Rossero's rally ombouw
Bedankt voor de tips! Ga zo snel mogelijk met de kruipolie en staalborstel aan de slag, en dan hopen op het beste.
Het chassis is voor zover ik weet een 2cv city chassis, zonder certificaat dus. Vandaar dat ik hem voor de zekerheid mee heb genomen bij de schouwing. Maar daar werd mij verzekerd dat het geen probleem was
Het chassis is voor zover ik weet een 2cv city chassis, zonder certificaat dus. Vandaar dat ik hem voor de zekerheid mee heb genomen bij de schouwing. Maar daar werd mij verzekerd dat het geen probleem was
Uit elkaar is gelukt, maar in elkaar nog niet... Er zijn een aantal dingen die erg versleten/verroest waren en dus toch vervangen moeten worden die ik dus niet in huis had: De voorste centreerbussen voor de veerpotten, de voorste schotels voor de veerbusrubbers, drie trekogen zijn helemaal uitgesleten (één is een aantal jaar geleden al vervangen), kantelmessen rondom, clipjes voor de rem/bezineleiding en hier en daar wat rubbers. Ook passen de schokbrekerbouten niet in het nieuwe chassis, hier moeten gewone M12 bouten in lijkt het?... Hij staat dus nu als bijna rollend chassis is in de garage te wachten tot ik weer tijd en onderdelen heb Ik heb foto's gemaakt, die zal ik komende week wel even posten!
Toch wat sneller dan verwacht, maar hier de (weinig spannende) foto's:
Koets van het chassis, ondanks dat hij er pas net op zit
Vlak voor de chassiswissel nog net de tank afgetopt, voor het gemak maar even in de Acadiane geheveld
En hier hoe het er nu bij staat; draagarmen, motor en tank op zijn plek
En nu dus wachten op onderdelen en tijd
Koets van het chassis, ondanks dat hij er pas net op zit
Vlak voor de chassiswissel nog net de tank afgetopt, voor het gemak maar even in de Acadiane geheveld
En hier hoe het er nu bij staat; draagarmen, motor en tank op zijn plek
En nu dus wachten op onderdelen en tijd
Hier nog een paar andere foto's:
De schokbrekerbouten zaten inderdaad gigantisch vast. De linker heb ik met een grote bahco en een stalen pijp kunnen uitdraaien, de rechter heb ik echter mijn bahco bekken op verbogen. Hier dus mijn bahco extreme, grote hefboom en mega klemkracht
Een ander probleem waar ik tegen aan liep is dat de centreerbussen van de veerpotten niet in het chassis passen, ze zitten er wel erg ruimpjes bij! Volgens mij is dit niet helemaal goed? Kan het wel, of kan ik beter terug met het chassis?
Ik hoop dat iemand mij hiervoor van advies kan voorzien...
De schokbrekerbouten zaten inderdaad gigantisch vast. De linker heb ik met een grote bahco en een stalen pijp kunnen uitdraaien, de rechter heb ik echter mijn bahco bekken op verbogen. Hier dus mijn bahco extreme, grote hefboom en mega klemkracht
Een ander probleem waar ik tegen aan liep is dat de centreerbussen van de veerpotten niet in het chassis passen, ze zitten er wel erg ruimpjes bij! Volgens mij is dit niet helemaal goed? Kan het wel, of kan ik beter terug met het chassis?
Ik hoop dat iemand mij hiervoor van advies kan voorzien...
Je kan er een bus inzetten...Rossero schreef: Een ander probleem waar ik tegen aan liep is dat de centreerbussen van de veerpotten niet in het chassis passen, ze zitten er wel erg ruimpjes bij! Volgens mij is dit niet helemaal goed? Kan het wel, of kan ik beter terug met het chassis?
Ik hoop dat iemand mij hiervoor van advies kan voorzien...
Ik wil je niet ontmoedigen, echter je fotos laten zien waarom men in engeland ook spreekt van 2cv sh*ty.
Let op!!! mogelijk haal ik hier dingen door elkaar, maar als ik me niet vergis is dit het zelfde type chassis: https://www.youtube.com/watch?v=AjKI9R4cjtc
Hmmmm, ik heb er een stuk of twintig de afgelopen jaren onder auto's gezet en altijd zonder problemen. De eerste serie had idd nog geen "normale" draad voor de schokbrekerbevestiging (moest met bout) de latere waren aangepast en waren perfect.
