Soort benzine
- Tom Duckpower
- Moderator
- Contacteer:
Gelood mag al een aantal jaar niet meer, tot een paar jaar geleden was er nog 98 met loodvervanger verkrijgbaar.
En dat maakt ook niet zoveel uit als er lood(vervanger) in zit...
Soorten brandstof op de BP site:
Euro ongelood 95
BP Ultimate ongelood 98
Superplus ongelood 98
Diesel
BP Ultimate diesel
Rode Diesel
LPG
En dat maakt ook niet zoveel uit als er lood(vervanger) in zit...
Soorten brandstof op de BP site:
Euro ongelood 95
BP Ultimate ongelood 98
Superplus ongelood 98
Diesel
BP Ultimate diesel
Rode Diesel
LPG
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
-
- Eenmalige poster
-
- Heavy user
ik kan het mis hebben, maar een mehari is technisch gezien toch een dyane? en dus ook dyane compressie en dus 98 verplicht?
en in het algemeen zou je kunnen stellen dat je met 98 altijd veiliger zit, dan met 95 als je niet zeker weet of een blok geschikt is voor 95 of 98. maar net als wat backfire zegt, ALS je zeker weten op 95 kan rijden zou je dit in theorie kunnen doen. hoewel mijn eend dus toch kan pingelen als ik 95 tank, dus tank ik standaard 98.
en in het algemeen zou je kunnen stellen dat je met 98 altijd veiliger zit, dan met 95 als je niet zeker weet of een blok geschikt is voor 95 of 98. maar net als wat backfire zegt, ALS je zeker weten op 95 kan rijden zou je dit in theorie kunnen doen. hoewel mijn eend dus toch kan pingelen als ik 95 tank, dus tank ik standaard 98.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Addicted user
- Contacteer:
Hoi D_M die discussie heb ik ook gehad met Jeroen, in het boekje staat dat je super benzine moet tanken met een minimum octaan gehalte van 94. Conclusie is dat de huidige euro 95 ook voldoet aan de term superbenzine van de jaren 70. Vergeet niet dat in de jaren 70 normaal ongeveer octaan van 91 had. En zoals Jeroen ook aangeeft, de toleranties van je blok bepalen uiteindelijk of je atype wel of niet lekker loopt op euro 95. Zo niet dan 98 tanken.
-
- Heavy user
haha ik wil die discussie ook helemaal niet oprakelen hoor. alsjeblieft niet
maar ik kan het toch niet laten om te zeggen dat ik mijn instructie boekje van mn oude (1983er) dyane staat toch echt super benzine met de vermelding 97-99 octaan.
maar goed, pingelt ie echt niet op 95 dan kun je 95 tanken. maar dan moet je wel pingelen kunnen herkennen en eventueel gelijk axie ondernemen

maar ik kan het toch niet laten om te zeggen dat ik mijn instructie boekje van mn oude (1983er) dyane staat toch echt super benzine met de vermelding 97-99 octaan.
maar goed, pingelt ie echt niet op 95 dan kun je 95 tanken. maar dan moet je wel pingelen kunnen herkennen en eventueel gelijk axie ondernemen
-
- Veelvuldig poster
De motor met 9:1 compressie kan gaan pingelen als hij flink belast wordt, maar bij normaal gebruik hoeft dat niet zo te zijn. Als je niet in de bergen rijdt en ook niet boven de 100 km/uur komt zal hij niet echt gaan pingelen. Maar waar praten we over. Op een volle tank van 20 liter zal het een paar dubbeltjes schelen, dus arm zal je niet worden van het tanken van 98 in plaats van 95 benzine. En als je een keer 95 tankt omdat 98 niet beschikbaar is dan rij je toch wat rustiger?
-
- Heavy user
mijn ideeKulio schreef:Maar waar praten we over. Op een volle tank van 20 liter zal het een paar dubbeltjes schelen, dus arm zal je niet worden van het tanken van 98 in plaats van 95 benzine. En als je een keer 95 tankt omdat 98 niet beschikbaar is dan rij je toch wat rustiger?
Mijn idee is dat als je motor geen 98 nodig heeft, rij dan op 95... Je hebt niet extra power als je op 98 rijdt met een eend/geit/2cv/... (ook al denken enorm veel mensen dat).
Als je merkt dat ie pingelt, dan zou ik iedereen rustig rijden. Dan heeft je motor 98 nodig (wegens bv. compressie verhonging) en rij dan voortaanop 98.
Juist ter info:
Mijn mening:
Met compressie van 9 op 1 kan je zeker goed rijden met 95... Als ie dan zou pngels, ligt het aan je mengsel (te arm) of je koeling (niets voldoende)
Flup
Als je merkt dat ie pingelt, dan zou ik iedereen rustig rijden. Dan heeft je motor 98 nodig (wegens bv. compressie verhonging) en rij dan voortaanop 98.
Juist ter info:
Mijn mening:
Met compressie van 9 op 1 kan je zeker goed rijden met 95... Als ie dan zou pngels, ligt het aan je mengsel (te arm) of je koeling (niets voldoende)

Op een eend?supercees schreef:aan het lopen van de motor merk ik geen verschil tussen 95 en 98, aan het verbruik wel, 98 is (bij mij) veel gunstiger in verbruik.
Indien ja, puur uit interesse, hoe leg je dat uit?
Op een recentere motor, ben ik volledig mee akkoord. De motor management gaat je ontsteking vervroegen (meer koppel, meer power) tot ie pingelt, dan weer verlaten, dan vervroegen,... Maar dit doet een eend totaal nie...
Vandaar men interesse

Flup
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
Ondanks dat ik hier lees dat 98 niet meer vermogen zou hebben dan 95, ben ik het daar niet mee eens, een Eend levert met 98 bij mij meer vermogen, en is daardoor zuiniger omdat je bij gelijke snelheid het gas minder hoeft in te drukken.
En ik heb meerdere Eenden en het is bij allemaal het zelfde.
En volgens mij, maar dat is een ander discussie, is een moderne auto op 98 ook zuiniger omdat het meer vermogen levert!
Maar helaas kijken Nederlanders massaal naar de prijs en kopen dus massaal 95 met als gevolg dat er op steeds minder plaatsen 98 verkocht word
En ik heb meerdere Eenden en het is bij allemaal het zelfde.
En volgens mij, maar dat is een ander discussie, is een moderne auto op 98 ook zuiniger omdat het meer vermogen levert!
Maar helaas kijken Nederlanders massaal naar de prijs en kopen dus massaal 95 met als gevolg dat er op steeds minder plaatsen 98 verkocht word

2CV6club1983-acadiane1985-azu1962