Pagina 4 van 5

Geplaatst: zo 26 jan, 2014 18:14
door Ducksen
Ik zou zelf wel zoiets willen maken. Zijn hier voorbeelden van en waar je wel en niet op hoeft te letten?

Geplaatst: ma 27 jan, 2014 08:35
door Gerard2cv
Aan het begin van dit sticky staat alles om hem te maken :lol:

Geplaatst: vr 27 jun, 2014 23:23
door schermer
Ik ga morgen een onderdrukmeter maken. Maar ik heb nog een vraagje. Is er een bepaalde diameter van de slang. Of voldoet ongeveer ieder soort doorzichtig slang. Of het nu een tuinslang is of aquariumslang? Ze zijn allebij passend op de peilstokbuis te maken.

Geplaatst: za 28 jun, 2014 08:11
door Boudewijn
In principe voldoet elke doorzichtige slang. Ik heb zelf een slang van ca 6 mm inwendig en op een plankje van 30 cm gemonteerd.
Nadelen hiervan zijn dat je de koffie er in moet zuigen omdat er in schudden niet lukt bij een dun slangetje, door de korte U is er het risico dat er koffie wordt aangezogen door de motor en tijdens het meten met een rijdende auto moet je met twee man zijn omdat iemand het plankje vast moet houden.
Als je een slang neemt die net iets kleiner is dan de aansluiting van je oliepeilstokhouder, dan kun je de koffie er in schudden. Maak het plankje (en dus de U-bocht) 1 meter lang. Dan kun je hem tijdens het rijden tegen de rechter deur zetten.
Maak tijdens het meten veel toeren (tot aan het rode streepje op de Km teller).

Geplaatst: di 16 sep, 2014 16:09
door TB
Vandaag weer een bijzondere ervaring rijker mbt het meten van de onderdruk.

Mijn eend lijkt een beetje olie te verbruiken, na de laatste verversing 0,25 l op 2.000 km. Niet zo schokkend, maar wel bijzonder omdat dit verbruik er is sinds ik over ben gestapt naar Kroon 15w40 ipv total 15w40. Daarvoor geen noemenswaardig olieverbruik gemerkt.

Waarom stap je dan ook over? Tja, 7,5 liter nieuwe Kroon gekregen van iemand die dit niet meer gebruikte. Weggooien is zonde toch?

Ik vond de Kroon wel zichtbaar dunner dan Total toen ik het erin deed. Zag er niet veel kwaad in, Kroon is gewoon een goed merk.

Maar omdat ik eea wilde checken dacht ik de onderdruk ff te meten. Ook omdat het blokje een klein beetje zweet. Mooi, zo een onderdrukmeter van de bekende kitkarbouwers aangesloten, bewust het stuk slang naar het motortje zo lang mogelijk gehouden. Eend gestart en floep al het water weg....

Er lag geen plasje naast dus dit is dus in t blok gezogen! Dus nu een beetje water bij de olie.

Ik heb er dus zo een zwarte olievulpijp opzitten met metalen balletje. Ik was klaar met imi zooi en toen deze erop ging waren die revisiesetjes nog niet echt beschikbaar. Maar wat moet dat ding een onderdruk geven zeg! Luchtfilter is kurkdroog dus ik had al zo een vermoeden, maar het meten ervan ging dus ff anders!

Vanavond alle olie eruit laten lopen, nieuw filter erop en terug naar Total olie. En dan t verbruik in de gaten houden. De onderdruk geloof ik wel.

Geplaatst: zo 18 jan, 2015 14:36
door dezilverlinde
Mijn acadiane lekt ook behoorlijk tijdens het rijden. Bij stilstand lekt er niets. Vandaag een meter gemaakt en met de oude vulpijp erop gemeten. Duidelijk een blazer, aan de waterkolom te zien. Vervolgens een gereviseerde pijp, de burton set, erop gezet. Er bij montage van de pijp goed opgelet dat de twee delen goed op elkaar aansluiten. Heb er voor de zekerheid wat vloeibare pakking op gedaan. De pijp gemonteerd en weer gemeten... Teleurstellend, bij stationair zuigt de motor nu wel. Maar bij gas geven blaast ie. Wat me wel opviel is dat de waterkolom niet constant op dezelfde hoogte blijft maar wat schommelt.

Mijn vraag aan jullie is;
Is mijn meter niet goed?
Is mijn revisiepijp niet goed?
Of moet ik het ergens anders zoeken?
Zuigerveren?
Motor loopt perfect verder...

