1-2-SPARK Mijn eigen ontwikkelde electronische ontsteking.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » wo 24 apr, 2013 20:04

Erikjan schreef:Al wat gehoord van de printjes?

Ben erg benieuwd naar het resultaat.

Zitten er veel SMD componenten op de print? Op je foto zie ik alleen componenten met pootjes. Als er geen SMD componenten op zitten kan je er nog een zelf soldeer kit van maken.

Het laatste email dat ik kreeg is dat ze er vandaag aan zouden gaan beginnnen....
heb vandaag niets meer gehoord, dit kan betekenen dat ze er nog niet aan begonnen zijn of dat het lukt, als er problemen zouden zijn dan zou ik wel al mail gehad hebben,
eventjes nog billen knijpen dan maar........

Ja op de onderkant zitten de smd onderdelen, maar op zich is het allemaal makkelijk te doen het zijn geen hele kleine onderdelen......

Hierbij een fototje van de onderzijde, dit is nog een foto van de vorige versie. Nu zit er dus nog een soldeermasker op en nog kleine aanpassingen om het makkelijker te kunen solderen.....

Afbeelding

Ik zit er nog over te denken om bij de volgende printen de koelmantel (aluprofiel) mee te nemen op de print en alles door en door te schroeven...

Ben er nog even huiverig voor om het doe het zelf te doen, de meeste hebben er al problemen mee om de bedrading aan te sluiten....... en ik heb niet veel zin om de problemen die er ontstaan door verkeerd te solderen ook nog op te lossen. Trouwens het
professioneel laten solderen is het geld niet (als ik de offerte mag geloven)...

Als ik het doe dan krijgt het zowieso een ander uiterlijk b.v. een andere kleur printplaat zodat je kunt zien of het een kant en klare versie betreft of een zelf gesoldeerde (indien je de ontsteking zou willen verkopen dan is dat meteen duidelijk voor de nieuwe koper)

Megasquirt/Tech-edge doen dit ook zo....

Erikjan
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Erikjan » do 25 apr, 2013 09:18

Je moet inderdaad wel uitkijken dat je geen dagtaak aan nazorg gaat krijgen.

Het idee van de zelfbouwkitjes was niet zo zeer i.v.m. kosten maar meer met snelle beschikbaarheid. Zo een zelf onwikkelde ontsteking mag best wat kosten je hebt er inmiddels erg veel tijd in gestoken.

Maar een voorgebouwd exemplaar is natuurlijk het mooiste lekker makkelijk en het ziet er netjes uit.

Op zich zou ik geen probleem hebben met solderen, ik soldeer ook mijn eigen motorregelaars voor elektrische scooters en fietsen in elkaar.
Als je complete controllers uit china laat komen zitten er brakke mosfets en condensatoren in.

Maar ik kan me voorstellen dat het geen succes wordt je hebt voor dat soort elektronica ook een degelijk soldeerbout nodig en niet zo een ding van de bouwmarkt met alleen een stekker.

Ik ben gewoon te ongeduldig ;) bang dat alle voor gebouwde exemplaren al zijn vergeven gezien de vele positieve reacties hier. Maar ik zal rustig afwachten.

Erikjan
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Erikjan » do 2 mei, 2013 11:19

En weer kan ik me niet inhouden. ;) Al wat vernomen van je bestuker?

Ik vind het er erg professioneel uit zien allemaal.

Het lijkt me echt ideaal met de caravan er achter. Pingelen schakelaar om. Paar maandjes terug met een kar er achter naar limburg gereden. Alleen de 1e trap kunnen gebruiken. Na dat de ontsteking een graadje is verdraaid gaat het stukken beter. Alleen heb ik het idee dat ik wat power mis als de kar er niet achter hangt.
Dat kan ook alleen een gevoel zijn.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » zo 5 mei, 2013 21:35

Nou de printjes zijn terug van de bestukker, alles wat mis kon gaan is dus misgegaan,

Ik heb 2 a 3 avonden tekeningen zitten maken met stukslijsten en lengtes van de bedrading. Een grote doos met alle bekabeling erbij gedaan en last but not least een voorbeeld ter indicatie.........

