Pagina 5 van 8

Geplaatst: wo 9 mei, 2007 23:38
door Ealse
Waarom is iedereen toch zo bang voor scheurtjes in de zink laag? Als ik me goed herinner van de scheikundeles zo'n 35 jaar geleden is zink een materiaal dat oxideert als een gek. Anders dan ijzeroxide (= roest) is zinkoxide luchtdicht. Verder is het volume van zinkoxide veel groter dan dat van zink. Met andere woorden zondra er een scheurtje komt in de zinklaag gaat het daar oxideren en die oxidelaag sluit de scheur weer en het probleem is automatisch verholpen.

Geplaatst: do 10 mei, 2007 09:05
door Twécévé
Die gegalvaniseerde eend op citromobile had idd de nodige flinke rimpels en deuken (deuren en motorkap bijvoorbeeld).

4 jaar geleden nieuw chassis onder mn eend laten zetten. Helaas was gegalvaniseerd chassis toen nog niet legaal :evil: Ik hoorde echter van iemand dat zo'n chassis het rijcomfort niet ten goede komt. Je eend zou er veel stugger van worden.

Geplaatst: do 10 mei, 2007 09:39
door Rens
Het chassis zou stugger worden door een laagje zink?? :roll:

Ik heb al veel verhalen gehoord over de chassis' maar, net zoals 'echte' en 'nep'-eenden, heb je hier voor- en tegenstanders van! Alles wordt uit de kast gehaald om het andere maar minder te laten lijken, ... een beetje sneu vind ik het persoonlijk.

Het lijkt me toch nu inmiddels wel bewezen dat het een goeie methode is de eend minder snel te laten roesten. Op het chassis zit al 11 jaar garantie, dat betekent 11 jaar geen gezeik met apk of ' plaatjes lassen'. Alleen dat al vind ik genoeg reden om er eentje onder te zetten!

Geplaatst: do 10 mei, 2007 09:54
door Punky
Op een Kataforese Chassis zit tegenwoordig ook 10 jaar garantie. Dus dat zegt ook niks. :roll:

Geplaatst: do 10 mei, 2007 09:59
door Jeroen-citroen
Er is een poos terug een filmpje gepost hier op het forum met botsproefen met chassis.
Wat bleek, het galva chassis was superstijf en vervormde slechts een beetje waar een origineel chassis lekker kreukelde.
Mijns inziens zou het dan dus ook niet ondenkbaar zijn dat een galva iets stugger rijdt.

Geplaatst: do 10 mei, 2007 10:44
door Twécévé
Overigens heb ik niks tegen een gegalvaniseerd chassis. Had ik het geweten had ik chassiswissels net zo lang uitgesteld tot gegalvaniseerd legaal was. Lijkt me echt ideaal!!

Geplaatst: do 10 mei, 2007 15:01
door backfire
Ik heb ook kataforese gekocht vanwege 10 jaar garantie en omdat deze strakker, lichter is EN ik heb hem mooi RAL1015 gezet. Bij verzinkt chassis moet je eerst opstralen, vervolgens primer en dan pas lakken anders valt het er na verloop van tijd zelf af.

Geplaatst: vr 11 mei, 2007 07:00
door Ealse
Ik heb nu 8 jaar een verzinkt chassis onder mijn Eend en nog geen spatje roest. Ik heb er met een tandartsenspiegeltje weleens in gekeken en ook daar geen spatje roest.

Geplaatst: vr 11 mei, 2007 09:04
door Rens
Punky schreef:Op een Kataforese Chassis zit tegenwoordig ook 10 jaar garantie. Dus dat zegt ook niks. :roll:
Ja, en? Het wil alleen maar zeggen dat de chassis' beter zijn dan wat er 'vroegah' onder werd gezet. (Al zal het ook aan de anti-roestbehandeling hebben gelegen natuurlijk)

De garantie zegt alleen maar (mijns inziens) dat je de komende 10/11 jaar geen last hebt van roestproblemen aan het chassis! En alleen dat vind ik het al waard om niet een originele te kopen! (Ondanks dat die er bij mij ook 25 jaar onder heeft gezeten! ;))
Oja: en wat betreft het stijver zijn van het chassis bij een ongeluk: een ongeluk wil je niet hebben in een eend, ongeacht welk chassis dan ook!!!

