Pagina 6 van 9
Geplaatst: wo 30 aug, 2006 22:01
door OnsEendje2
ja hoor gewoon bijgooien. een keertje 95 tussendoor maakt niet uit. de meeste eendjes uit de jaren 80 lopen het beste op 98 (al verschilt het ook per eendje en rijder wat het beste aanvoelt). loodvervanger lijkt me niet nodig. ze zou gewoon ongelood moeten kunnen drinken. maarja, als de dokter het zegt, wie ben ik

Geplaatst: vr 1 sep, 2006 15:48
door Maaikie
Op hoop van zegen.....
Ik heb 98 getankt zonet...ieniemieniebeetje loodvervanger er bij gedaan...voor mijn eigen rust...Ik riep meteen bij het wegrijden..ik voel het meteen, waarop mijn vriend zo'n beetje door het dak schoot van het lachen...tuurlijk maaik...dat voel je na 10 meter al en gelukkig zat er ook nog een litertje of 8 95 in...dus dat voel je echt ...
Maar ik heb het gedaán.....!!!!
Was overigens mijn eerste keer echt zelf tanken..voor alles een eerste keer.
Vanaf nu alleen maar 98!
hebben jullie trouwens ook dat als je aan het tanken bent dat er een plens overheen schiet...of is dat gewoon mijn onervarenheid met tanken..?
Geplaatst: vr 1 sep, 2006 16:00
door Michiel van G.
nee, dat is een standaardkwaaltje. meestal helpt het door even op de achterbumper te duwen, want dan zit er een luchtbel in de weg
Geplaatst: vr 1 sep, 2006 16:45
door Maikel
Ik rijd ALTIJD 98 met loodvervanger, zowel in mijn 18pktje uit 1964 als mijn Special uit 1985.
Waarom, nah better safe than sory, het is mij minder moeite dit te doen dan straks al mijn kleppies etc te mogen vervangen.
.
Geplaatst: vr 1 sep, 2006 18:00
door JanGert
Heb een S6 blok en tank V-Power (octaan 97)....loopt ie heerlijk op......als er geen hollandse VPower voor handen is tank ik ook 98.
Loop ie ook lekkerder op als 95!
Geplaatst: za 2 sep, 2006 00:22
door André Post
Maikel schreef:Ik rijd ALTIJD 98 met loodvervanger, zowel in mijn 18pktje uit 1964 als mijn Special uit 1985.
Waarom, nah better safe than sory, het is mij minder moeite dit te doen dan straks al mijn kleppies etc te mogen vervangen.
.
Die loodvervanger is echt niet nodig, ik heb nu 80000km loodvrij gereden
met een blokje van de sloop, en hoef de kleppen eigenlijk niet te stellen bij de
jaarlijkse beurt.
Ook de 18PK geeft geen problemen met de kleppen op loodvrij, dat ook al zo'n
40000km.
Geplaatst: vr 8 sep, 2006 13:31
door Pieter-Jan
Als je het niet zeker weet, gooi er dan gewoon superplus 98 in (een geit loopt het beste op Total excellium 98 maar Total geeft weinig korting dat moet je er dan maar bijnemen). Dan ben je zeker dat die niet pingelt. In het boekje staat trouwens 98 (in het Engels premium 4 star 97-99 octane). Sommige motors kunnen rijden op 95 maar dan moet je kijken. Heb je daar geen zin in tank dan gewoon 98. Beter een te hoog octaan dan een te laag. Op 20 liter maakt dat echt niet veel uit. Ik doe er ook altijd loodvervanger bij van Wynns maar zonder loodvervanger kan geen kwaad. Als ik er 95 in doe, heb ik na een ritje autostrade trouwens al prijs. Begint mijn geit na te dieselen als een gek.
Geplaatst: za 9 sep, 2006 11:27
door bartje2212
wat betreft total excellium; daar loopt ie van mij toch beduidend beter op dan op V-power. Toch rijdt ie op een tankje 95 ook zonder problemen
Geplaatst: wo 27 mei, 2009 10:05
door hvb-013
Iemand ervaring met Tamoil Premium Euro?
Gisteren getankt en nog even nagevraagd of ik deze kan gebruiken ipv. 98 ongelood. De medewerkster gaf aan dat dit geen probleem is. Gisteren nog even een mailtje gestuurd naar Tamoil maar ik kreeg toch een ander antwoord terug.
Goedemorgen,
Zoals waarschijnlijk wel bekend zal in de loop van 2009 SuperPlus 98
geheel uitgefaseerd worden in Nederland.
Tamoil Premium Euro is een 95 octaan benzine voorzien van speciale
Additieven.
Wij adviseren u contact op te nemen met uw autodealer en/of de importeur
van uw auto om u te laten adviseren of onze Premium Euro geschikt is
voor uw auto.
Voor dit doel heb ik het productblad van Tamoil Premium Euro bijgevoegd.
Met vriendelijke groet,
Tamoil Premium Euroloodvrij
Tamoil Premium Euroloodvrij is een loodvrije benzine volgens EN 228. Deze benzine heeft een hoog octaangetal en is milieuvriendelijk. De meeste auto’s zijn geschikt om op deze benzine te rijden.
Dit zijn auto’s al dan niet voorzien van een uitlaatgaskatalysator en zogenaamde Euronorm-motoren. Tevens is deze benzine geschikt voor gebruik in motoren die op (loodvrije) normale benzine kunnen draaien.
Tamoil Premium Euroloodvrij is voorzien van additieven welke een extra reinigende werking hebben, waardoor de verlaagde weerstand wordt bewerkstelligt. Dit zorgt o.a. voor het op peil houden van het motorvermogen, heeft een gunstig effect op het brandstofverbruik en verlengt de levensduur van de motor.
In verband met een vlotte start en voorkoming van de zogenaamde vapourlock varieert de vluchtigheid met het seizoen.
ATTENTIE
Het gebruik van deze benzine in motoren ontwikkeld voor loodhoudende superbenzine moet worden ontraden. Toepassing ervan kan leiden tot motorschade.
Gemiddelde analysecijfers
Artikelnummer 13
Dichtheid bij 15°C kg/l 0,755
Kleur helder en doorzichtig
Research Octaangetal (RON) 95.0 min.
Motor Octaangetal (MON) 85.0 min.
Zwavelgehalte mg/kg 10 max.
Loodgehalte g/l 0.005 max.
Aromaatgehalte % 42 max.
Benzeengehalte % 1 max.
Kopercorrosietest 3 u. bij 50°C 1 max.
Dampspanning
R.V.P. bij 37,8°C
winter kPa 65 min. 95 max.
zomer kPa 45 min. 60 max.
Destillatietraject 70°C, E70, Zomer vol.% 20 min. 48 max.
70°C, E70, Winter vol.% 22 min. 50 max.
100°C, E100 vol.% 46 min. 71 max.
150°C, E150 vol.% 75 min.
Eind kookpunt °C 210
Residue vol.% 2
Zuurstof gehalte % (m/m) 2,7 max.
Zuurstofhoudende
Componenten
Methanol vol.% 3 max.
Ethanol vol.% 5 max.
Iso-propyl alcohol vol.% 10 max.
Iso-butyl alcohol vol.% 10 max.
Tert-butyl alcohol vol.% 7 max.
Tert-butyl alcohol vol.% 15 max.
Overige vol.% 10 max.
Premium additive ja
Geplaatst: wo 27 mei, 2009 10:42
door backfire
Als je dit topic doorleest vanaf pagina 1 dan weet je het antwoord. Have Fun

