Verzinken van de koets!
-
- Heavy user
Dat durfde ik eerst niet aan omdat ik bang was met een krimphamer de zinklaag te beschadigen. Bovendien had ik een goedkopere verzonken koets gekregen omdat 'ie heel erg vervormd was, het staartpaneel bij de achterlichten had de vorige eigenaar er niet goed ingelast en was bij het verzinken nogal krom getrokken, en het paneel voor de voordeuren was behoorlijk gegolfd. Bovendien heeft de spuiter niet veel ervaring met eenden en heeft hij de naden bij het motorkapscharnier, de staartstukken, bovenop het dak enzo allemaal ook dichtgeplamuurd.
Dus ja, ik heb wel plamuur moeten gebruiken om de boel er netjes uit te laten zien, maar als je goede plamuur gebruikt hoeft dit niet nadelig te zijn. Ik bespaar echter weer gewicht doordat ik geen tectiel erop heb zitten
ohja, achteraf gezien had een krimphamer prima gewerkt trouwens, kleine beschadigingen maken niets uit, zeker niet midden op het plaatwerk.
Dus ja, ik heb wel plamuur moeten gebruiken om de boel er netjes uit te laten zien, maar als je goede plamuur gebruikt hoeft dit niet nadelig te zijn. Ik bespaar echter weer gewicht doordat ik geen tectiel erop heb zitten

ohja, achteraf gezien had een krimphamer prima gewerkt trouwens, kleine beschadigingen maken niets uit, zeker niet midden op het plaatwerk.
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break
MyAmi Spring Break
-
- De Forumbelg
Als zo'n deur helemaal vervormd is, is ze voor mij kapot. Geweldig, mijn kromgetrokken auto roest nooit meer... Leuk voor mensen die het zien zitten om met een galvakleurig ding (= lelijk) alle dagen rond te knotsen, maar voor een degelijke restauratie is dit echt geen oplossing. Lakken is voor mij absoluut geen optie als er eerst een paar kilo plamuur op moet. Uiteindelijk gaat dat toch barsten, waar zit je dan met je oneindig harde 2cv waar alles weer afgestraald moet worden om hem weer te moeten plamuren zodat je weer 10 jaar verder kan.
Yannick
Yannick
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963
-
- Beginner

voor mij telt aleen de praktijkervaring !!! en natuurlijk wat simpel boerenverstand ( vangrails zijn ook verzinkt en worden niet elk jaar in de owatrol gezet toch ???)
na ongeveer 50 !!!! eenden te hebben verzinkt en 40 stuks ook GESPOTEN !!!! over een periode van 12 jaar kan ik doodsimpel melden dat er ABSOLUUT GEEN BETERE methode is om een eend voor lange tijd te conserveren
iemand anders kan daar van alles en nog wat tegen in brengen , maar of diegene ook 50 eenden heeft verzinkt daar mag ik dus rustig aan twijfelen .
eenmaal gespoten zie je het verschil niet meer en er is in al die tijd nog nooit plamuur afgevallen
en duur ???? wat is duur voor de jaguarclub zou een verzinkte koets voor 14 000 euro normaal zijn kan aleen niet bij jaguar ( haha )
een duitser die al koetsen verzinkt sinds 1990 is er recent mee gestopt omdat hij het niet meer rendabel vond ( verzinkte koets daar vanaf 5000 euro )

