Pagina 5 van 10

Geplaatst: zo 18 apr, 2010 20:33
door thomaaas
Denk dat dat n kattehaartje is idd ;)

Ik dacht dat dat vet veel werk was, zo'n lager laten vervangen?

Geplaatst: zo 18 apr, 2010 21:10
door backfire
Volgens mij valt dat reuze mee, boel warmmaken, dan met juiste stempel lager er uit persen en nieuwe er in persen. Truuk zit hem er in dat je een juiste stempel hebt. Bijvoorbeeld pistonpen met kraag in de dikte van het lager. In 2-takt wereld is dit een gebruikelijke reparatie.

Geplaatst: di 20 apr, 2010 16:40
door thomaaas
Heeft iemand de maten van zo'n lager (dan wel de mogelijkheid die op te meten?), want dan draai ik ff een passende stempel. Heb hier in eindhoven het blokje niet bij de hand ;)

Gaat op binnendiameter, buitendiameter en diepte ;)

Bedankt!

Geplaatst: di 20 apr, 2010 22:57
door backfire
20x22x25

Geplaatst: wo 21 apr, 2010 09:01
door André Post
Zuigerpen lagertje moet dan wel weer op maat geruimt worden volgens mij.

Geplaatst: wo 21 apr, 2010 11:17
door thomaaas
Dat denk ik niet, want dan zou ik ook aangepaste zuigerpennen moeten hebben, en dus aangepaste zuigers :roll:

@ backfire: thanks ;)

Geplaatst: vr 7 mei, 2010 09:27
door thomaaas
Heb er voorlopig maar even een andere krukas in gehangen want kon ook nergens die lagers vinden (of zijn die hetzelfde als die van een 2cv?).

Ondertussen dus een blok in elkaar zitten, maar loopt nu even vast omdat ik bij het vervangen van een draadeind de tap wou repareren en geen goed tapsetje M7 meer heb.

Ondertussen wel een tweetal vraagjes:
1Kan ik gewoon de benzinepomp van een 2cv gebruiken? Ik heb mijn oude pomp er nu op zitten omdat die van de Visa het niet goed deed en deze lijkt goed te pompen, alleen, hij komt nooit in de onderste stand (pompje staat altijd een beetje ingedrukt).

2Nu ik ben aangekomen op het kiezen wat voor carburateur, heb k de keuze uit een Weber en een Solex. Welke is beter/sneller/leuker/zuiniger? Vertel me alles maar over de verschillen :D Ik vond weber wel stoer klinker, mijn vader pronkte vroeger over de weber die hij voor z'n BMW had gekocht en ik meen mij ook te herrineren dat een kever met dubbele webers een beest was, maar hoe zit dat me visablokjes?

thanks!

Geplaatst: vr 7 mei, 2010 14:59
door rusty
brandstofpomp is gewoon hetzelfde. alleen het kan zijn dat het asje te lang is ik dacht dat hier verschillende lengtes in waren.

wat betreft carb.... heb eigenlijk geen ervaring met webers, alleen met solex, voordeel van de solex is natuurlijk wel dat je makkelijker aan reserveonderdelen (pakking en sproeiers) kan komen. is namelijk hetzelfde als van een later type 2cv6. verder is de carb wel behoorlijk anders (al lijkt ie t zelfde) wat betreft t vermogen?? tja geen idee. zal wel niet heel veel uitmaken. je kan dan beter 2 losse carbs plaatsen (dell ortho) zie daarvoor ook t 2cv kitcarforum.

o ja voor ik t vergeet, een visablok moet VEEEEEL lucht hebben, maak bijvoorbeeld een goeie turbotube eventueel met aangepast luchtfilter (wel sproeiers aanpassen)

iig suc6 met t blokje!

greetzzzzzzzzzzz

Rusty

Geplaatst: vr 7 mei, 2010 19:28
door thomaaas
Heb al n turbotube, maar de solex is echt wel heel anders dan die van een 2cv hoor!! Nadeel is alleen dat ik niet precies weet hoe alles in elkaar moet en dus sowieso een nieuwe koop, alleen welke is leuker: de solex of de weber ;)

Geplaatst: vr 7 mei, 2010 19:59
door bartje2212
beetje late reactie maar over die foto's van de carb: het slangetje met de schroef er in kon wel eens van een vacuum doosje zijn (iets met de elektronische ontstekeing van de visa) en het tweede ding, wat jij sensor noemde, is volgens mij de brandstoftoevoer stop. als je daar geen stroom op zet, dan gaat er geen benzine meer komen.
vacuumding voor de ontsteking heb ik bij de lomax ook weggelaten want het ding deed niks noemenswaardigs al heeft het ongetwijfeld ergens nut voor (nog niet ontdekt wat).
wat ga je met de visablokken die over zijn doen?

