Splitsen en controleren motorblok
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Zojuist ben ik bij een universeel motorenrevisiebedrijf geweest.
De beste man heeft de speling op krukas 2 opgemeten en dit is 0,14mm.
Dit is de maximale waarde welke Citroën aangeeft maar daar ben ik niet zo bang voor.
Het blok kan dus weer uit elkaar en deze krukas kan er in....
Krukas nr. 1 heeft duidelijk veelmeer speling maar eigenlijk is het pas echt te meten als de as er uit is.
Voordat ik aan de opbouw begon heb ik dus net de verkeerde donor-krukas gebruikt.....
De beste man heeft de speling op krukas 2 opgemeten en dit is 0,14mm.
Dit is de maximale waarde welke Citroën aangeeft maar daar ben ik niet zo bang voor.
Het blok kan dus weer uit elkaar en deze krukas kan er in....
Krukas nr. 1 heeft duidelijk veelmeer speling maar eigenlijk is het pas echt te meten als de as er uit is.
Voordat ik aan de opbouw begon heb ik dus net de verkeerde donor-krukas gebruikt.....
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
- Locatie: koudekerk ad rijn
3 mogelijkheden komen zo in mij op:
- klepdeksels niet recht of rubbers niet goed
- brilrubbers die niet goed afdichten
- olieleiding lek
kun je preciezer aangeven waar de olie lag? dan is het wat makkelijker te bepalen, zeker omdat jou blok nog niet gelopen heeft en dus de olie niet overal heen geblazen heeft!
greetzzzzzzz
Rusty
- klepdeksels niet recht of rubbers niet goed
- brilrubbers die niet goed afdichten
- olieleiding lek
kun je preciezer aangeven waar de olie lag? dan is het wat makkelijker te bepalen, zeker omdat jou blok nog niet gelopen heeft en dus de olie niet overal heen geblazen heeft!
greetzzzzzzz
Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400
chassis AK400,
koets AK400
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Lekken de stoterstangbuisjes niet? Heb zelf ook zo lopen zoeken naar olielekkage. Bleek dat het aluminium van een buisje oud en poreus was. Door een haarscheurtje, amper te zien, druppelde de olie eruit in de koelbeplating onder de cilinder.
Maar aangezien jouw blok nog niet gedraaid heeft, lijkt me dit niet waarschijnlijk. Wilde de mogelijkheid wel ff delen.
Maak anders de boel eens goed schoon met remmenreiniger. Misschien is het wel oud vet/olie dat nu zijn weg zoekt. Blijft het schoon dan is het ok lijkt me.
Maar aangezien jouw blok nog niet gedraaid heeft, lijkt me dit niet waarschijnlijk. Wilde de mogelijkheid wel ff delen.
Maak anders de boel eens goed schoon met remmenreiniger. Misschien is het wel oud vet/olie dat nu zijn weg zoekt. Blijft het schoon dan is het ok lijkt me.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Het blok ligt weer helemaal open.
Nu kan ik iets beter meten en de speling blijkt 1,3mm.
Maar tien keer zo veel als toegestaan.
Ik heb hier nog een blok staan dat er van buiten niet uit ziet maar zo op het eerste gezicht een goede krukas heeft.
Die ga ik er maar eens uit halen dan zet ik de beste er in.
Nu kan ik iets beter meten en de speling blijkt 1,3mm.
Maar tien keer zo veel als toegestaan.
Ik heb hier nog een blok staan dat er van buiten niet uit ziet maar zo op het eerste gezicht een goede krukas heeft.
Die ga ik er maar eens uit halen dan zet ik de beste er in.
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Dit is de nieuwe aanwinst:
En gesloopt (gaat steeds sneller....):
De krukas heeft 0,1 mm speling. Dat is dus prima in orde en goed bruikbaar.
Dit is de nokkenas:
Dit is de beste nokkenas die ik tot nu toe heb gezien.
Hier zitten geen 'pitjes' in.
Ik heb nog niet gemeten maar wat vinden jullie er van?
En gesloopt (gaat steeds sneller....):
De krukas heeft 0,1 mm speling. Dat is dus prima in orde en goed bruikbaar.
Dit is de nokkenas:
Dit is de beste nokkenas die ik tot nu toe heb gezien.
Hier zitten geen 'pitjes' in.
Ik heb nog niet gemeten maar wat vinden jullie er van?
Re:
Hopelijk is het gelukt?Thijs schreef: ↑do 2 jan, 2014 19:38 Het blok is uit elkaar en de krukas en nokkenas liggen er uit.
Er lijkt nergens speling in te zitten.
Moet ik iets nameten?
Het blok waar dit in moet blijkt na controle een kapot drijfstang lager te hebben.
Aan 1 kant kan in de drijfstang 3mm heen en weer bewegen....
Je wilt speling op de krukas en slijtage van je nokkenas nakijken.
Krukas mag axiaal (in lengterichting, te meten met voelermaatje tussen lager en het metaal erachter) 0,07-0,14mm speling hebben. Drijfstangen mogen axiaal absoluut geen speling hebben (zorg dat er voldoende olie in de gaatjes zit).
Nokkenas mag geen ingebrande puntjes vertonen en moet 33mm +/- 0,5mm dik op de nokken zijn.
La vie est belle.
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Re: Splitsen en controleren motorblok
Bedankt voor de reactie. Het is inmiddels 10 jaar later....