Restauratie van de backfire eend

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » za 24 mei, 2008 18:33

Terug bij de pook, eindelijk vandaag wat tijd gehad om er mee te gaan klooien (straks verjaardag, dus koken, douchen en wegwezen)

Veel foto's gemaakt, maar helaas mijn mobiel laten liggen, dus dat wordt morgen pas dat de foto's er op komen te staan.

Wat heb ik gedaan, eerst wezen passen met de pook van een mehari (tnx Jeroentje), met een beetje vogelen gaat dit eigenlijk wel lukken. Pook was een beetje krom en de rubbers erg ver weg (achterste helemaal niet aanwezig ahum) en de schroevdraad totaal verrot.

Dus ben ik begonnen om de andere pook door te zagen. De 2cv pook op de lengte gemaakt van de mehari pook, scheelt ongeveer 8 cm. Tevens de buis 8 cm ingekort voor de looks en beter pasvorm. Oh en wel in de goede volgorde lassen, eerst de buis, dan de pook er in en dan pas de pook lassen. Voor de stevigheid heb ik bij zowel de buis als de pook een stukje buis inwendig gedaan.

Na weer wat passen en meten op het idee gekomen om de ophanging aan het schutbord te maken in plaats van aan de dwarsbuis. Twee platen op maat gemaakt, waar straks nylon busjes in komen. Ik moet de bevestiging nog een beetje aanpassen omdat ik anders de dwarsbuis niet meer kan monteren. Maar dat wordt een makkelijke modificatie. OH had ik al verteld dat ik de buis andersom terug heb gemonteerd, zodat het bevestigingsoog aan de achterkant zit?

Nou ja morgen weer verder en hopen dat ik mijn mobiel niet weeeeeeeeer vergeet.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 25 mei, 2008 12:00

de foto, kleine collage.

Afbeelding

en de beugel extern gemaakt.
Afbeelding

TDEP
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 91
Lid geworden op: za 26 jan, 2008 12:07
Locatie: Merkem (West-Vlaanderen)
Contacteer:

Bericht door TDEP » zo 25 mei, 2008 19:27

goed bezig, heel erg origineel wordt ie niet meer :wink: wanneer denk je je project af te hebben?

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 26 mei, 2008 00:01

denken of hopen, de hoop was deze zomer, denken, nou zal nog wel paar maanden duren op deze manier. Maar het kan natuurlijk snel gaan als straks alles pas is.

ps het is ook een verbouwing / restauratie.

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
Locatie: eindhoven

Bericht door jeroentje » ma 26 mei, 2008 00:13

Goed bezig 8)

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 26 mei, 2008 00:18

Tnx, en dan te bedenken dat ik zoveel ideeën had en dan is het toch nog een simpele 2cv waardige oplossing.

Nu nog de koplampverstelling :D

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Bericht door the Nosepicker » ma 26 mei, 2008 09:51

Maximaal respect, Ron!
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 2 jun, 2008 18:18

Zo eerst ff de pics omhoogladen :D

De nieuwe koplampafstelling, volgens mij is het de afsluiter van benzinetank of de stelknop van stuurdemper van een Norton 350 uit 1953. Prachtig mooi stukje messing, lag te verpieteren in een doos.
Afbeelding

Het overzicht, beetje gedeukt, maar omdat het messing is zal het toch nooit gaan roesten. Het kan alleen mooier worden.
Afbeelding

En dit heb ik daarnaast nog gedaan, reparatie van nog een Honda CB250, deze keer uit 1969. De trommel was ovaal en de remschoenen verglaast. Met behulp van de ouder remschoenen en schuurpapier en dubbelzijdige tape, de trommel weer rond gemaakt. Het duurt even, maar dan heb je ook wat.
Afbeelding

De rest van het weekend volgt zo, eerst eten maken. tadaa.

