valse lucht spruitstuk ?

Mart
Gebruiker
Gebruiker

valse lucht spruitstuk ?

Bericht door Mart » ma 15 nov, 2010 12:03

Zodra de temperatuur ong. onder de 12 graden komt is de koude start problematisch. Echt ong. 2 minuten lang starten voordat ie wil.

Normaal het gehele jaar en bij warmere motor hoef ik het sleuteltje maar te verdraaien of de motor slaat direct aan. Nu bij kouder weer de 1e keer starten slaat ie ook direct aan maar houdt er ook direct weer mee op. Vervolgens moet ik lang doorstarten voordat de motor héél langzaamaan aan begint te slaan. Hij pakt dan een beetje op maar zet niet door en bij elke keer weer starten iets beter.

Op LPG of benzine maakt niet uit en ook met of zonder choke of wel/niet gas geven maakt niets uit. Alles is al gecontroleerd verder en alles is oké. Zodra de temp. op een dag weer iets hoger is niets aan de hand.

Ik zit nu zelf te denken aan valse lucht bij het spruitstuk.

Heeft iemand een idee of herkent dit probleem ?
Kan ik controleren of spruitstuk lekkage heeft en klopt het dat ik denk dat het dan wel de inlaat moet zijn ? Uitlaatzijde kun je geloof ik controleren met water en zeep, geeft dan een belletje. Maar de inlaat ?

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » ma 15 nov, 2010 13:43

je kan valse lucht opsporen door startgas (of remmenreiniger schijnt ook te werken) te spuiten rond de verdachte plekken
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 15 nov, 2010 14:49

Ik vermoed eerder dat het met vocht te maken heeft en dus je bougiekabels en doppen eens goed nalopen, beste te controlleren in het donker en met een plantenspuit.

Mart
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Mart » ma 15 nov, 2010 15:55

"in het donker en met een plantenspuit" ?

Bedoel je dat ik dan wellicht met lopende motor moet spuiten op de kabels ?

Er zitten trouwens wel isolerende buizen om de kabels.
Laatst gewijzigd door Mart op ma 15 nov, 2010 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » ma 15 nov, 2010 15:58

ja, dan zie je eventuele vonken overspringen tussen kabels en bijvoorbeeld spatbord. als je twijfelt over hoe oud de bougiekabels zijn zou je ze ook gewoon het beste kunnen vervangen.

Mart
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Mart » ma 15 nov, 2010 16:01

bougiekabels zijn 3 jaar oud en bougies paar maanden.

Maar ik ga eens kijken wat er gebeurt. Er zou inderdaad ook vocht tussen de kabels en de isolatie kunnen zitten zo onderhand. Volgens mij zijn er 2 typen bougie aansluitingen...kan dat ? Één met doppen en één zonder.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » ma 15 nov, 2010 16:20

klopt, maar volgens mij kun je ten alle tijden die versie met die doppen monteren (dan zonder die kleine rubberen losse dopjes)

wat je ook even kan bekijken is of het beter gaat als je met een tiewrapje zorgt dat de bougiekabels nergens iets van metaal aan kunnen raken.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door achtpeter » ma 15 nov, 2010 17:07

Valse lucht als verklaring voor zo'n ochtendhumeurtje lijkt me wat ver gezocht. Als het spruitstuk zó lekt dat het startproblemen veroorzaakt, dan zal de motor onder alle omstandigheden beroerd lopen. Ik zou om te beginnen de ontsteking en het vlotterniveau in de carburateur controleren. Maar ik begrijp ook dat je een lpg-installatie hebt. Gebruik je die meestal? Hoe oud is de benzine in je tank? Is het nog zomerbenzine?

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » ma 15 nov, 2010 18:11

zitten je stekkers goed klemmend op bougie en bobine. Dat was bij mij de oorzaak van slecht starten.
diverse Citroens, wat anders.

Mart
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Mart » di 16 nov, 2010 12:05

Ondertussen in het donker de plantenspuit ter hand gehad maar dat heeft niets opgeleverd. In zoverre dat er niets bijzonders gebeurde.

Ik rijd vrijwel niet op benzine maar heb laatst nog wel 5 liter getankt. Hier kan het volgens mij niet aan liggen omdat bij temp. boven 12 ie prima start zowel op benzine als op gas.

Kabels zitten volgens mij goed geklemd, ik heb in elk geval moeite om ze eraf te trekken. Ze hangen altijd al los van stalen delen en zijn ook geïsoleerd.

Auto houdt altijd wat in bij weinig gas geven, bijvoorbeeld met weinig gas in z'n 4 en 60 rijden. Het stottert dan. Bij rustig weg rijden vanuit stationair lijkt ie ook eerst oven een dood punt heen te moeten komen, lijkt iets in te houden. Bij vlot wegrijden niets aan de hand (nou ja, niets te voelen) en bij meer toeren dus ook goed. Als ie flink warm is gebeurt het wel eens dat ie een plof geeft bij optrekken maar dat is misschien maar 2X per jaar.

Er is al eens een andere carburateur en ander spruitstuk op gekomen.

deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door deusjevo » di 16 nov, 2010 12:19

Wat voor ontsteking heb je?
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Mart
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Mart » di 16 nov, 2010 12:29

Ik heb een 123. En de kleppen zijn ook netjes gesteld.

André Post
Heavy user
Heavy user

Bericht door André Post » di 16 nov, 2010 16:11

Probeer ook eens een onverdachte bobine.
Dat plofje herken ik als een slechter wordende bobine.
Bij diverse gelegenheden al de oorzaak gebleken.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

BW
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door BW » di 16 nov, 2010 16:23

ik had net hetzelfde probleem, bij mij was de 123 niet goed. slecht starten maar eenmaal hij in gang was reed de wagen, boven de 12 graden ook geen probleem onder de 12 starten op 1 poot. heb nu terug contactpunten en dat werkt bijmij.

wat bij mij ook hielp was de 123 iets vroeger te zetten (module in wijzerzin verdraaien en op eigen risico). ik heb een zwarte 123. het was iets beter hierdoor maar dit is geen echte oplossing natuurlijk.

mvg

Bert

Mart
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Mart » wo 17 nov, 2010 12:58

Dat bobine probleem herken ik inderdaad helaas ook weer eens. Wat zijn dat toch ....dingen tegenwoordig. 't kreng doet het alweer bijna een jaar goed dus het wordt weer tijd dat ie de geest geeft. Kan me niet herinneren dat ik daar 30 jaar geleden ooit last mee heb gehad. Kwam zaterdag tot de ontdekking dat ie toch weer slecht begint te worden doordat ik met een vriend op stap ben geweest en tussendoor even moest gaan tanken. Vervolgens dus weer niet aanslaan....10 minuten wachten en daarna gewoon starten....ggrrrruuummmmmpppffff.

Ik wist alleen niet dat ook de koude start door een slechter wordende bobine moeilijkheden kan geven. Zodoende merk ik dat nu pas.

Overigens startte ie vanochtend op LPG weer goed.

Plaats reactie