Geplaatst: vr 7 mei, 2010 23:52
door thomaaas
Het ziet er naar uit dat er nog één ander aardig goed blokje te maken is. Die ga ik verkopen als een bijna gereviseerd blokje (prijs rond €750). De andere blokjes houdt of voor onderdelen, of ik zet ze weer in elkaar en zorg dat ze lopen, dan gaan ze weg voor €300. (kennelijk is dat tegenwoordig geen rare prijs meer :S )'

Die vacuümslangding voor de ontsteking moet ik dus op mn 123 evo schroeven denk ik he?

En wie weet iets over het verschil tussen webers en solexen? :D

Geplaatst: za 8 mei, 2010 08:27
door bartje2212
dat slangetje had een doosje die volgens mij iets met vervroeging regelde op de originele visa ontsteking (W-ignition?) jeweetwel zo'n zwart kastje van 15 bij 20 cm waar ook de 2 sensoren (langs het vliegwiel met een nokje) op zijn aangesloten. Soort vacuum schakelaar. Ik denk dat ie het prima doet als je dat slangetje zo laat.

verschil tussen webers en solexen? igg de naam? Met webers zal ie vast niet zuiniger worden :D

Ik ben wel geinteresseerd in zo'n visa blokje als het zover is :D

Geplaatst: zo 9 mei, 2010 14:33
door thomaaas
Haha duurt nog wel even hoor, eerst deze afbouwen en daarna ga ik pas aan die anderen beginnen. Eerst maar eens kijken of ik dat wel kan, een visablokje bouwen ;)

Als dat slangetje op die computer zat, dan heeft dat slangetje dezelfde functie als de vervroegingssensor op de 123 evo dus dan sluit ik m daar op aan ;)

k heb t vraagje ook maar even op het visa forum op het citroënforum geplaatst ;) Wat eruit komt laat k wel weten.

Geplaatst: zo 23 mei, 2010 13:47
door thomaaas
Nou, mijn speurtocht naar verschillen tussen weber en solex levert niets op... Zelfs niet op citroën forum! :shock: dus ik zal het maar eens bij een citroëngarage gaan vragen ;)

mijn oliekoelerpassing is nog niet optimaal, dus ben nu wat anders aan het proberen. Eerst geprobeerd zoals backfire twee aluminiumstripjes te maken die zouden passen, maar ik kan de oliekoeler niet genoeg op zijn plek klemmen;
Afbeelding
Afbeelding
Had ook al wel een stalen busje gemaakt om de aluminiumplaatjes elkaar niet te laten samendrukken, maar weinig effect. Dit is gelukkig mijn eigen blokje, dus ik kan hierop even experimenteren wat het beste werkt ;)

`Helaas zit ik wel met het volgende probleem; de fan en de 123 hebben ruzie :evil:
Afbeelding

Nu heb k ff met de eendenfan gekeken hoe het zit, en dat kan wel maar
Afbeelding
Afbeelding
zoals je ziet past de bout wel in de fan, maar er kan geen dop meer overheen... :( Bovendien heb ik begrepen dat een visa fan niet op een visa dynamo past? in het 123 boekje staat dat je die wel gewoon kunt monteren. Iemand ideëen?

En hoe kan ik het geheel het beste passend maken? De binnenkant van de poelieplaat van een 2cv uitdraaien? De buitenkant van de visa V-riempoelie voor een deel afdraaien, of het hart van een 2cv poelie in het hart van de visapoelie lassen, zodat de fan van de visa wat meer uitsteekt (en de dynamo en dynamosteun dus ook aangepast moeten worden)? roept u maar wat het beste lijk ;)

ohja en geen 123 gebruiken is géén goede oplossing :lol:

Geplaatst: zo 23 mei, 2010 14:03
door Punky
Dopsleutels passen er bij mij nooit op hoor. Monteer ze altijd met een pijpsleutel, die zijn smaller en passen precies in dat gat.