Soort benzine

hvb-013
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 157
Lid geworden op: za 17 mei, 2008 18:23
Locatie: Tilburg

Bericht door hvb-013 » do 11 jun, 2009 19:02

Is dat niet gelood?

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » do 11 jun, 2009 19:06

Gelood mag al een aantal jaar niet meer, tot een paar jaar geleden was er nog 98 met loodvervanger verkrijgbaar.
En dat maakt ook niet zoveel uit als er lood(vervanger) in zit...

Soorten brandstof op de BP site:
Euro ongelood 95
BP Ultimate ongelood 98
Superplus ongelood 98
Diesel
BP Ultimate diesel
Rode Diesel
LPG
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

hvb-013
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 157
Lid geworden op: za 17 mei, 2008 18:23
Locatie: Tilburg

Bericht door hvb-013 » do 11 jun, 2009 19:11

Super! Zal er morgen eens langrijden :D

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » vr 12 jun, 2009 10:18

sowieso bij elke BP hebben zo nog 98 geloof ik, dat heet dan alleen geen super meer maar optimum ofzo
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

richardvanleeuwen
Eenmalige poster
Berichten: 1
Lid geworden op: di 1 dec, 2009 15:58
Locatie: breda

Bericht door richardvanleeuwen » di 1 dec, 2009 16:01

Misschien een domme vraag:
maar is het niet altijd beter om op 98 te rijden?
ik heb een mehari uit 1970 en lijkt me in ieder geval niet verkeerd om hoe dan ook 98 te tanken?

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5840
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 1 dec, 2009 16:45

nee het is niet altijd beter om op octaan 98 te rijden. Je mehari kan 99,9% perfect op euro 95 rijden, tenzij de motor gaat pingelen, dan moet je op 98 gaan rijden. Maar zelfs het instructieboekje is daar heel duidelijk over.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » di 1 dec, 2009 16:56

ik kan het mis hebben, maar een mehari is technisch gezien toch een dyane? en dus ook dyane compressie en dus 98 verplicht?

en in het algemeen zou je kunnen stellen dat je met 98 altijd veiliger zit, dan met 95 als je niet zeker weet of een blok geschikt is voor 95 of 98. maar net als wat backfire zegt, ALS je zeker weten op 95 kan rijden zou je dit in theorie kunnen doen. hoewel mijn eend dus toch kan pingelen als ik 95 tank, dus tank ik standaard 98.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5840
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 1 dec, 2009 17:24

Hoi D_M die discussie heb ik ook gehad met Jeroen, in het boekje staat dat je super benzine moet tanken met een minimum octaan gehalte van 94. Conclusie is dat de huidige euro 95 ook voldoet aan de term superbenzine van de jaren 70. Vergeet niet dat in de jaren 70 normaal ongeveer octaan van 91 had. En zoals Jeroen ook aangeeft, de toleranties van je blok bepalen uiteindelijk of je atype wel of niet lekker loopt op euro 95. Zo niet dan 98 tanken.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » di 1 dec, 2009 20:10

haha ik wil die discussie ook helemaal niet oprakelen hoor. alsjeblieft niet :D

maar ik kan het toch niet laten om te zeggen dat ik mijn instructie boekje van mn oude (1983er) dyane staat toch echt super benzine met de vermelding 97-99 octaan.

maar goed, pingelt ie echt niet op 95 dan kun je 95 tanken. maar dan moet je wel pingelen kunnen herkennen en eventueel gelijk axie ondernemen
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » wo 2 dec, 2009 07:14

De motor met 9:1 compressie kan gaan pingelen als hij flink belast wordt, maar bij normaal gebruik hoeft dat niet zo te zijn. Als je niet in de bergen rijdt en ook niet boven de 100 km/uur komt zal hij niet echt gaan pingelen. Maar waar praten we over. Op een volle tank van 20 liter zal het een paar dubbeltjes schelen, dus arm zal je niet worden van het tanken van 98 in plaats van 95 benzine. En als je een keer 95 tankt omdat 98 niet beschikbaar is dan rij je toch wat rustiger?

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 2 dec, 2009 09:56

Kulio schreef:Maar waar praten we over. Op een volle tank van 20 liter zal het een paar dubbeltjes schelen, dus arm zal je niet worden van het tanken van 98 in plaats van 95 benzine. En als je een keer 95 tankt omdat 98 niet beschikbaar is dan rij je toch wat rustiger?
mijn idee
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Flip
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 14 jun, 2004 17:49
Locatie: Kapellen (België)

Bericht door Flip » wo 2 dec, 2009 17:50

Mijn idee is dat als je motor geen 98 nodig heeft, rij dan op 95... Je hebt niet extra power als je op 98 rijdt met een eend/geit/2cv/... (ook al denken enorm veel mensen dat).

Als je merkt dat ie pingelt, dan zou ik iedereen rustig rijden. Dan heeft je motor 98 nodig (wegens bv. compressie verhonging) en rij dan voortaanop 98.

Juist ter info:
Mijn mening:
Met compressie van 9 op 1 kan je zeker goed rijden met 95... Als ie dan zou pngels, ligt het aan je mengsel (te arm) of je koeling (niets voldoende)

:) Flup

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » wo 2 dec, 2009 18:34

aan het lopen van de motor merk ik geen verschil tussen 95 en 98, aan het verbruik wel, 98 is (bij mij) veel gunstiger in verbruik.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Flip
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 14 jun, 2004 17:49
Locatie: Kapellen (België)

Bericht door Flip » wo 2 dec, 2009 21:54

supercees schreef:aan het lopen van de motor merk ik geen verschil tussen 95 en 98, aan het verbruik wel, 98 is (bij mij) veel gunstiger in verbruik.
Op een eend?

Indien ja, puur uit interesse, hoe leg je dat uit?

Op een recentere motor, ben ik volledig mee akkoord. De motor management gaat je ontsteking vervroegen (meer koppel, meer power) tot ie pingelt, dan weer verlaten, dan vervroegen,... Maar dit doet een eend totaal nie...
Vandaar men interesse :)

Flup

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1217
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » wo 2 dec, 2009 23:02

Ondanks dat ik hier lees dat 98 niet meer vermogen zou hebben dan 95, ben ik het daar niet mee eens, een Eend levert met 98 bij mij meer vermogen, en is daardoor zuiniger omdat je bij gelijke snelheid het gas minder hoeft in te drukken.
En ik heb meerdere Eenden en het is bij allemaal het zelfde.

En volgens mij, maar dat is een ander discussie, is een moderne auto op 98 ook zuiniger omdat het meer vermogen levert!
Maar helaas kijken Nederlanders massaal naar de prijs en kopen dus massaal 95 met als gevolg dat er op steeds minder plaatsen 98 verkocht word :twisted:
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Plaats reactie