superzunig

Leen
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 1 mar, 2009 18:46
Locatie: Gouda
Contacteer:

Bericht door Leen » za 21 mar, 2009 18:12

Als je deze kant op wil, kun je beter een turbo motor gaan bouwen. De compressor aandrijven kost nl ook energie! Een turbo geeft meer koppel en pk's en word aangedreven door de afvalstroom....

leen,

ps, ombouwen naar een turbo betekent wel dat je overgaat naar een monopint injektie systeem en dat je de compressie moet verlagen!

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 22 mar, 2009 13:35

Compressie verlagen ja, maar injectie is niet nodig.

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2676
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » zo 22 mar, 2009 13:52

zou een dik vliegwiel dan verschil maken in de zuinigheid? Ik heb dat ook in mijn Dyane. 1:20 is geen uitzondering. OP de snelweg rijdt ik meestal zo 100-110 km/u en inderdaad nooit in de 2e trap. Dat is bij mijn Dyane goed te voelen.
Mijn LNA heeft een econometer, en dat werkt ook mee. Gewoon het lampje zo min mogelijk laten branden. Met als gevolg dat 1:17-1:18 ook mogelijk is :)
Verbruik: Afbeelding

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » zo 22 mar, 2009 19:55

Ja inderdaad compressor kost energie...maar als het vervolgens wel zuiniger wordt is het ideaal. Athans dat zijn de verhalen.

Waarschijnlijk niemand hier op het forum met ervaring met een dergelijke compressor. Had het trouwens ook nog niet eerder gezien deze optie.
Citroén rolls better than a Rolls!

Charly
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 441
Lid geworden op: wo 26 jan, 2005 20:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Charly » di 13 okt, 2009 08:30

Gisteravond even :shock: met de Dyane van Enschede naar Eindhoven en weer terug gereden. Snelweg, nooit harder dan 100 km/uur, op de eerste trap, en vanmorgen volgetankt: 400 km op 20 liter, dus 1:20. Toch wel netjes dacht ik zo :D
2CV6 Charleston, 1986, NV-GN-36, Rood-Zwart
Berlingo XTR 120, 2010, Sable Bivouac
Peugeot 205 GTI 1.9 van 1991

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » wo 21 okt, 2009 22:59

Heeft iemand hier al eens van gehoord?
http://water4fuel.com/

Je maakt dan van water in een tankje (met elektriciteit) waterstofgas en zuurstof. Dit gaat via een slang het luchtfilter in. Met als doel de verbranding te verbeteren, omdat waterstof schijnbaar sneller verbrand dan lucht/benzine.
Het helpt dus het aanwezige mengsel sneller te verbranden, waardoor de motor efficienter werkt.
Eend voor allen, allen voor eend..

SaXoKe
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 4 sep, 2009 14:06
Locatie: Achel (België)
Contacteer:

Bericht door SaXoKe » wo 21 okt, 2009 23:05

er zitten hier een hoop zuinige 2cv's tussen zo te lezen...

mijn '87er deed nooit veel kilometersmet een tank.
het maximale wat ze ooit verbruikt had was 25liter per 100km, dus op 100km 1 tankje leeg.

moet wel zeggen dat ze een top van 142km/u had en in iets van 14 seconden op de 100 zat. (0-100 was ze sneller als mijn saxo diesel!!!) en dat met het standaard blokje....
Saxo 1.5D VTS 2002
Berlingo III XTR 1.6HDi92 2009
Lomax 224 1968
2CV4 1973

God Save The TWIN

Ronald
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 7 mar, 2005 22:32
Locatie: Middelburg

Bericht door Ronald » wo 21 okt, 2009 23:43

SaXoKe schreef:het maximale wat ze ooit verbruikt had was 25liter per 100km, dus op 100km 1 tankje leeg.
En daarna heb je dat lekkende tankje weer gerepareerd neem ik aan?

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 22 okt, 2009 00:03

Willem2 schreef:Heeft iemand hier al eens van gehoord?
http://water4fuel.com/

Je maakt dan van water in een tankje (met elektriciteit) waterstofgas en zuurstof. Dit gaat via een slang het luchtfilter in. Met als doel de verbranding te verbeteren, omdat waterstof schijnbaar sneller verbrand dan lucht/benzine.
Het helpt dus het aanwezige mengsel sneller te verbranden, waardoor de motor efficienter werkt.
Haha, yep van gehoord, by mythbusters getest en 0,0 effect, de hoeveelheid energie die nodig is om voldoende waterstof te krijgen is meer dan de motor zelf kan leveren. Vandaar dat waterstofgas ook nog niet echt een goed alternatief is.

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » do 22 okt, 2009 07:18

SaXoKe schreef:er zitten hier een hoop zuinige 2cv's tussen zo te lezen...

mijn '87er deed nooit veel kilometersmet een tank.
het maximale wat ze ooit verbruikt had was 25liter per 100km, dus op 100km 1 tankje leeg.

moet wel zeggen dat ze een top van 142km/u had en in iets van 14 seconden op de 100 zat. (0-100 was ze sneller als mijn saxo diesel!!!) en dat met het standaard blokje....
1 op 4 :shock: Das echt niet goed...

@ backfire: Het idee is dat de waterstof helpt bij een betere verbranding, niet om extra brandstof te leveren. Een soort hulpmiddel bij de verbranding zeg maar.
Eend voor allen, allen voor eend..

Erasmo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 757
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 22:24
Locatie: Achterhoek

Bericht door Erasmo » do 22 okt, 2009 07:29

Dat het een betere verbranding oplevert zou wel kunnen kloppen, alleen kost het ook energie om de waterstof te maken.

Dus tenzij je een zonnepaneel op je auto monteert of een extra accu die je thuis oplaadt(wel extra gewicht) is het niet echt rendabel.

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » do 22 okt, 2009 07:43

Installeer een elektronische ontsteking als je die nog niet hebt! Dat scheelt zo'n 5% in het verbruik.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 22 okt, 2009 08:47

Willem2 schreef:[

@ backfire: Het idee is dat de waterstof helpt bij een betere verbranding, niet om extra brandstof te leveren. Een soort hulpmiddel bij de verbranding zeg maar.
@Willem, exact dat is getest, en ook de andere optie, de eerste is 0,0 effect, de tweede, als je een tank met waterstofgas aansluit op je carburateur dan loopt de motor gewoon net zoals op brandstof.

Gebruikersavatar
BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1596
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
Locatie: Abbenes
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » do 22 okt, 2009 09:51

Hoe krijgen jullie dat voor elkaar door niet in de 2e trap te rijden. Moet je daarvoor onder een bepaald toerental blijven? Mijn dyane is een enkeltrap en dat loopt prima en zuinig. Gemiddeld 1 op 18.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2676
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » do 22 okt, 2009 09:55

bij mijn Dyane voel je de 2e trap heel duidelijk in het pedaal, er zit een soort grens. Het komt waarschijnlijk door slijtage, maar het scheelt wel :)
Verbruik: Afbeelding

Plaats reactie