Het is even stil geweest maar hierbij een kleine update van de stand van zaken.
We hebben de eend twee weken gereden en toen laten opdrogen in de stalling. Samen met mijn oudste zoontje zijn we begonnen met demonteren, fotograferen en alles in plastic zakjes gestopt. Er zitten toch nog opvallend veel onderdelen op zo'n wagentje
Nadat we zo her en der wat zaterdagen onderdelen hebben gestraald, geschuurd, geprimerd en gespoten hebben we voor een groot deel de losse onderdelen weer helemaal netjes. Qua koets werk valt het wat tegen. De achterlichtenbak was los geroest, de bandenbak was minder goed dan ik zelf had gezien, de driehoek met stootrubber was doorgeroest aan de linkerkant en ook de dorpels bij de gordels waren van de bodemplaat los gekomen. De voetenbak, staartstukken en voorruit/ventilatieklep waren al een keer vervangen dus dat viel mee. achter het schutbord had het een keertje gelekt en is het lekker gaan broeien in de bekleding dus dat was ook doorgeroest op een paar plekken.
Het plaatwerk leek aardig maar bij nader inzien en bij het verwijderen van de diverse rubbers moest ik twee deuren vervangen.
Tijdens de eerste week van het eigenaarsschap had ik mij een beetje verkeken op de uitstekende spatborden. Eentje heeft de boom voor ons huis van te dichtbij bekeken dus ik heb ze uiteindelijk allebei maar vervangen voor twee splinternieuwe.
Het was de bedoeling dat we het schuurwerk zelf zouden uitvoeren maar nadat we een zaterdag hebben lopen zwoegen op twee achterschermen heeft de spuiter het werk afgekeurd. Het voorwerk is dus net als het spuitwerk een vak apart.....
Nadat we de koets hebben verwijderd kwam het op het eerste oog goede chassis er ook wat bekaait af. onder de voetenbak en bij de bumpersteunen achter is het wel redelijk krokant geworden. fingers crossed dat we dat nog kunnen laten fixen maar verder is hij nog stevig.
Veel dingen kunnen we zelf maar lassen is toch echt iets voor de profs. Ik haal al mijn onderdelen bij Wout van Haasteren in Haulerwijk en hij is bereid om het laswerk voor mij uit te voeren. Hij weet van ieder stukje plaatwerk hoe dik het is en hoe het lasapparaat het beste ingesteld moet worden. Volgens mij kun je al die kennis niet anders dan via jarenlange ervaring opbouwen. Een absolute aanrader qua onderdelen voorziening alsook advies en vraagbaak. Met de onderdelen is hij overigens ook voordelig(er).
Vandaag is de koets qua laswerk gereed gemeld en kan die naar de spuiter. Dit is qua spuitwerk samen met de ventilatieklep en de linkerdeur het laatste en dan is hij helemaal body-off gespoten in de kleur Jaune Mimosa.
nu het rollend deel onderhanden nemen en het frame van de stoelen en bank kaalmaken en dan weer met de "nieuwe" onderdelen opbouwen. Daar hebben we waarschijnlijk het meeste lol aan. Foto's zeggen meer maar klaarblijkelijk zijn de meeste fotootjes te groot dus niet te plaatsen....