Pagina 48 van 49
Re: Het Grote "Ik heb weer APK!!!" topic
Geplaatst: za 2 apr, 2022 20:31
door Thijs
Tjonge wat een bedrag.
Ik betaal nooit meer dan 35 euro bij de apk.
Daar waar ik heen ga hebben ze instructies gekregen waar ze vooral niet op moeten letten bij een 2CV maar verder doen ze er niks aan.
De kabels van de koplamp verstelling lagen de laatste keer los.
Toen kreeg ik de opmerking of ik de kabels er even in wilde prutsen, ik wist er volgens de de keurmeester toch meer van dan hij.
Hij is toen z'n kantoortje in verdwenen en heeft de auto afgemeld.
Re: Het Grote "Ik heb weer APK!!!" topic
Geplaatst: za 2 apr, 2022 20:40
door Erikjan
Bij ons zijn er keuringsstations waar ze alleen keuren en als je minder als 5 afkeurpunten hebt kan je die maken of laten maken en melden ze hem zonder meerkosten als nog af. Weet je zeker dat je niet getild wordt. Maar 1800 euro wat hebben ze daar voor gedaan? Heb je een specificatie gektegen?
Een proefrit is trouwens helemaal geen onderdeel van de apk.
Re: Het Grote "Ik heb weer APK!!!" topic
Geplaatst: za 2 apr, 2022 20:43
door 2cvvier
€ 1800?? Wat hebben ze daar allemaal voor gedaan dan?
Re: Het Grote "Ik heb weer APK!!!" topic
Geplaatst: za 2 apr, 2022 22:38
door AZL57
Ja dat is inderdaad een idiote prijs. 40 euro voor een proefrit, ik denk dat ie een leuk dagje met een eend ervan gemaakt heeft....
Re: Het Grote "Ik heb weer APK!!!" topic
Geplaatst: za 2 apr, 2022 23:43
door deusjevo
Twécévé schreef: ↑za 2 apr, 2022 14:32
Ik heb weer APK voor twee jaar maar kan niet zeggen dat ik er blij van ben geworden.
Twee jaar geleden chassiswissel + APK gedaan. Toen kwam corona en stond eend veel stil, heel weinig km gemaakt. Nu dus weer apk en kleine beurt dus dacht onder de 500 wel klaar te zijn. Maar bijna 1.800 moeten aftikken. Wat ik erg vreemd vind is bijna 40 euro rekenen voor een proefrit met mn eend.
Eend is een veel te duur vervoermiddel aan het worden. Kilometerprijs is denk ik wel 2 a 3 x zo hoog als die van onze grote gezinsauto.
Ben heel benieuwd naar de uitgevoerde werkzaamheden.
Re: Het Grote "Ik heb weer APK!!!" topic
Geplaatst: ma 4 apr, 2022 09:21
door Twécévé
Ik woon in omgeving Utrecht. Hier de rekening.
Re: Het Grote "Ik heb weer APK!!!" topic
Geplaatst: ma 4 apr, 2022 15:21
door marcopr
Het zijn allemaal klusjes die ik zelf doe, wat ze kosten in een garage weet ik niet.
Onderdeelprijzen kan je eventueel vergelijken met catalogi van Burton of Der Fransoze. Dat geeft een idee.
Er is vast wel een voordeliger garage te vinden. Goedkoper kan altijd. Of het goedkoper
en beter kan, moet je zelf maar beoordelen.
Sommige dingen kan je ook met twee linkerhanden zelf doen als je tijd hebt.
Of het werk nodig was is via een forum onmogelijk te beoordelen.
Belangrijkste is dat het werk goed is gebeurt.
PS. In het verleden heb ik bedrijfswagens beheerd en die garage rekende een garageproefrit. Dat is het naar binnen en naar buiten rijden van de bus. Wel bij Mercedes
Re: Het Grote "Ik heb weer APK!!!" topic
Geplaatst: ma 4 apr, 2022 15:47
door Rossero
Dat is inderdaad een absurde totaalprijs! Maar ik zie inderdaad geen losse werkzaamheden die buitensporig geprijsd zijn, al blijven er wel vragen hangen.