Maar, ... dit topic ging niet over chassis', maar over gegalvaniseerde koetsen, ...weer ontopic!:)

Rens

Geplaatst: zo 13 mei, 2007 14:32
door catscit
mensen, een eend rijdt echt niet stugger met een gegalvaniseerd chassis.

Er worden hier 2 dingen door elkaar gehaald.

Je hebt chassis die op de originele manier gemaakt zijn en daarna verzinkt. Je hebt ook chassis die uit buizen gelast zijn, die zijn IETS stijver als het origineel.
Het originele gegalvaniseerde chassis is dus niet stijver als origineel dus daar hoeven we eht evrder neit over te hebben. En mensen die bang zijn voor scheurtjes in de zink snappen galvaniseren en de werking van een zink laagje op ijzer niet. Pak uw scheikunde boek van de middelbare school er maar weer bij.

Buizen chasis zijn iets stijver als een origineel chasis, maar niet meer als 10% (wheels heeft het laten meten bij de tuv!)
Dat merk je niet tijdens het rijden want je ophanging is VELE malen slapper als het chassis, (gelukkig maar) of je moet wel een heel gaar chassis hebben. ALs je die 10% torsie stijfheid al merkt dan hoogstens in positieve zin, de eend voelt nog directer aan en dat is wat de meesten hier nu zo fijn vinden aan het eend rijden, comfort in combinatie met zoveel gevoel van wat je auto doet (of rijdt iedereen hier rond met gare voorassen en stuurinrichtingen die enkel voor de apk gefiks worden)

Deze discussie is hier reeds meermaals aan de orde geweest maar of we hebben weer veel nieuwe leden die nooit de search gebruiken of men leest gewoon slecht.

verzinkte koets, als de koets niet (veel) vervormt (en de latere duckservice koetsen die ik gezien heb zagen er wat dat betreft goed uit) dan zie ik geen problemen of risico's behalve dat ie niet meer roest.
Ja het kost geld, maar minder als een behoorlijke 2e hands burgerbak, is maar net wat je wilt.

Geplaatst: di 12 mei, 2009 09:28
door //sander//
Hallo,
even dit oud topic oprakelen.

Graag had ik reactie gehad van mensen die al een paar jaar een verzinkte koets hebben.
Wat is jullie ervaring hiermee, heb je nu totaal geen last meer van roest.
Kan je alles redelijk strak in de lak krijgen?

Dit omdat ik momenteel serieus overweeg om mij een verzinkte koets aan te schaffen zodat ik zonder roest problemen mijn 2cv in de winter ook kan gebruiken.

groeten sander

Geplaatst: di 12 mei, 2009 10:20
door Captain Krimson
Een vriend van mij heeft recent een acadiane geheel laten verzinken (koets, chassis, spatborden, tot aan de imperial aan toe). Het ziet er fantastisch uit. Hij heeft er een visablok in liggen om het extra gewicht te compenseren. Ik ben ook benieuwd hoe de auto zich de komende jaren gaat houden. Hij gaat ermee naar Tsjechië.

groetjes Captain Krimson

Geplaatst: di 12 mei, 2009 11:24
door Willem2
Op Citromobile stond een eend van een boswachter, volledig verzinkt. D'r was na 20 jaar nog geen roest te zien. Ben overgins wel benieuwd hoeveel het aan extra gewicht met zich mee brengt.

Geplaatst: di 12 mei, 2009 12:23
door //sander//
Die eend van die boswachter heb ik al fotos van gezien.
Ziet er inderdaad nog goed uit.

Brengt waarschijnlijk wel wat extra gewicht met zich mee, maar met een goed onderhouden motortje mag dit geen problemen opleveren denk ik.

Zijn er eigenlijk verschillende firmas die dit aanbieden, tot nu toe heb ik nog maar 1 firma gevonden.

Deze zomer eens proberen naar een meeting te komen waar er een eend aanwezig is met verzinkte koets. Dat ik die eens kan bekijken.

reacties van mensen die persoonlijke ervaring hebben welkom

Geplaatst: di 12 mei, 2009 12:39
door thomaaas
ik rijdt nu 3 jaar rond met n verzinkte koets. Ik heb nog geen roest, wel op de deuren maar die heb k ook niets niet behandeld (dat was dom).

roest ook niet bij waar ik gaten heb geboord.

oohja en ik heb ook geen tectiel erop, wel alles heel strak gespoten enzo, is niets van te zien dat t verzonken is. (behalve waar k n beetje een aanrijding heb gehad)