Geplaatst: zo 18 jan, 2015 15:51
door TB
Op zich kan er weinig mis zijn aan zo een meter. Het is een slangetje, meer niet. Tenzij het slangetje ergens lekt dan zou de uitslag anders kunnen zijn. Maar onderdruk wordt dan geen overdruk lijkt me.

Nu loopt er vanaf de vulpijp ook een slang naar je luchtfilter. Zit die slang er wel op?

Als je twijfelt aan de toestand van de motor kun je de compressie (laten) meten.

Geplaatst: zo 18 jan, 2015 17:37
door achtpeter
Volgens mij zijn er 2 mogelijkheden. 1: het stukje slang aan het kleine pijpje schuin onderaan de vulpijp sluit niet goed aan. of 2: je zuigerveren zijn versleten, de carterdruk loopt op door blow-by gassen. (Dan kan er nog altijd een redelijke compressie zijn.)

Geplaatst: zo 18 jan, 2015 18:17
door dezilverlinde
Bedankt voor de reacties! Het slangetje zit perfect gemonteerd, ook bij het luchtfilter. Ik vrees zuigerveren dan. Hoewel er geen blauwe rook oid uit de uitlaat komt.
Dat wordt nieuwe cilinders en zuigerveren denk ik? Of zijn er overmaat veren te krijgen? Zijn er tips of ervaringen? Doe het graag goed!

Geplaatst: zo 18 jan, 2015 18:42
door TB
Het zou de oorzaak kunnen zijn. Maar hoe zeker is het dat die vulpijp goed werkt?

Geplaatst: zo 18 jan, 2015 19:20
door dezilverlinde
Das inderdaad een aanname. Heb de revisieset met zorg geplaatst.. Heb de naad waar de vulpijp doormidden geslepen wordt extra afgekit met vloeibare pakking. Vervolgens de schroef ringen geplaatst en zo stevig als het spul het toeliet aangedraaid. Ook deze naden nog afgewerkt met vloeibare pakking. Denk dat ik zeker weet dat uet dicht is.nvoetpakking was gaar, ook vloeibaar opgelost. Zie ik wat over het hoofd?

Geplaatst: zo 18 jan, 2015 19:46
door TB
Alleen die voetpakking die gaar zou zijn. Dat zou ik dan vervangen voor een nieuwe. Vloeibare pakking is leuk, maar hoort daar niet tussen. Het is een onderdeeltje van een euro ofzo.

Maar jij hebt t gemonteerd en kunt beoordelen of het goed afdicht of niet.

Wat betreft andere cilinderset. Zo een set is goed betaalbaar en het monteren valt ook wel mee. Het zou alleen zonde zijn als dat t niet blijkt te zijn. Als er blow by gassen zijn dan moet er een verkleuring zichtbaar zijn langs de zuigers. Dan moet t ook eerst uit elkaar.

Zou toch eerst compressie meten. Misschien levert het een duidelijk antwoord op. Zo niet, verder zoeken en eventueel uit elkaar halen.

En voor de zekerheid een nieuwe pakking tussen de vulpijp en blok? Eigenlijk zou je de onderdruk eens moeten meten met een vulpijp waarvan bewezen dat deze goed is.

Geplaatst: zo 18 jan, 2015 20:34
door dezilverlinde
In dat geval.. Ik voel ook het meeste ervoor om een goede vulpijp te kopen. Dan de test nogmaals te doen. Welke vulpijp is dan geschikt. Er zijn nogal wat diversen, goede en slechte te koop. Revisie van Burton zoals nu bevalt sommige uitstekend, amdere mopperen erover. Heb wat recensies gelezen hierover. Je hebt er met metalen klepjes zoals die fan de eendengarage. Maar die heeft ook weer nadelen...

Geplaatst: zo 18 jan, 2015 21:20
door TB
Over wat wel en niet goed is, ik heb die metalen erop zitten en ben er dik tevreden over. Ik weet dat sommigen dat juist niet zijn.

Het mooiste zou zijn dat je van iemand even een goede vulpijp kunt lenen om te testen. Dus als iemand zoiets heeft liggen?!

Ik heb geen ervaring met de revisieset. Lees er wel goede verhalen over, maar het is altijd mogelijk dat iets niet goed zit of niet de gewenste kwaliteit heeft.

Geplaatst: do 9 apr, 2015 11:55
door pieterc
Ik heb net gecontroleerd of de olievulpijp goed werkt, het is een gereviseerde met een setje van Burton. Stationair voel je al dat er lucht uitkomt en geeft enkele cm overdruk. Met gas geven neemt deze overdruk toe. Dat zou een verklaring kunnen zijn voor de olielekkage na de revisie van het blok of in ieder geval de hoeveelheid ervan. zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben want volgens mij heb ik oliepijprevisie goed gedaan.