Ik zou even informeren bij de persoon waar je m vandaan hebt gehaald.
Ik zou even informeren bij de persoon waar je m vandaan hebt gehaald.
------------------------------
Traction 11 BL 1950
Traction 11 BL 1950
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 318
- Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
- Locatie: Netherlands
je kan denk ik alleen een uitspraak doen over de "stijfheid" van gegalvaniseerde chassis als je meerdere verschillende gegalvaniseerde chassis aan dezelfde test zou onderwerpen.
Ik heb geen aandelen in deze firma, maar enkel ervaring met de montage ervan en mij persoonlijk bevalt deze prima. gemaakt van 3 mm gezet staal, gelast en vervolgens dompelverzinkt. Lekker stevig. Zoals voorgaand vermeld ; als je deze ruimte tussen centreerbus en chassis te groot vindt neem een stuk pijp op lengte van de dichtsbijzijnde diameter ter opvulling, eventueel kan je dat stuk pijp in de lengte doorflexen en licht verbuigen om hem goed passend te maken en persoonlijk zou ik die hele ruimte tussen chassis, centreerbus en pijp geheel volpersen met een wat dikker vet.
succes met je project ! leuk om te volgen
Ik heb geen aandelen in deze firma, maar enkel ervaring met de montage ervan en mij persoonlijk bevalt deze prima. gemaakt van 3 mm gezet staal, gelast en vervolgens dompelverzinkt. Lekker stevig. Zoals voorgaand vermeld ; als je deze ruimte tussen centreerbus en chassis te groot vindt neem een stuk pijp op lengte van de dichtsbijzijnde diameter ter opvulling, eventueel kan je dat stuk pijp in de lengte doorflexen en licht verbuigen om hem goed passend te maken en persoonlijk zou ik die hele ruimte tussen chassis, centreerbus en pijp geheel volpersen met een wat dikker vet.
succes met je project ! leuk om te volgen
BARE METAL CAR
Bedankt voor de reacties! Een opvulbus gaat hem niet worden denk ik, aangezien ik dan ergens een heel dunwandige buis vandaan moet zien te halen met de juiste diameter. Als ik ze zo "los" monteer, gaat dit dan problemen opleveren? In principe komen er alleen trekkrachten op, maar heel ideaal vind ik het nog niet
Rossero schreef:Een opvulbus gaat hem niet worden denk ik, aangezien ik dan ergens een heel dunwandige buis vandaan moet zien te halen met de juiste diameter.
Met een stofzuigerbuis oid? een paar maten en een bezoekje aan een schroot handel kan je verder helpen.
een dunwandige buis mag ook een beetje kleiner (of groter) zijn in diameter, dan slijp je hem in ook in de lengte richting door (of er een stukje uit) en zet'm iets uit/open (of knijpt hem samen) zodat hij toch om de centreerbus past.
note to self & Rossero; even de vorige posts goed lezen!..
Azuiper met bovenstaande ben ik het niet eens... Alleen omdat het 3mm dik is is het nog lang niet stevig.... de liggers zijn in een C gevouwen, helaas geeft een C-ligger lang niet zoveel stijfheid als het originele chassis waarbij de liggers uit een doosconstructie bestaan met extra lippen (3x materiaaldikte is ook 3mm) eraan om er nog meer stijfheid mee te krijgen in zowel X als Y richting.. Verder ontbreekt er in dit chassis ook een "kruisverband" ** wat nu juist de stevigheid geeftazuiper schreef:je kan denk ik alleen een uitspraak doen over de "stijfheid" van gegalvaniseerde chassis als je meerdere verschillende gegalvaniseerde chassis aan dezelfde test zou onderwerpen.
Ik heb geen aandelen in deze firma, maar enkel ervaring met de montage ervan en mij persoonlijk bevalt deze prima. gemaakt van 3 mm gezet staal, gelast en vervolgens dompelverzinkt. Lekker stevig. Zoals voorgaand vermeld ; als je deze ruimte tussen centreerbus en chassis te groot vindt neem een stuk pijp op lengte van de dichtsbijzijnde diameter ter opvulling, eventueel kan je dat stuk pijp in de lengte doorflexen en licht verbuigen om hem goed passend te maken en persoonlijk zou ik die hele ruimte tussen chassis, centreerbus en pijp geheel volpersen met een wat dikker vet.
succes met je project ! leuk om te volgen
tegen torderen....