dus samengevat het wiel is allang uitgevonden aleen sommigen schijnen dit steeds maar weer opnieuw te willen doen !!!
-
- Heavy user
Mijn auto is niet krom Yannick, hij doet t geweldig. Ik weet dat 't nier origineel is, maar het werkt perfect. Niet iedereen heeft een schuur die verwarmd is, en het is toch echt de meest rendabele manier om een robuuste eend voor elke dag te hebben.
Als je je eend alleen in de weekenden wilt gebruiken kan ik me voorstellen dat je het te duur vind, maar je ziet er bij mij echt niets van. Het is alleen jammer dat mijn achterpaneel wat vervormd was, maar dat is dan maar zo. Het is niet voor niets dat mijn vader nu voor zijn eend ook een verinkte koets erbij heeft besteld. En nogmaals, achteraf gezien had ik geen plamuur hoeven te gebruiken.
Misschien is mijn koets niet zo perfect recht als een originele koets, maar al het imitatieplaatwerk dat op de markt is is dat ook niet, laat staan nieuwe spatborden. Mijn deuren zijn niet krom, en als je verzinkte deuren zou bestellen zijn die niet thermisch verzinkt, maar elekrolitisch, waardoor ook dezen niet krom trekken.
Bovendien zie je de galvanische kleur niet als je de auto spuit, en dat je daar wat plamuur voor gebruikt okee. Helaas hebben we het geld niet om de oneffenheden meet lood of zink te laten vullen.
Ik heb in ieder geval bergen plezier van mijn verzinkte eend, met mijn 650cc motortje, hoofdsteunen radio achterruitverwarming en alle andere dingen die niet origineel zijn, jij hebt plezier met je auto's die precies zijn zoals ze op 23 augustus 1967 van de band rolden, of wat het ook is, en dat waardeer ik ook. Ik zou het op prijs stellen als je iets minder uitgesproken zou reageren op mijn manier van eendrijden.
mvg,
Thomaas
Als je je eend alleen in de weekenden wilt gebruiken kan ik me voorstellen dat je het te duur vind, maar je ziet er bij mij echt niets van. Het is alleen jammer dat mijn achterpaneel wat vervormd was, maar dat is dan maar zo. Het is niet voor niets dat mijn vader nu voor zijn eend ook een verinkte koets erbij heeft besteld. En nogmaals, achteraf gezien had ik geen plamuur hoeven te gebruiken.
Misschien is mijn koets niet zo perfect recht als een originele koets, maar al het imitatieplaatwerk dat op de markt is is dat ook niet, laat staan nieuwe spatborden. Mijn deuren zijn niet krom, en als je verzinkte deuren zou bestellen zijn die niet thermisch verzinkt, maar elekrolitisch, waardoor ook dezen niet krom trekken.
Bovendien zie je de galvanische kleur niet als je de auto spuit, en dat je daar wat plamuur voor gebruikt okee. Helaas hebben we het geld niet om de oneffenheden meet lood of zink te laten vullen.
Ik heb in ieder geval bergen plezier van mijn verzinkte eend, met mijn 650cc motortje, hoofdsteunen radio achterruitverwarming en alle andere dingen die niet origineel zijn, jij hebt plezier met je auto's die precies zijn zoals ze op 23 augustus 1967 van de band rolden, of wat het ook is, en dat waardeer ik ook. Ik zou het op prijs stellen als je iets minder uitgesproken zou reageren op mijn manier van eendrijden.
mvg,
Thomaas
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break
MyAmi Spring Break
-
- De Forumbelg
Niet persoonlijk bedoeld hoor Thomas. Ik heb gewoon een hekel aan plamuur. Als je voor een auto veel plamuur moet gebruiken dan vind ik dat jammer. Zeker als er zo'n knappe behandeling aan vooraf gaat. Dan is het zonde van de behandeling en van de lak. Niet origineel of te duur, daar hoor je mij niks over zeggen. Ik begrijp ook wel dat mensen het niet voor de originaliteit doen. Of staat er "origineel" op mijn voorhoofd?
Yannick
Yannick
-
- Regelmatige poster
Zoals ik alles lees ben ik overtuigd van het verzinken van een koets, zeker als je de wagen dagelijks wil gaan gebruiken, zonder dat je nog een andere wagen hebt voor als het slecht weer is.
In het najaar normaal kijken om een koets te bestellen. Ondertussen proberen om deze zomer eens ergens een eend te zien te krijgen die al een paar jaar verzinkt is. En duur, het is redelijk prijzig, maar een andere dagelijkse auto kopen is ook prijzig.
Maar eerst deze zomer genieten van de eend zoals ze er nu bijstaat (en sparen voor een andere koets)
groeten
In het najaar normaal kijken om een koets te bestellen. Ondertussen proberen om deze zomer eens ergens een eend te zien te krijgen die al een paar jaar verzinkt is. En duur, het is redelijk prijzig, maar een andere dagelijkse auto kopen is ook prijzig.
Maar eerst deze zomer genieten van de eend zoals ze er nu bijstaat (en sparen voor een andere koets)
groeten
-
- Addicted user
- Contacteer:
poedercoaten op plaat heeft als nadeel dat het los kan laten en dan roest het onzichtbaar. Poedercoaten is perfect op starre zaken en vormvaste objecten. Maar koets van een eend beweegt erg in de bochten en ergelijke. Voordeel met verzinken is dat het zink bij beschadigingen zelf de plekken vult. Zinken regenpijpen rotten vaak van binnenuit of bij randen.
-
- Beginner
Gerard Maas schreef:Ik vraag mij af of poedercoating niet een betere oplossing is om de koets te
beschermen,die zinken regenpijpen gaan ook niet zo lang mee
als je denkt dat poedercoating beter is dan in een bad thermisch verzinken !! dan heb je er dus echt geen kaas van gegeten sorry maar dit is nou wat ik bedoel met mensen die constant proberen het wiel opnieuw uit te vinden !!!!!!!!!!!
-
- De Forumbelg
Fransiscus, ik neem aan dat jij veel ervaring hebt en ik twijfel ook niet aan de roestbescherming. Maar als je ervaring hebt, moet je ook niet ontkennen dat een 2cv niet perfect recht, zonder golven uit zo'n bad komt. Dan is het naar mijn mening niet geschikt voor een mooie restauratie. Verzinken is iets heel moois maar niet voor iedere doelgroep geschikt en daarom niet perfect. Daarom ben ik een enorme voorstander van bijvoorbeeld kataforese. Als ik allemaal perfect plaatwerk heb liggen voor mijn 2cv, ben ik zeker dat het even recht weer uit het bad komt.
Ik ben geen grote kenner op dit gebied maar wil graag meer leren. Dat mensen zomaar staan te roepen dat verzinken de perfectie is, als ik op Citromobile een gegolfde 2cv zie staan, bevalt mij niet erg. Dus, kataforese, vertel eens?
Yannick
Ik ben geen grote kenner op dit gebied maar wil graag meer leren. Dat mensen zomaar staan te roepen dat verzinken de perfectie is, als ik op Citromobile een gegolfde 2cv zie staan, bevalt mij niet erg. Dus, kataforese, vertel eens?
Yannick