Nou het eerste wat me opviel toen ik de doos opende die terugkwam van de bestukker was dat de bekabeling er nog schijnbaar onaangeroerd bijgeleverd was

Dus ik van :? :? :? :roll: :x :arrow: :(

Gauw een van de 10 pakketjes geopend en jawel hoor alle bedrading was 18cm lang i.p.v. 180cm

Een aantal printjes waren niet compleet bestukt,

Dus ik weer van :? :? :? :roll: :x :arrow: :(

Dus eerst maar eens bijkomen van de schrik en daarna maar eens een mailtje teruggestuurd in de trend van kijken jullie niet op tekeningen......
en als er onduidelijkheden zijn (tussen voorbeeld en tekening) stuur dan even een mailtje om duidelijkheid te krijgen...

De mailtjes die ik terugkreeg zal ik jullie maar besparen....

Om kort te zijn, van de week heb ik de eerste 3 setjes aangepast/veranderd en vandaag heb ik het eerste setje in de behuizing gedaan, dit setje wordt woensdag a.s. bij testrijder
superfin 4x4 ingebouwd.

Met hemelvaart ga ik proberen om alle setjes aan te passen, zodat ik daarna setjes kan uitleveren.......

Op mijn lijstje staan:

Azuiper
Erik Jan
vliegwiel retour met gaten
en daarna nog een paar Engelse forumers....
en een Duitser met die met 2 bougies per cilinder rijdt....

Als diegene die een setje wil hebben mij wil pm. en zijn /haar eigen email adres wil doorsturen dan stuur ik jullie alvast de software, zodat jullie deze avast (offline) kunnen testen op jullie computer/laptop of e.e.a. werkt.....

Ik heb 1 setje naar Polen gestuurd (universiteits project voor de ecorun challenge) en daar had men de grootste moeite om het programma aan de gang te krijgen....
Overigens in Nederland, Frankrijk, en Groot Brittanie werkt het gewoon!!!
Ik zelf heb het getest op
Windows XP, Vista, 7 en 8.... en het werkt....

Het heeft namelijk niet zo heel veel zin om een setje te sturen als je niet via de computer kunnen tunen....

P.s. als iemand zich gepasseerd voelt (naam komt niet voor in bovenstaand lijstje) dan hoor ik het wel.....

P.s.2 beschouw jezelf wel nog even als veredelde testrijder, dus gaarne feedback geven wat we nog kunnen/moeten verbeteren.......

Joey_Brinkmann
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Joey_Brinkmann » zo 5 mei, 2013 22:23

ik bied mij aan voor test rijder met 4 cilinder motor en 2 bobine's [a] haha.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » zo 5 mei, 2013 22:50

Joey_Brinkmann schreef:ik bied mij aan voor test rijder met 4 cilinder motor en 2 bobine's [a] haha.
Nog even geduld, ik wil eerst de 2 cilinders "op de punt hebben" zoals de belgen zeggen,
1 bobine met verdeler kan wel al...

Joey_Brinkmann
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Joey_Brinkmann » zo 5 mei, 2013 23:14

haha komt ookwel goed! ik heb het motorblok voorlopig nog niet zo ver. wel eerst al een andere maar dat zal niet zo veel vermogen / toeren gaan maken.

is het trouwens ook mogelijk zoiets te monteren zonder onbalans in je vliegwiel te krijgen? aangezien zo'n bout of plaatje aan een kant wel wat onbalans erin brengt.

ergens eind dit jaar zal ik een heel eind zijn met het motorblok hopelijk! in iedergeval wil ik volgende zomer gaan test rijden als ik dat haal.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » zo 5 mei, 2013 23:37

Joey_Brinkmann schreef:haha komt ookwel goed! ik heb het motorblok voorlopig nog niet zo ver. wel eerst al een andere maar dat zal niet zo veel vermogen / toeren gaan maken.

is het trouwens ook mogelijk zoiets te monteren zonder onbalans in je vliegwiel te krijgen? aangezien zo'n bout of plaatje aan een kant wel wat onbalans erin brengt.

ergens eind dit jaar zal ik een heel eind zijn met het motorblok hopelijk! in iedergeval wil ik volgende zomer gaan test rijden als ik dat haal.
We hebben nu al lange discussies gevoerd over onbalans,

diverse rijders met plaatje of bout hebben geen merkbaar onbalans.
Met terreinrijders zijn we tot de conclusie gekomen dat als onze fan volzit met modder er meer onbalans inzit als met een klein plaatje/bout.

Bij een bout kun je ook nog simpelweg het gat waar de draad ingetapt wordt dieper boren zodat er een holle ruimte ontstaat ter compensatie van de uitstekende kop..

