Km-teller wiel door bak geslagen
-
- Beginner
Km-teller wiel door bak geslagen
Dag allen,
Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een 2cv6 special.
Alleen:
Door wat onhandigheid is mijn Km-teller aandrijfing, die in de bak zit, losgeschoten (+ nylon busje). Nou heb ik op dit forum al veel over dit ondewerp gelezen en ik ben er achter gekomen dat mij een klassiek probleem is overkomen. Namelijk rijden met de auto terwlijl het tandwiel er nog in zit, waardoord, inderdaad, het tandwiel een stuk uit de bak heeft geslagen. De aandrijfing kon er zo makkelijk uit schieten omdat de bout er uit is getrild, die het zaakje op zijn plaats moet houden. Deze bout heb ik ook niet meer. Nadat ik het tandwiel had verwijderd (deze is nog redelijk intakt) ben ik er weer mee gaan rijden, en nu lag er een plas olie op me chassis waarschijnlijk afkomstig uit mijn versnellingsbak. Zoals gezegd heb ik een hoop over het probleem gelezen op dit forum alleen ben ik meer geïnteresseerd in de oplossing. Wie kan mij helpen met wat tips?
Bvd
Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een 2cv6 special.
Alleen:
Door wat onhandigheid is mijn Km-teller aandrijfing, die in de bak zit, losgeschoten (+ nylon busje). Nou heb ik op dit forum al veel over dit ondewerp gelezen en ik ben er achter gekomen dat mij een klassiek probleem is overkomen. Namelijk rijden met de auto terwlijl het tandwiel er nog in zit, waardoord, inderdaad, het tandwiel een stuk uit de bak heeft geslagen. De aandrijfing kon er zo makkelijk uit schieten omdat de bout er uit is getrild, die het zaakje op zijn plaats moet houden. Deze bout heb ik ook niet meer. Nadat ik het tandwiel had verwijderd (deze is nog redelijk intakt) ben ik er weer mee gaan rijden, en nu lag er een plas olie op me chassis waarschijnlijk afkomstig uit mijn versnellingsbak. Zoals gezegd heb ik een hoop over het probleem gelezen op dit forum alleen ben ik meer geïnteresseerd in de oplossing. Wie kan mij helpen met wat tips?
Bvd
-
- Moderator
Om te beginnen een nieuw bakdekseltje zoeken, een bout om de kunststof-bus vast te zetten en toch even goed de tandwielen checken.
Kijken of er restanten aluminium in de bak liggen, cleanen, boel opbouwen, olie bijvullen (nog beter: alles eruit gooien en nieuwe erin) en gaan.
Om bij dat dekseltje te kunnen is het handig je motorsteunen en de baksteun los te maken, je kunt dan je motor+bak een 10 cm naar voren schuiven, waardoor je ruimte om te sleutelen hebt tussen versnellingsbak en voetenbak.
Kijken of er restanten aluminium in de bak liggen, cleanen, boel opbouwen, olie bijvullen (nog beter: alles eruit gooien en nieuwe erin) en gaan.
Om bij dat dekseltje te kunnen is het handig je motorsteunen en de baksteun los te maken, je kunt dan je motor+bak een 10 cm naar voren schuiven, waardoor je ruimte om te sleutelen hebt tussen versnellingsbak en voetenbak.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams
Douglas Adams
-
- Beginner
-
- Beginner
Om te beginnen ben ik naar de 2cv zaak gagaan in Ede. Wat ik overigens een ontzettend leuke garage vind. Daar heb ik een nieuwe kap gehaald voor het einde van de versnellingsbak. Daarbij zat gelijk een busje waar de km-teller kabel in komt, en een passende schroef. Ik heb ergens gelezen dat deze linksdraaiend was, maar er schijnt geen linksdraaiend schroefdraad op de eend te zitten, dus weer wat geleerd. Daarna heb de olie eruit laten lopen, oude kap eraf. Nu moet ik alleen nog vloeibare pakking hebben, omdat er geen pakking meer op zat. Daar is nu helaas het wacten op. Maar zoals het er naar uit ziet, gaat het helemaal lukken. De versnellingsbak spoel ik door met olie, om de metaalsplinters zoveel mogelijk te verwijderen.
-
- Beginner