je legt de situatie goed uit. Ik ben benieuwd naar de reactie van de RDW. Heel veel sterkte!

Geplaatst: do 17 sep, 2009 20:18
door gillis
aangetekend...vind het tegenwoordig een beetje overdone...wat er in de envelop die aangetekend verstuurd is zat blijft toch onbekend.
Faxen met rapportje geeft mij altijd een beter gevoel van...dit heb ik gestuurd (wel een rapportje waar een kopietje in staat gekopieerd).

Maar neem aan dat je ze serieus nemen zeker met deze goed brief.

STUREN!

Geplaatst: do 17 sep, 2009 22:54
door Chinco
gillis schreef:aangetekend...vind het tegenwoordig een beetje overdone...wat er in de envelop die aangetekend verstuurd is zat blijft toch onbekend.
Faxen met rapportje geeft mij altijd een beter gevoel van...dit heb ik gestuurd (wel een rapportje waar een kopietje in staat gekopieerd).

Maar neem aan dat je ze serieus nemen zeker met deze goed brief.

STUREN!
Mwah, valt mee, er raken nog steeds dingen kwijt bij de post. Dat is waarom je het aangetekend laat versturen, dan weet je 1. zeker dat het over is gekomen en 2. dat ze zich daar niet achter kunnen verschuilen. Ik heb tenslotte een kopie van de brief. Gezien de aflopende schorsing kon het wel eens handig zijn, al ga ik er vanuit dat men ter goeder trouw handelt.

Heel veel hoop op teruggave van het kenteken heb ik niet, hoor. Maar niet geschoten = altijd mis. Er leeft nog een sprankje hoop, zegmaar. ;)

Geplaatst: vr 18 sep, 2009 13:22
door huub
prima brief ,
ik heb zelf onder toezicht van de douane bij verschillende eenden het vervangingschassis van een vers chassisnummer voorzien , en daar heb ik maar één keer ( op aandringen van mezelf) een bewijsje bij gekregen.
de andere keren stond de goede man enigzins verveeld achter me te kijken wat ik aan het doen was, om na inspectie van het nummer weer op te stappen.
het kan niet zo zijn dat die procedure van 10 jaar geleden nu plotseling zou resulteren in een ingenomen kenteken.

als je er moeite voor wil doen moet je dit winnen , de vraag is alleen of de staat van de dyane nog dusdanig is dat het je die moeite waard is.

Geplaatst: vr 18 sep, 2009 18:07
door AZL57
bij mij zei de douanier, als je zin hebt sla je het nog maar een keer beter in.... Was ook nodig want na het zandstralen was het eerste nummer weer weg ;-)

Geplaatst: vr 18 sep, 2009 20:06
door gillis
AZL57 schreef:bij mij zei de douanier, als je zin hebt sla je het nog maar een keer beter in.... Was ook nodig want na het zandstralen was het eerste nummer weer weg ;-)
maar als je dan nu een nieuw chassis er onder wil.... :cry:

Geplaatst: vr 18 sep, 2009 20:42
door AZL57
Geen probleem. Ik heb het advies van de douane opgevolgd. Chassis is ook verzinkt destijds. Dus daar heb ik geen problemen meer mee of ik moet een ongeval krijgen.

Geplaatst: di 22 sep, 2009 17:56
door Chinco
Brief is vandaag gepost. Ik dacht 'm na het weekend (gister) even te faxen, maar het faxnummer van de stations is blijkbaar staatsgeheim. ;) Nu maar afwachten, ik ben zeer benieuwd.

Geplaatst: di 22 sep, 2009 20:36
door BasvanEerden
Ik ben benieuwd houd ons op de hoogte.

Geplaatst: di 22 sep, 2009 20:39
door Chinco
Gaan we doen. Mocht het lang duren, doe hier maar een berichtje, ik heb de email-notificatie aanstaan.