De wiskundigen onder ons kunnen zelfs nog de diepte van het gat berekenen........

Onder het plaatje dat aan het vliegwiel gelast wordt kan ook een gaatje geboord worden....

Het staat je natuurlijk ook vrij om het vliegwiel te laten balanceren........

Ik zou wel eens willen weten of een orgineel vliegwiel wel zo goed gebalanceerd is.....
Citroen kennende is dit ook weer met de Franse slag gedaan, dus met een beetje geluk is het vliegwiel staks nog beter gebalanceerd als zonder plaatje :wink: :wink:

Joey_Brinkmann
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Joey_Brinkmann » zo 5 mei, 2013 23:58

dat klopt, maar ik ga proberen zoveel mogelijk uit mijn motorblok te halen en het zal op hoge toeren tallen lopen. vandaar dat ik ook alles goed gebalanceerd wil hebben, want het scheelt wel degelijk of er onbalans is of niet, bij hogere toerentallen dan.

Erikjan
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Erikjan » za 18 mei, 2013 17:34

Gister een paketje ontvangen met de ontsteking. Netjes verpakt. Mooie complete set.

Vandaag ingebouwd. Uiteindelijk was het zo klaar misschien 2 uurtjes bezig geweest.
Vacuum had ik al gemaakt. Plaatje lassen op vliegwiel is ff klooien je kan er slecht bij.
Sensor beugel lassen is zo klaar.

Hij loopt goed, volgas met een kar er achter onhoog zonder 1 pingel echt super.
De laptop er aan tijdens het rijden is ook leuk mooie toerenteller en je ziet prcies wat er gebeurd.

Die map sensor is ongelovelijk precies.

Ik heb nog geen waarden aangepast heb de schakelaar op tabel 3 gezet die rijdt het mooist.

Tabel 2 ploft soms met wegrijden uit stilstand.

Tabel 1 zitten een paar vreemde waarden in.

Volgende stap is tunen en fotos uploaden. Dat lukt nu ff niet op deze snijplank dan moet ik een normale pc voor hebben.

Wordt vervolgd.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » za 18 mei, 2013 17:52

Nou dat heb je dan snel voor mekaar, proficiat.....

Ploffen zou eigenlijk niet mogen, maar misschien omdat je een big-bore hebt, zul je hem inderdaad moeten tunen..........

Nog een paar tips om te tunen, zorg dat de motor goed warm is dan is hij het pingel gevoeligst..... Een koude motor kan veel meer vervroeging verdragen dan een warme..

en... overdrijf het niet met vervroegen, matig je vervroeging, vooral omdat je er ook nog met een caravan achter wilt gaan rijden..

Vreemde waardes zou kunnen, heb er eerlijk gezegd niet zo op gelet, zal de tabellen hier nog eens bekijken.....

Ook leuk als je getuned heb, stuur me dan jou tabellen (exporteren, opslaan en emailen) wil wel eens weten waar jij op uitkomt met je big-bore....

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » za 18 mei, 2013 19:11

Misschien nog een hulpje om te tunen!!!

Neem voor een basis tuning de mapslang los, dan tune je dus alleen de 12 waardes rond de 98/100, als je deze dan naar tevredenheid hebt sluit dan de mapslang weer aan en tune met telkens iets meer het gas los..... Als je de tabel goed vindt, exporteer hem dan en importeer hem dan onder een ander nummer en ga van hieruit verder naar meer of minder vervroeging al naar gelang....

Nogmaals denk eraan dat in de zomer de temp. van je motor nog omhoog gaat, dus tune niet op het randje, of zet een andere tabel duidelijk lager.....

Erikjan
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Erikjan » za 18 mei, 2013 21:31

Ok, bedankt voor de tips ik ga er waarschijnlijk maandag mee aan de slag.

Ik heb inmiddels ongeveer 20km gereden met de ontsteking hij doet het goed.

Morgen geen tijd helaas.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » za 18 mei, 2013 22:30

Erikjan schreef: Ik heb inmiddels ongeveer 20km gereden met de ontsteking hij doet het goed.
Is ook de bedoeling!!

elfried
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door elfried » ma 20 mei, 2013 15:13

ik vind dit razend interessant maar ik snap er alleen geen yota van
is het de bedoeling als dit op punt gezet is dat je het kan aankopen ,monteren en gaan gebruiken zonder zelf te moeten afregelen?
zeg maar voor de gewone sterveling

Plaats reactie