Identiteits onderzoek Dyane - Politieonderzoek...

Reparaties, modificaties en onderhoud
Chinco
Beginner
Beginner

Identiteits onderzoek Dyane - Politieonderzoek...

Bericht door Chinco » di 21 jul, 2009 18:25

Hallo allemaal,

Ik twijfel een beetje of ik het juiste subforum heb. Het gaat over een identiteitskeuring aan mijn Dyane waarbij zich problemen voordoen bij het chassis.

Ik heb m'n Dyane verkocht om omgebouwd te worden naar een Burton, op voorwaarde dat het identiteitsonderzoek goed zou gaan. Nu is de koets en het blok goedgekeurd, maar het chassis afgekeurd vanwege een weggeslepen chassisnummer!
Wat is het geval: op het kenteken staat "Chassisnummer ingeslagen in bodemplaat voor rechtervoorstoel" of iets dergelijks. Daar staat het ook werkelijk. Waarschijnlijk is er ooit een gebruikt chassis ondergegaan, waarbij het oude chassisnummer daarvan weggeslepen is.

De keurmeester beweert nu dat er naast het chassisnummer in de bodemplaat OOK een chassisnummer in het chassis moet zitten. Volgens mij klopt dit niet, want dan stond het wel op het kenteken, en doet de identiteit van het chassis er eigenlijk niet toe. Als het oude nummer niet meer leesbaar is, willen ze het kenteken innemen -> geen verkoop auto, leuke kostenpost. :(

Wat te doen? Klopt het inderdaad dat het chassisnummer alleen op de bodemplaat staat? Of heeft de keurmeester gelijk?

Alvast bedankt!

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Spookeend » di 21 jul, 2009 19:25

In theorie, moet het nummer staan, daar waar dat volgens de papieren moet staan. Als dat zo is, en het is leesbaar, en het nummer klopt met de papieren, dan moet het goed zijn, echter.............

Je zit nu met een identiteits onderzoek. Wat inhoudt dat ze kijken of alles ook echt wel klopt, en alles wat hen vreemd voorkomt wordt uitgezocht. Als ze daar geen redelijke en aantoonbare verklaring voor vinden, sta je denk ik machteloos?

Wat aannemelijk is, is dat er op de bodemplaat van je chassis ooit een nummer heeft gestaan, wat door ouderdom niet meer leesbaar was. Ergens heeft iemand toen de vrijheid genomen om dit nummer op de bodemplaat van de koets te slaan. Dat is natuurlijk niet legaal, er mag immers niet zelf een nummer geslagen worden.
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

henk.beton
Gebruiker
Gebruiker

chassis nummer.

Bericht door henk.beton » di 21 jul, 2009 19:41

:D Hoi,allereerst heeft de keurmeester geen gelijk,als op het kenteken
staat r.v. bij voorstoel,dan staat dat daar.Kwam weeleens meer voor.
Een paar maanden geleden heeft een eendrijder SJOERD ook precies hetzelfde meegemaakt,en heeft citroen nederland geschreven,en het verlossende antwoord,dat bij sommige type en bouwjaar het chassis nr.
r.v. bij voorstoel staat.Dus nog geen paniek.Succes en ik wil het E-mail van sjoerd wel naar je p.m sturen Succes namens eendrijder Hans :lol:

Chinco
Beginner
Beginner

Bericht door Chinco » di 21 jul, 2009 19:43

@ henk.beton: Bedankt, graag. Ik heb hem al een pm gestuurd, wellicht reageert ie daar al op.

@ Algemeen:
Er zijn meer mensen (heb zelfs gelezen van een citroën verklaring, die van Sjoerd) die het nummer op de bodemplaat hebben staan, niet op het chassis.