De proefrit is inderdaad vreemd, maar dat is iets dat toch tijd kost. Maar als de bovenste helft van de factuur niet onder die 9,5u valt vind ik de rest van de werkzaamheden wel erg tijdrovend. Gezien de "claxon gebruikt" ga ik er van uit dat het een 2cv garage was en dan zou dit sneller moeten kunnen.
Stelnokken lijkt mij iets dat normaliter eigenlijk niet vervangen hoeft te worden maar zoals Marcopr zegt is het lastig inschatten in hoeverre de klussen nodig waren maar over het algemeen doen 2cv garages geen nutteloze APK operaties bij eendjes.
En inderdaad, ik rij ook behoorlijk goedkoop 2cv omdat ik de meeste dingen ook zelf doe. Ik controleer mijn eend vooraf, vervang wat nodig is, doe mijn APK bij een eendengarage waar ik zelf ook mag klussen en zo heb ik hem vaak binnen een dag voor lage kosten weer een jaar op de weg.
Maar als je het uitbesteed dan kan het (zeker met oudere auto's helaas) nog wel eens een optelsom worden, een chassiswissel garandeert helaas niet dat het stuurhuis spelingsvrij is.
Je kunt je APK ook opdelen. Ik ging in het verleden vaak naar een garage die uitsluidend APK keuringen deed en bij afkeur met een gratis herkeuring binnen een week. Zij kijken vaak objectiever naar wat er echt moet gebeuren (als je een goede hebt) en dan kan je met de lijst aan de slag. Het lampje (of meer) vervangen doe je dan zelf en voor de rest kan je van tevoren bij de (2cv)garage vragen wat het precies gaat kosten.
Re: Het Grote "Ik heb weer APK!!!" topic
Geplaatst: ma 4 apr, 2022 16:48
door Erikjan
Als je de oude onderdelen niet gezien hebt is het niet meer te achterhalen wat echt nodig was voor de apk. Maar ik durf daar aan te twijfelen.
Vooral een proefrit van een half uur waarom??
Heb je ook opdracht gegeven voor een kleine beurt of alleen apk.?
De losse prijzen vrij hoog maar voor garage begrippen denk wel normaal.
Volgende keer naar een apk station ipv een garage. Die zeggen wat er moet gebeuren en dan kan je veel zelf doen. Of eerst een offerte vragen bij een garage voor wat je zelf niet ziet zitten.
Een fusee pen wordt 9 van de 10 keer onterecht afgekeurd als er de maximaal toelaatbare speling op zit is er al niet lekker meer mee te rijden. Er mag 1,5 mm speling per lager bus met opgeteld maximaal 2 mm speling op zitten. De meeste garages voelen even aan het wiel maar meten het niet. Van te voren vol pompen met vet helpt ook dan voel je monder speling.
Stuur levierkogel moet minimaal 19mm diameter zijn. Vaak komt er een braam aan als de diameter nog voldoende is even een vijl er langs dat hij weer mooi rond is. Is hij te klein wel vervangen als hij afbreekt heb je een uitdaging.
Kwa uren vind het vrij veel. 2 banden wisselen incl balanceren half uur. Uitlaat heb je er met een een uurtje ook wel onder hangen. Denk dat ze veel tijd aan de remmen hebben besteed door die stelnokken te vervangen. Het zou kunnen maar dat ze alle vier vast zitten
meestal kom je met wat kruipolie en een beetje heen en weer wel weer gangbaar.
Nu is het eenmaal zo doe je niets meer aan gewoon lekker gaan rijden weer.
