andersom: juist geen klepspeling

Plaats reactie
santeman
Beginner
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: do 12 nov, 2009 13:43
Locatie: Beek (L)

andersom: juist geen klepspeling

Bericht door santeman » do 25 nov, 2010 00:47

Net bezig geweest met hets stellen van mijn kleppen (nog nooist gedaan sinds ik m een jaar gelden kreeg). Nu kwam ik er achter dat van de 4 kleppen er 3 zijn die ik een netjes 0,2 mm speling kan geven, maar de 4e (inlaatklep linker cilinder (bestuurderskant)). kan ik geen ruimte meer geven. Zelfs niet als ik de stelbout helemaal indraai.
Ik heb dit nog niet eerder meegemaakt en ik heb er toch aardig wat gesteld in het verleden.
Iemand een idee waar dat aan kan liggen?

gr Sante
life's short, drive fast!!

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » do 25 nov, 2010 06:47

Ik denk dat de klep en de zitting zover zijn ingeslagen dat je beter een andere kop kan plaatsen

Roadrunner
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 143
Lid geworden op: ma 12 nov, 2007 19:43
Locatie: vlaardingen

klepspeling

Bericht door Roadrunner » do 25 nov, 2010 07:26

Of de nokkenas is heel erg versleten, OF de stoterbus is heel erg versleten, OF een combinatie van drie

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » do 25 nov, 2010 08:58

Dan zou de speling juist te groot zijn :idea:

huub
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 83
Lid geworden op: ma 19 jan, 2004 22:09

Re: andersom: juist geen klepspeling

Bericht door huub » do 25 nov, 2010 13:43

santeman schreef:Net bezig geweest met hets stellen van mijn kleppen (nog nooist gedaan sinds ik m een jaar gelden kreeg). Nu kwam ik er achter dat van de 4 kleppen er 3 zijn die ik een netjes 0,2 mm speling kan geven, maar de 4e (inlaatklep linker cilinder (bestuurderskant)). kan ik geen ruimte meer geven. Zelfs niet als ik de stelbout helemaal indraai.
Ik heb dit nog niet eerder meegemaakt en ik heb er toch aardig wat gesteld in het verleden.
Iemand een idee waar dat aan kan liggen?

gr Sante
twee mogelijkheden,

je hebt het verkeerde BDP en de klep staat nog open,
of:
de klepzitting is zover ingeslagen dat de klep te hoog komt.
ik heb dat wel eens bij een LPG blokje gehad,
is alleen met een nieuwe klep en zitting op te lossen.

ik hoop natuurlijk voor jou dat het het eerste is...

Cilinderkop
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 12 sep, 2008 01:35
Locatie: Oudelande

Bericht door Cilinderkop » vr 26 nov, 2010 00:18

Een noodoplossing is, de tuimelaar demonteren , de stelnok er uitdraaien en de schroefdraad van de tuimelaar een mm of 2 in boren met een souverijnboor , dan kan je de stelnok er iets dieper in draaien.
Houd het hoofd luchtgekoeld

santeman
Beginner
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: do 12 nov, 2009 13:43
Locatie: Beek (L)

opgelost

Bericht door santeman » zo 28 nov, 2010 11:59

Op advies van een Citroenspecialist uit de buurt heb ik de klepstoterstangen eens met elkaar vergeleken. Bleek er een wat langer te zijn dan de andere. deze 2 omgewisseld en warempel: ik kon weer wat speling geven op de klep.
Netjes afgesteld op 0,2 mm en klaar. Motortje draait weer zoals het moet (bijna dan :wink: ).

bedankt voor alle sugesties.

gr Sante
life's short, drive fast!!

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » zo 28 nov, 2010 16:45

Bizar! heeft die specialist ook een verklaring gegeven voor het bestaan van twee maten stoterstangen?

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » di 30 nov, 2010 20:19

Wel heel erg vaag!
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5117
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 30 nov, 2010 20:47

2cv4 en 2cv6 ?
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » wo 1 dec, 2010 05:18

Een stoterstang is een samengesteld geheel.
Misschien is een van de delen aan het loskomen.
Lijkt mij beter om de langere stoterstang te vervangen.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Plaats reactie