Toch ga ik het verhaal nog iets gecompliceerder maken (ook al zijn er over dit onderwerp al heen wat woorden gewisseld).Robbert. schreef:Je MOET er minerale olie in doen danwel semisynthetisch. Met synthetische olie rijden is niet verstandig aangezien keerringen en pakkingen hier niet tegen kunnen en een soort van verstenen na een paar duizend km, is mij door een 2cv garage verteld. Desondanks kan de motor goed lopen omdat de olie het motortje wel goed smeert, beter zelfs dan mineraal--> toch wel vervangen!
De olie waarmee ik in totaal 2 liter heb bijgevuld is "Castol GTX Magnatec, 15W-40, Synthetic Engineering" (zie ook http://www.castrol.com/castrol/productd ... Id=6008753 en http://www.halfords.nl/NL/Auto/Catalog/ ... tId=331823).
Vandaag heb ik mijn 2cv-garage gebeld ergens in het midden van het land. Ik heb gezegd dat ik 2 liter synthetische 15W40 heb gebruikt en dat, vanwege wat ik op dit forum gelezen heb, graag wil weten wat hij er in heeft gedaan tijdens de grote beurt 2 maanden geleden. Hij was vervolgens heel duidelijk in zijn antwoord: hij vind het hele verhaal over wel of niet synthetisch een broodje-aap-verhaal. Hij rijdt al 20 jaar 2cv en is dagelijks met die auto's bezig en daarbij gebruikt hij altijd 15w40 synthetische olie (volgens mij van Kroon). Zowel zomers als 's winters....
Eerlijk gezegd zou het mij ook verbazen als er olie-fabrikanten zijn die olie's verkopen die je auto slopen zonder dat dit op de fles staat. Mijn inziens ben je dan als olie-fabrikant een beetje link bezig.
Goed, mijn angsten waren iig voorbij en ik ga lekker door met het vullen met mijn (volgens mij toch echt synthetische) 15w40....
Ik hoop niet het hele verhaal weer opnieuw aan te slingeren, maar was wel van mening dat ik deze informatie maar eens met de lezers op dit forum moest delen