De site van Jeroen Cats heeft ook geen uitsluitsel, er staat alleen dat halverwege 1980 het chassisnummer naar de voorpoot is gegaan:
http://www.cats-citroen.net/citroen_dyane/dyane_history.html schreef:1980
July: Rear view mirror with day and night position.
Serial number now placed on the right chassis leg under the cylinderhead.
Zul je net zien dat ALS ze een chassisnummer achterhalen (met CSI-technieken) het een eenden-code is. Leg dat maar eens uit dat het hetzelfde chassis als van een Dyane is... Men wilde dan ook dat kenteken gaan toekennen, bizar, niet?

Toevoeging: het orginele chassisnummer blijkt uit 1979 te komen:
http://www.cats-citroen.net/citroen/serialnumbers.html schreef:1979 - Dyane 6 - 61CB6001 -
1980 - Dyane 6 - 67CD2001 -
Mijn chassisnummer - 71CB1345

Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Bertje Beige » di 21 jul, 2009 20:21

Als het "meezit" kunnen we nog een dyane behouden.......
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Chinco
Beginner
Beginner

Bericht door Chinco » di 21 jul, 2009 20:27

Hoe bedoel je?

henk.beton
Gebruiker
Gebruiker

chassis nummer.

Bericht door henk.beton » di 21 jul, 2009 20:33

:D Natuurlijk komt dat goed alleen bij de r.d.w. weten ze ook niet alles
en het duurt daar nou eenmaal iets langer dan normaal.
:D Je moet even papieren hebben van citroen nederland. Want daar zijn ze bij de r.d.w. gek op. niet op werken maar zoveel mogelijk papier. :roll:
Succes

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Spookeend » di 21 jul, 2009 21:43

dus, er staan 2 VERSCHILLENDE nummers in de auto. Een op de bodemplaat van de koets, en 2 (weggemoffeld) op de bodemplaat van het chassis?

Nogmaals, doordat ze nu een onderzoek doen, veel anders dan bij APK, heb je nu dit gedoe.

Ik denk niet dat CNL met dit verhaal makkelijk wat kan eigenlijk? Het is wat anders als het nummer zelf niet meer leesbaar is en op een voor de RDW dubieuze plek zou moeten staan of komen (papieren?)

Bij mij was een herinslag gewoon kwestie van controle, opnieuw inslaan en nieuwe papieren. Bij jouw is er nu tijfel over welke wagen met welk kenteken bestaat, omdat er dus kennelijk nog een andere indentiteit ergens verborgen is.
www.spookeend.nl
Spookeend V1.0 = Crashed

Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » di 21 jul, 2009 21:52

Ik maak hieruit op dat het chassisnummer is ingeslagen in de bodemplaat van de carosserie?

Omdat het hier een Dyane betreft is dat NIET mogelijk als zijnde origineel. In een Dyane zijn er 3 mogelijkheden (uitgaande dat het geen oude belgische productie is laat ik de eerste even achterwege)

- chassisnummer ingeslagen in de bodemplaat van het chassis, op de papieren staat: ingeslagen voor rechter voorzitting of ingeslagen voor voorbank. Plaats: 10 centimeter uit de zijkant van het chassis, 20 centimeter vanuit de voetenbak. Geen citroën sluittekens, wel mogelijk een 0 voor en achter het nummer. Vanaf ca. 1968 (1967 franse productie)

- chassisnummer ingeslagen op de rechter voorpoot van het chassis. In dit geval altijd sluittekens. Vanaf ca. 1982
Verbruik: Afbeelding

Jaspersch
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Jaspersch » di 21 jul, 2009 22:14

Iets moet niet worden vergeten:
tot een aantal jaren geleden was het toegestaan om zelf het chassisnummer opnieuw in te slaan. Mits daarbij een douanebeambte (geloof ik?) aanwezig was, die daarvan overigens geen notitie maakte.
Het zou dus zomaar kunnen dat dit chassis wel degelijk legaal onder de auto is gelegd.
Maar zonder je al te veel illusies te willen geven; want dit ziet er niet goed uit.

Ik heb met mijn Dyane een paar jaar geleden hetzelfde meegemaakt. Er zit niets anders op dan het volledige onderzoek uit te laten voeren.
Hooguit kun je bovenstaande aanvoeren als argument.