Re: Het Grote "Ik heb weer APK!!!" topic
Geplaatst: ma 4 apr, 2022 17:32
door Twécévé
Het is idd een 2cv garage. Eentje die goed bekend staat. Er is contact geweest met de monteur nadat eend bekeken was. Alle APK dingen moesten gebeuren (want ja, anders geen APK) + een beurt. Veel problemen met sturen. Eigenlijk moet hele stuurhuis vervangen worden (merkte een andere 2cv garage eerder ook al op). Dat beperkt tot het hoognodige. Probeer ik die klus tzt met mn broer een keer te doen.
Maar voor APK, kleine beurt, lekke 1e demper, fusee twee banden en wat klein spul verwacht ik geen 1750 te moeten betalen.
De eend loopt en rijdt nu als een zonnetje, dat wel.
Re: Het Grote "Ik heb weer APK!!!" topic
Geplaatst: do 7 apr, 2022 15:27
door AZL57
Dan wordt het tijd zelf wat te leren. Het is niet lastig met iemand die meekijkt wat je doet. Ik was in het begin bang bougies te vervangen inmiddels haal ik een hele auto uit elkaar, en bouw hem weer samen. Zonder iets over te houden...
Zo kost een beurt me tussen de 35 en 45 euro. Dat is dan toch gauw terug verdiend en het is nog leuk om te doen ook.
Succes.
En inderdaad is een goede APK garage die de eend kent ook heel belangrijk anders krijg je onnodige afkeuringen.
Re: Het Grote "Ik heb weer APK!!!" topic
Geplaatst: di 12 apr, 2022 14:04
door Rossero
Ik ben afgelopen weekend weer bezig geweest voor de APK, echter kwam ik er achter dat één van mijn (relatief nieuwe) banden schuin is afgesleten. Weet iemand waar dit door kan komen? Bij slechte uitlijning zou ik verwachten dat beide voorbanden hard slijten en camber afstellen is bij een eend geen optie...
Links (ok):
Rechts (schuin afgesleten):
Re: Het Grote "Ik heb weer APK!!!" topic
Geplaatst: di 12 apr, 2022 14:26
door Erikjan
Op de foto lijken ze beide aan de binnenkant meer versleten. Toch even de sporing en wagen hoogte controleren.
Dat een kant sneller slijt kan door veel of snel over rotondes komen.
Verstuurd vanaf mijn Nokia G50 met Tapatalk
Re: Het Grote
Geplaatst: di 12 apr, 2022 15:03
door Rossero
Erikjan schreef: ↑di 12 apr, 2022 14:26
Op de foto lijken ze beide aan de binnenkant meer versleten.
Ja ik was al bang dat de foto niet heel erg duidelijk zou zijn door de schaduw, dit geeft een heel erg vertekent beeld. Hier onder heb ik geprobeerd het profiel te arceren. Bij het linkerwiel (boven) is er inderdaad ook minimale extra slijtage aan de binnenzijde, bij het rechter wiel is het profiel echter bijna weg aan de binnenkant, er is echt een groot verschil.
Rotondes is inderdaad ook het eerste waar ik aan dacht, al neem ik die vaak zo recht door mogelijk! Maar je zou dan juist slijtage verwachten op de buitenkant van je rechter wiel
Re: Het Grote "Ik heb weer APK!!!" topic
Geplaatst: vr 15 apr, 2022 11:29
door Data58
Als ik de rekening zie ben ik echt verbaasd. De bedragen voor de onderdelen alleen al. Nou mag een garage best zijn marge rekenen maar dit is absurt en nota bene nog een Eende garage ook begrijp ik. Sluit aan bij de eerdere reacties.