Geplaatst: wo 27 mei, 2009 11:36
door Jheronimus
Octaangetal 95
Niet dus.......
Geplaatst: wo 27 mei, 2009 12:07
door thomaaas
ja ervaring mee, ik heb ak2blokje met bigbore set. Loopt r prima op, maar voorlopig blijf ik gewoon 98 tanken bij de BP

Geplaatst: do 28 mei, 2009 09:47
door rusty
Gulf heeft sinds een tijdje bij een aantal tankstations Challenger benzine, die is octaan 100!!! (enige in NL)
trouwens V-power in Duitsland is ook octaan 100.
heb een paar weken ook die van BP (ultimate??) geprobeerd en die beviel erg goed. (in ACA met Visablok, moet 98 hebben!)
greetzzzzzzzzzz
Geplaatst: do 11 jun, 2009 18:02
door hvb-013
Mijn 2cv is uit 1987 en zou dus opzich zowel 95 als 98 moeten kunnen tanken. Aangezien in Tilburg dus helemaal nérgens meer 98 ongelood te krijgen is ben ik opzoek naar een oplossing.
Bloknummer:
A06/635
Excellium 95 zou moeten lukken?
Geplaatst: do 11 jun, 2009 18:59
door Tom Duckpower
hvb013 schreef:in Tilburg dus helemaal nérgens meer 98 ongelood te krijgen is ben ik opzoek naar een oplossing.
BP aan de Kempenbaan, verlengde van de Ringbaan Oost.. Daar hebben ze bij mijn weten nog gewoon 98 (Ultimate), lichtblauwe tankpistool.