Pagina 6 van 8
Geplaatst: ma 2 apr, 2012 06:45
door Gerard2cv
Sander,de 4 moeren moeten 3,5 a 4,5 m.daN vast gezet worden
Geplaatst: ma 2 apr, 2012 07:14
door //sander//
Bedankt Gerard2cv
Dacht al dat deze bouten vaster moesten dan 20Nm.
Als ik het dan goed versta bedoelen ze met die 4 de moeren van motorhuishelft.
En met alle kleinere bouten die rondom carter zitten de motorhuishelften die op 20Nm vast gezet moeten worden.
Motorhuishelften ....................................................................15-20 (1,5-2,0)
Moeren van motorhuishelft tapeinden ........................................... 45 (415)
Ook nog een vraagje in verband met het monteren van de benzinepomp. Daar hoort een flinke lik vet tussen. Mag ik daar het grafietvet voor gebruiken die ik normaal gebruik voor het doorsmeren van de aandrijfassen?
bedankt
Geplaatst: ma 2 apr, 2012 09:32
door David
Hoort bij de benzinepomp inderdaad een flinke lik vet??
Heb ik niet gedaan. Is dat belangrijk om dat alsnog te doen?
Ik heb een nieuw pompje van Valeo gebruikt....
Geplaatst: ma 2 apr, 2012 09:54
door Gerard2cv
Ja,hetgene dat het meeste slijt aan de benzinepomp is het asje dat de verticale beweging omzet in de horizontale die het membraam bediend wordt daardoor gesmeerd.En ja het grafietvet is een van de beste smeermiddelen
Geplaatst: wo 4 apr, 2012 19:33
door //sander//
Vanavond verder gedaan aan het blokje.
Begint al terug op een motor te lijken.
Volgende stap is benzinepomp monteren, cilinders en zuigers monteren,...
Ook nog enkele vraagjes
- op welk moment moet de olievulpijp vast gemaakt worden?
- Bij de benzinepomp zit 1 papieren pakking. Volgens mij hoort deze tussen pomp en opvulstuk. Klopt dit? Of moet papieren pakking tussen opvulstuk en carter?
Geplaatst: wo 4 apr, 2012 19:48
door David
Gerard2cv schreef:Ja,hetgene dat het meeste slijt aan de benzinepomp is het asje dat de verticale beweging omzet in de horizontale die het membraam bediend wordt daardoor gesmeerd.En ja het grafietvet is een van de beste smeermiddelen
Mmmm vergeten, alsnog pompje even loshalen......
Geplaatst: do 5 apr, 2012 06:37
door Gerard2cv
Sander schreef
op welk moment moet de olievulpijp vast gemaakt worden?
- Bij de benzinepomp zit 1 papieren pakking. Volgens mij hoort deze tussen pomp en opvulstuk. Klopt dit? Of moet papieren pakking tussen opvulstuk en carter?
De vulpijp gewoon vastdraaien
Knip van papier er nog een bij.
Geplaatst: za 7 apr, 2012 15:52
door theoenmarion
Ik heb ook de motor weer opgebouwd en deze loopt weer, maar nu lekt er, nadat ik de motor stop zet, wat benzine? onder uit het inlaatspruitstuk. Is dit een soort van overloop of zit er een gaatje in het spruitstuk?
Geplaatst: za 7 apr, 2012 16:14
door achtpeter
Middenonder het spruitstuk zit een klein gaatje. Dat hoort daar. Er druppelt idd soms overtollige benzine uit. Als het echt stroomt, heb je een probleem met je carburateur; te hoog vloterniveau of niet sluitende vlotternaald.
Geplaatst: za 7 apr, 2012 17:37
door //sander//
Vandaag terug iets verder kunnen doen.
Benzinepomp is gemonteerd, deze hoor je al mooi zuigen als je met de hand draait.
De zuigers en cilinders gemonteerd, wat een gepruts om de zuigerveren gemonteerd te krijgen.
Nog een vraag over de nokvolgers.
Horen deze volledig in het carter te gaan? want als ik deze monteer zitten ze nog stuk uit carter. Kan mij niet meer herinner hoe het juist was.
hier een foto om het duidelijker te maken.
Dit omdat als ik de cilinderkoppen wil monter, de kop niet ver genoeg krijg als ik de stoterstangen ook gemonteerd heb.
Als ik de stoterstangen niet monteer krijg ik de cilinderkoppen wel op hun plaats geschoven.
Wil niet teveel kracht zetten op de aluminium stoterstangen, daarom de vraag of de nokvolgers niet dieper moeten.
groeten
Geplaatst: za 7 apr, 2012 17:47
door theoenmarion
De bussen waar de stoterstangen invallen kun je met de vinger helemaal tot op de nokkenas drukken als het goed is. misschien een beetje olie aan de bussen.
Geplaatst: za 7 apr, 2012 19:03
door //sander//
Je moest inderdaat iets harder duwen.
De eerste 3 beetje extra op geduwd, en met beetje gefriemel zaten ze al rap iets dieper dan carter.
Zo ver zo goed, tot ik de 4die nokvolger ook dieper wilde duwen schoot deze plots heel diep. Tot in het carter
Nu mag ik blok terug opnieuw splitsen om nokvolger uit carter te halen.
Ik wist zelf niet dat ik nokvolger zo diep kon krijgen.
Maandag misschien eens opnieuw beginnen. Nu alles even laten rusten.
Leergeld noemt men zoiets zeker, maar wel enorm frustrerend

Geplaatst: za 7 apr, 2012 20:30
door achtpeter
Niet te snel! Hoe diep is "heel diep"? Het lijkt me onmogelijk dat hij langs je nokkenas is geglipt. Die busjes zitten normaliter vrij diep in het carter. Centimeters! Kijk maar eens naar een prentje van de doorsnee van de motor. Zet er eerst eens de stoterstang in en draai de motor met de hand rond. Als de stoterstang in en uitgaat, is er geen probleem.
Geplaatst: za 7 apr, 2012 23:55
door theoenmarion
Ik denk zelf dat de 4e op dezelfde hoogte moet zitten als de 2e. In ieder geval moet je er met de vinger wel bij kunnen, volgens mij. (Als je normale vingers hebt

)
Geplaatst: zo 8 apr, 2012 12:18
door TB
Allereerst: dit project ziet er hartstikke goed uit! Geen half werk zegmaar.
Lijkt me inderdaad onmogelijk dat die nokvolger in je blok is gevallen.
Kijk er eerst eens in met een lampje. En voel met een vinger eens of je het bovenste randje van de nokvolger nog voelt.