>APK bedrag OK
>Proefrit na de herstelwerkzaamheden OK maar een half uur? Ze zouden je moeten betalen voor de fijne rit in de Eend
>Vervangen uitlaat € 175, wat hebben ze vervangen? Uitlaat en dempers vervangen bij een Eend is zo eenvoudig en kost je amper een half uur. Totale uitlaat (geen RVS) kost je ongeveer € 120. Ze geven aan uitlaat 1. De 1e demper kost je € 60 en de 2e demper € 40 en de eindpijp € 20. Dus hier is best veel voor gerekend gezien je ook nog speciaal elders voor de rubbers moet betalen € 24. Half uur loon is € 40 dus totaal bij de duurste demper kom je op € 100-120
>Vervangen Fusee pen € 155. Er vanuit gaande dat het echt nodig was, omdat dit een Eende kenner is. Fusee kost € 26 en met juiste gereedschap ben je er minder dan een uur mee bezig. Uurloon is zie ik € 75 per uur. Totaal kom ik dan op € 100-110. Tel uit je winst, dit is niet direct een klus voor de startende of gemiddelde klusser en er is juist gereedschap voor nodig.
> 2x Maxxis banden € 170. Klopt via de dealer € 85 per stuk. Via internet betaal je tussen de € 50 en € 65 per band. Ik gebruik ze zelf ook in dit geval All Season versie.
Nu komen de werkzaamheden waarbij er 9,5 uur is gerekend aan arbeidsloon.
> Claxon gebruikt € 25. Deze komt dan zeker uit een Bentley. Nieuwe claxon voor de Eend kost € 11,50 (15 minuten werk)
> Gloeilamp geel 1x € 15. Was deze kapot?? Nieuwe Gele Duplo kost je € 4,95 en als het een H4 versie is € 8,75 (5 minuten werk)
> 3x Uitlaatrubber € 24. Dit kost je bij andere leverancier totaal iets meer dan € 10 (zou al bij de uitlaat montage boden moeten zitten)
> Binnenband??? € 20. Is deze vervangen bij een van de voorbanden en waarom had je een lekke band??? Deze kost je € 12,50 (vreemd maar ok, geen ervaring maar een ruime schatting 1 uur werk)
> 4x Stelnok voor remmen € 64. Deze kosten per set totaal € 15 dus vier stuks € 60 dat komt dan wel overeen (Dit is wel een klus om de remmen te demonteren en de oude nokken weg te slijpen en nieuwe te monteren. Ik zeg totaal 2 uur voor twee remtrommels)
> Wielremcilinder € 30. Deze kun je kopen voor ongeveer € 18 een LHM versie dan (de zaak is al los dus dit kost je dan nog 15 minuten werk hooguit)
> 2x Naafmoer € 22. Kosten je bij de gemiddelde leveranciers € 15 voor twee stuks (is bij stelnokken meegenomen aantal minuten werk)
> 2x Stuurleviers € 150. Koop je voor € 140 twee stuks bij een leverancier. Dus dat is nog acceptabel (dit is een klus die ongeveer in een uur gedaan kan worden. Daarna nog uitlijnen zeg royaal een half uur)
> 2x Borgplaat € 6. Dit zijn naar verwachting de borgplaatjes voor de stuurlevier. Deze kosten je € 5 voor twee (zit in bovenstaande klus aan uren)
> Stuurkogelhoes € 25. Voor twee stuks betaal je normaal € 16 (zit in bovenstaande klus aan uren)
Totaal aan gewerkte uren zou ik dan uitkomen op zeg ruim genomen 6 uur en niet 9,5 uur en dan nog extra voor een proefrit wat ook nog eens een half uur voor is gerekend.
Mijn conclusie naar deze garage ga ik nooit meer als ze mij dat flikte. Reclame voor deze garage wordt ook gemaakt maar vooral in de zin van ga hier nooit naar toe. Deze garage maakt misbruik van de niet aanwezige kennis van de klant.
Ja een heleboel klussen kun je zelf doen aan de Eend en als je daar nog geen ervaring in hebt kun je het leren. Het houdt natuurlijk op als je dit niet als hobby ziet. Dan nog is het onderhoud aan een 2CV aanzienlijk goedkoper dan aan een reguliere moderne auto met name de onderdelen zijn vele malen goedkoper.
Het is achteraf maar voor onze medeforummers misschien goed om te lezen en na te denken of vooral te vragen wat de ervaringen zijn bij bepaalde garages.