Even naar de doe-het-zelf-zaak geweest om een nummerplaathouder, en met behulp van een paar spanbandjes zit de nummerplaat er nu leesbaarder op zonder boren of ander gefriemel (ja, in het echt staan de tekens er op
).
Ik heb ook een setje voelermaatjes meegebracht met het idee dat deze sowieso van pas komen met kleppen stellen, maar ook met contactpuntjes controleren voor ik een elektronische ontsteking monteer. Soleille start namelijk niet gemakkelijk, en zeker als ze gereden heeft is ze moeilijk aan de praat te krijgen.
Gisteren:
- Koude start na 2 dagen stilstand thuis: relatief probleemloos, wel flink doorstarten maar al bij al goed.
- 5 Kilometer verderop volgetankt en dan terug gestart: in één keer plankgas gestart, intussen gelezen dat dit het beste is tegen "heat soak", nog even zeer lichtjes lichtjes gas en ze bleef draaien.
- Een half uur later gestopt bij mijn ouders en daar na 2 uur terug vertrokken: moeizaam, verzuipend geluid, 2 keer stilgevallen, de derde keer pas en met een knalletje uit de uitlaat bleef ze draaien
- Kwartiertje stadsverkeer en dan bij vrienden gestopt, 4 uur later terug vertrokken: zéér moeizaam, 4 startpogingen, wat ik ook deed of niet deed met het gaspedaal, pas de vijfde keer viel ze na flink gas geven en de starter nog even laten meedraaien nét niet stil en pakte ze uiteindelijk op met een plof in de luchtfilter.
Ronduit rampzalig, ik heb ook het idee dat het verergert...
Ik had dus in een ander topic over elektronische ontstekingen met vacuümvervroegingen gevraagd wat nu de beste keuze is, en al bij al zou ik dan maar de 123 "Uni" en een andere bobine bestellen... Toch even kijken wat er nu zit en hoe het er uit ziet, ik was namelijk overtuigd dat dit nog de contactpuntjes zouden moeten zijn aangezien er op de bobine geen gele maar een rode draad zit...
Met wat moeite de koelvin er af gehaald (deze die in het begin dus vanzelf losgekomen was, moet dus echt niet goed vastgezeten hebben), en... wel, kijk zelf...
Er zit dus al een basic 123 ontsteking op. Even de bedrading gevolgd, net buiten beeld is deze gewikkeld in textieltape, en ja hoor, ik voel een verdikking. Die gele draad is dus gewoon verlengd met een stukje rode draad tot aan de bobine. Tenminste, ik ga er van uit dat Soleille gewoon helemaal niet zou starten, laat staan prima rijden mochten de draden van de 123 verkeerd aangesloten zijn.
Degene die Soleille aan mij verkocht heeft had ze zelf overgenomen van iemand die bij hem een andere oldtimer gekocht heeft, de vorige eigenaar zou hem gezegd hebben heel wat kosten gemaakt te hebben, maar ze is nooit ingeschreven geweest na de eerste eigenaresse, wat wel kan kloppen: de 8.5 jaar oude MCC banden die ik onlangs door Michelins heb laten vervangen hebben heel wat profiel, de Monroe schokdempers zien er nieuw uit, er zit een nieuw chassis onder, de AM2A motor ziet er zeer netjes uit, en ik had dus ook al een nieuw uitziende Burton bobine gespot.
Ik heb dus een sterk vermoeden dat die Burton bobine niet ouder is dan die 123-ontsteking.
De sticker van die 123 ontsteking ziet er wel nogal verfrommeld uit, is dit normaal met gebruik, of is dit een teken dat er teveel vocht is bij gekomen of de boel te warm is geworden?
Bij de eerdere laadproblemen had ik wat gemeten en gezien dat er accuspanning komt op de plusdraad aan de bobine bij contact aan, klopt dit en schakelt de 123 dus net zoals de originele contactpuntjes in de massa/min?
Valt er aan de setup met 123 en standaard uitziende Burton bobine iets te testen zonder extra onderdelen te kopen?
Als de ontsteking goed is, wat kan dan verder het probleem zijn dat ze vooral warm erg moeilijk start?