Succes!!!

En oh ja, als antwoord op Henk Beton: er is een groot verschil tussen de apk-keurmeester en een rdw-onderzoek. De keurmeester hoeft alleen te kijken op het chassisnummer leesbaar is ingeslagen op de plek die in het kenteken is vermeld, maar tijdens een rdw-onderzoek wordt vastgesteld of dat chassisnummer wel origineel is... Oftewel, of er niet is gerommeld met de import, of dat een gestolen auto is 'omgekat'.
Laatst gewijzigd door Jaspersch op di 21 jul, 2009 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Citroën Dyane 6 confort (1971), Dyane 4 luxe (1974)
Dagelijks vervoer: Fiat Uno 45i.e. (1989)

- liberté, toujours

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Spookeend » di 21 jul, 2009 22:19

Jasper, Klopt het was toegestaan, en de Douane kwam dan kijken, en daar kreeg je zeker wel een bewijs van. Ik heb er zelfs 2, en daarom was herinslag ook geen probleem bij de RDW. Het was duidelijk een zelf inslag bij mij, goed te zien. Dus dat papier van de Douane heeft mij zeer veel geholpen.

Mijn oom, die bij de Douane werkt, heeft mij toen op deze mogelijkheid gewezen. En ook hij is er zeker van dat er altijd een rapport opgemaakt werd.
www.spookeend.nl
Spookeend V1.0 = Crashed

Jaspersch
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Jaspersch » di 21 jul, 2009 22:21

Okee, dat wist ik niet. Goede aanvulling.

- liberté, toujours

Jaspersch
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Jaspersch » di 21 jul, 2009 22:32

Heb 't trouwens even nagezocht, maar voor zover ik kan vinden is er nooit een citroen geproduceerd (tenminste, een A-type) met als beginletters van het chassisnummer 71CB...
Weet je zeker dat dit de beginletters zijn? 't Lijkt verdacht veel op 61CB, en dat klopt dan weer wel met het bouwjaar:D. Wat staat in het kenteken?

- liberté, toujours

Chinco
Beginner
Beginner

Bericht door Chinco » di 21 jul, 2009 22:57

Nummer is natuurlijk AY-CB-71CB1345, zie onderstaand plaatje:

Afbeelding

Op het kenteken staat letterlijk iets met "bodemplaat v. rechter voorstoel" oid. Het is ingeslagen in de koets.

Mocht het ooit onder toezicht van de Douane zijn ingeslagen, dan is dat papier allang weg. De wagen staat aantoonbaar sinds 1999 stil en ik weet wie de vorige eigenaar is (ken hem verder niet, opzich). Een eventuele chassiswissel is absoluut van voor allerlei regeltjes geweest... Daarmee is de kans dat het chassisnummer dat eventueel terugkomt uit het chassis ook niet meer te traceren, aangezien het RDW slechts 9 jaar historie bijhoudt... Tenminste, dat zeggen ze. Is er bij de Douane ooit een lijst bijgehouden bij welke auto ooit een nummer onder toezicht is ingeslagen?

Wat een gedoe, was ik maar bij plan a gebleven: slijpschijfparty. :cry:

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Spookeend » di 21 jul, 2009 23:34

Bij mij waren het geen doordruk vellen ofzo. Ik vermoed dat er wel melding was van chassis gedoe bij de douane, maar afgifte papier, stempel en handtekening, kleine note in boekje douanier, en dat was het..............

Geen ander kenteken papier ofzo, omdat het nummer op dezelfde plek werd ingeslagen. Het ging om een chassis wissel (2 keer in 1 jaar bij dezelfde eend)

Dus, ik vermoed, ik weet het dus niet zeker, dat het een moment opname was van de Douane, RDW deed dat toen niet, was hoop gedoe met die imitatie chassis, en dat een briefje van import douaniers dus genoeg was voor de APK. Dat was namelijk toen het hele gedoe met het zelf inslaan.
www.spookeend.nl
Spookeend V1.0 = Crashed

Plaats reactie