Zo we gaan verder. Dit weekend wilde ik beginnen aan het verwarmings systeem. En dan met name de klep voor voet en vooruit verwarming. Helaas kon ik het stangetje nergens vinden. Dus de enige optie was om de garage op te gaan ruimen en elke doos leegmaken. Gevolg is natuurlijk dat het nu opgeruimd is en ja hoor zaterdag toch nog het stangetje gevonden. Helaas was de euforie van korte duur, want klepje ging niet lekker open en dicht. Gisteren er achter gekomen dat een stukje ijzer van de zelfgemaakte versteviging in de weg zit. Dus afgetekend en de volgende keer er af slijpen. Tijdens de opruimactie ook de mooie knop gevonden. Nu nog de as inkorten en de koplampverstelling is naar tevredenheid. Dit bracht mij op het idee om de voorklep knop te gaan vervangen met een ronde kraanknop, helaas niets gevonden, maar het staat gaaf en het nut is dat je nog meer ruimte hebt tussen pook en knop. De speurtocht gaat verder.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 6 jun, 2008 18:15

Vandaag alvast nieuwe auto radio gekocht, eentje die atrac3 kan afspelen. Maar vooral wilde ik een lichte kleur hebben, toevallig hebben ze die, maar dan is het een maritiem uitvoering. Voordeel daarvan is, is dat de lak en kunstof UV bestendig zijn, de printplaat gecoat is en de schroeven RVS zijn. Tevens is de display in direct zonlicht gewoon uitleesbaar. Nu ff w88 tot ie binnen is.

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » zo 8 jun, 2008 16:07

Klinkt als een lekker radiootje hoor ;)

Ik vind je koplampverstelknop echt super!!!
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 8 jun, 2008 23:56

Gisteren eindelijk stuurhuis vervanging klaar met lassen. Handrem zit er op, schakelpook, choke, voorruitverwarmingspookje en natuurlijk koplampverstelling. Nu nog strak maken en in de primer. Als dat gebeurt is kan het stuurhuis definitief gemonteerd worden. Stuurhuis wordt straks compleet met koets gespoten.

Vandaag verder gegaan met montage van achterspatbord. Één kant is nu qua laswerk en beugels helemaal klaar, eindelijk wat ruimte tussen spatbord en band. De andere kant de slechte stukken gerepareerd en kaal gemaakt. Dan kan woensdag daar ook de beugel op gelast worden. Uiteindelijk is het dan alleen nog een kwestie van strak maken en in de primer en bodyschutz zetten.

Als dat klaar is kan ik aan de voorspatborden beginnen en en en, pffff, nog genoeg te doen. Oh en bijna vergeten, koplampafstelstang nog inkorten en de omstelklepknopvoorruitverwarming nog inkorten.

Zo en dan morgen ff snel een volle fles gas halen.

Nog in de planning (niet noodzakelijk) is de voor en achterbumper versmallen. De bedoeling is om het platte deel er uit te slijpen en de de gebogen delen weer aan elkaar te lassen. In achterbumper komt in het midden een brede uitlaat van ongeveer 25 cm breed en 2 cm hoog. En natuurlijk zal ik de bumpersteunen moeten aanpassen.

Afbeelding

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » ma 9 jun, 2008 11:34

wat raar dat je 155 niet gewoon past. Ik heb hier en daar een tikje moeten geven in het koetswerk, maar dat was het wel.

Wel heb ik de laatste keer een stuk betonijzer in het randje van het spatboord gelegd, deze werd na al die jaren wat flexibel, maar doet het nog steeds.

Op die manier kon ik m ook iets ronder laten lopen, niet dat dat nodig was bij, maar het kan wel.

Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 9 jun, 2008 12:12

Ja maar jij hebt 4J velgen en ik heb 5J velgen, ik wilde eigenlijk 4,5J maar dat kon niet i.v.m. de dubbele las welke dan te dicht op elkaar komt (of zo).

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » ma 9 jun, 2008 12:31

ja, nu ik zo kijk, idd, jouw velgen/banden komen iets verder naar buiten toe.

Ik snapt m.
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 675
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Bericht door gillis » ma 9 jun, 2008 18:22

He backfire, die beugel bij dat achterspatbord is om m breed te houden neem ik aan maar ga je er ook een mooie spatlap aan hangen of niet?

is in ieder geval mijn idee om er spatlappen aan te hangen (als ik zo'n beugel monteer...in de toekomst...)
onder druk wordt alles vloeibaar

Plaats reactie