** in het originele chassis zit wel een (soort) kruisverband om torderen tegen te gaan.
Mooi voorbeeld zijn de koppel stangetjes bij meerdere van deze "kwaliteits"chassis tussen de liggers achteraan het chassis, als je deze eruit zou halen dan zou je het chassis met 2 vingers 5cm uit elkaar kunnen buigen.... probeer dit maar eensbij een origineel chassis of chassis met doosliggers..
en je weet ik heb meerdere chassis zelf gebouwd... Ik weet waarover ik praat...
Dus alleen omdat het 3mm dik staal is hoeft het nog altijd geen sterk chassis te zijn...
Sorry liet me even gaan...
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 318
- Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
- Locatie: Netherlands
quote "Sorry liet me even gaan... "
reply : geen probleem LPGO - ik leer nog elke dag bij en waardeer jouw mening
Voor normaal weggebruik is het gegalvaniseerde 2cvCity-chassis naar mijn mening een goede vervanging voor een kapot / doorgeroest / geknikt chassis en ik denk het goedkoopste gegalvaniseerde chassis op dit moment. Anders gezegd een prima prijs-kwaliteitsverhouding. Je hoort mij niet zeggen dat dit het beste, stijfste chassis is ...
ik heb jouw topics over vele onderwerpen meermaals gelezen - het speciale chassis voor de 4x4-uitvoering is een knap staaltje werk en zeeeer stevig - geen discussie hierover
reply : geen probleem LPGO - ik leer nog elke dag bij en waardeer jouw mening
Voor normaal weggebruik is het gegalvaniseerde 2cvCity-chassis naar mijn mening een goede vervanging voor een kapot / doorgeroest / geknikt chassis en ik denk het goedkoopste gegalvaniseerde chassis op dit moment. Anders gezegd een prima prijs-kwaliteitsverhouding. Je hoort mij niet zeggen dat dit het beste, stijfste chassis is ...
ik heb jouw topics over vele onderwerpen meermaals gelezen - het speciale chassis voor de 4x4-uitvoering is een knap staaltje werk en zeeeer stevig - geen discussie hierover
BARE METAL CAR
Centreerbussen 'opgelost'
Plaatje gegalvaniseerd staal van 7x11,5:
Omzetten in de zetbank tot hij zo rond mogelijk is:
Maar niet helemaal... op een gegeven moment zit de kantbank in de weg :p
Met een paar slangenklemmen krijg je hem mooi strak om de centreerbus:
En dan stukje bij beetje slangenklemmen opschuiven en de bus plaatsen:
Tot hij er mooi in zit Hij vult exact de 1mm ruimte rondom op waardoor nu alles mooi gecentreerd zit. Uiteraard goed in het vet!
Het viel mij op dat de voorste centreerbussen verroest waren en de achterste nog helemaal in tact. Dit komt volgens mij omdat vocht via de gleuf in de zijkant er wel in kan komen, maar er niet meer uit. Vandaar dat ik de bussen op het chassis iets heb ingeslepen:
Sorry voor de vele foto's van het plaatsen van één busje Hier is een aardappel:
Plaatje gegalvaniseerd staal van 7x11,5:
Omzetten in de zetbank tot hij zo rond mogelijk is:
Maar niet helemaal... op een gegeven moment zit de kantbank in de weg :p
Met een paar slangenklemmen krijg je hem mooi strak om de centreerbus:
En dan stukje bij beetje slangenklemmen opschuiven en de bus plaatsen:
Tot hij er mooi in zit Hij vult exact de 1mm ruimte rondom op waardoor nu alles mooi gecentreerd zit. Uiteraard goed in het vet!
Het viel mij op dat de voorste centreerbussen verroest waren en de achterste nog helemaal in tact. Dit komt volgens mij omdat vocht via de gleuf in de zijkant er wel in kan komen, maar er niet meer uit. Vandaar dat ik de bussen op het chassis iets heb ingeslepen:
Sorry voor de vele foto's van het plaatsen van één busje Hier is een aardappel: