Pagina 5 van 21
Geplaatst: ma 3 dec, 2012 13:45
door RobM
ik heb de onderkant in de RX5 en rx10. Maar je kan ook epoxy-kit-spuiten en dan tectyl of anti-steenslag. Net waar je in geloofd.
Je bent hard bezig, zeg. Ik hik nog steeds aan tegen het behandelen van de holle ruimten. heb nu een holle-ruimte spuit besteld, met lange slang.
Gr Rob
voorruitframe
Geplaatst: za 15 dec, 2012 17:07
door theoenmarion
Vandaag (tegen mijn principes in) naar Zutphen geweest om een voorruitframe reparatiedeel te halen! Komend weekend aan de slag om het oude deel er uit te slijpen en het nieuwe er in lassen.
Iemand nog handige tips...altijd welkom.

Geplaatst: za 15 dec, 2012 17:47
door sneuper2000
Hoi theoenmarion,
Ik heb een compleet voorraam frame gekocht daar de ``oude``helemaal rot was.
Eerst had ik stukjes uitgeslepen maar er bleef niet veel van over....nu een nieuw deel gekocht,bij het oude raamframe de puntlassen zoveel mogelijk uitgeboord met een speciaal boortje(wel veel werk)door de nieuwe plaat deel gaatjes boren terhoogte van de puntlassen daarna zgn proplassen na het lassen de zwarte transsportlak verwijderen voordat je het deel gaat spuiten!
suc 6 Gr Ronald
Geplaatst: za 15 dec, 2012 18:09
door duck-tuc
dat hebben we bij de mijne er ook ingelast, ging vrij goed,

voorruitframe
Geplaatst: za 15 dec, 2012 19:07
door theoenmarion
Bij mij mij is het hoofdzakelijk de onderkant van het raam wat doorgeroest is. De rand van de motorkapscharnier is ook niet best, vandaar dit reparatiedeel. Heb je de puntlassen aan de binnenkant ook uitgeboord Ronald?
Het reparatiedeel is niet voorzien van transsportlak maar is blank. Goedkope uitvoering?
Geplaatst: za 15 dec, 2012 19:23
door sneuper2000
Hallo theoenmarion,
Ik heb de puntlassen aan de buitenzijde zoveel mogelijk uitgeboord,dat heb ik als volgt gedaan;
Motorkap verwijderd(kan je naar zijkant geopend schuiven),ventilatieklep verwijderd en het ventilatie gaas aan de binnenzijde en de isolatie van de binnen kant,
daarna boven kant begonnen met uitboren dan langs de deursponningen(niet de deur verwijderen!)dan de onderzijde bij de ventilatie opening,daarna de raam sponningen wel op letten de binnen sponning moet heel blijven. Ik hen zovelle mogelijk geboord op plaatsen waar ik strakjes weer gemakkelijk bij kan....morgen kan ik evt foto maken en doormailen.
Ik heb mijn raamdeel bij jeroen in dronten gekocht deze was nog zwart in de transsportlak dus vooe mij moet ik het nog verwijderen..
Gr Ronald van der meer
Geplaatst: za 15 dec, 2012 20:03
door RobM
ik heb nu twee keer een heel voorruitframe vervangen en geen puntlasboor gebruikt. Als je die gebruikt krijg je toch wat vervorming van het deel wat blijft zitten en dat wil je niet. Ik heb met een slijpschijf wat delen weggeslepen zodat ik de puntlasjes af kon slijpen.
zo:

van het nieuwe frame moest nog wat af
klemmen:
las-volgorde:
ik heb me er niet aan gewaagd om halverwege de sponning een las te maken, dus geen half frame gebruikt.
Met lak heb ik het zo gedaan:
-slijpen en pas maken.
-alles binnen en buiten in de epoxy primer
-puntlasgaatjes ponsen
-op de plek waar de puntlassen komen de epoxy wegslijpen
-lassen
oh ja, de bedrading zie je nog wel op de foto's, maar die moet er dus uit.
Gr Rob
voorruitframe
Geplaatst: za 15 dec, 2012 20:53
door theoenmarion
Oeps, heb ik dan voor de foute gekozen? Verkeerde zuinigheid? Ik wil idd ook het oude deel zoveel mogelijk wegslijpen, stukje bij stukje. In de stijl zet ik dan een buis als versteviging denk ik. Ik heb het dus compleet met motorkapscharnier, dat wel!

[/img]
Geplaatst: za 15 dec, 2012 22:57
door RobM
versteviging is niet nodig: dit blijft er zitten na het slijpen:
en bij jou blijft dus ook de bovenste sponning zitten. Stevigheid genoeg zo.
Verkeerde zuinigheid?? ligt er aan hoe goed je kan lassen. ik krijg de verbinding bij de raampjes achter, bij de staartstukken, maar moeizaam mooi. En daar kan je aan twee kanten goed bij. Ik zie het mezelf niet doen halverwege de voorruit. gemis aan vakmanschap van mijn kant?
Gr Rob
Geplaatst: za 15 dec, 2012 23:15
door theoenmarion
Misschien een tip om de verbinding mooi te lassen bij de staartstukken: Ik heb een stuk koper, een 15 mm koperleiding plat slaan, gemaakt en deze klem ik aan de achterzijde van de lasnaad. Zo brand je niet een groter gat. Las hecht zich namelijk niet aan koper!
Geplaatst: zo 16 dec, 2012 08:12
door sneuper2000
hallo RobM,
Mooi verslag..dat het bestaande plaatwerk een beetje indeukt klopt wel maar met een hamer en mo
ker er achter is het weer recht geklopt.
een vraagje;ik heb voor de zekerheid de twee beugeltjes boven(voor de buitensluiting)er af geflext hier achter wil het nogal snel roesten bleek ook dat het na het verwijderen er van geen enkele beschermende lak achter zit..!
Gr Ronald
Raamframe
Geplaatst: za 22 dec, 2012 18:06
door theoenmarion
Vanmiddag het oude frame er uit geknipt, en het nieuwe pasklaar gemaakt. Klus viel heel erg mee. Komt mede door de roest! Kon er zo gemakkelijk stukken wegknippen.

Geplaatst: za 22 dec, 2012 18:16
door Ramon
netjes maar die oude was zo slecht nog niet toch!!!??
Re: Raamframe
Geplaatst: za 22 dec, 2012 18:41
door RobM
theoenmarion schreef: Klus viel heel erg mee.....
ja, leuk is dat, he? het ziet er heel dramatisch uit maar het is erg rechttoe-rechtaan.
Je schiet mooi op zo.
Gr Rob
Geplaatst: za 22 dec, 2012 19:02
door duck-tuc
goed bezig !!