Pagina 1 van 1

andersom: juist geen klepspeling

Geplaatst: do 25 nov, 2010 00:47
door santeman
Net bezig geweest met hets stellen van mijn kleppen (nog nooist gedaan sinds ik m een jaar gelden kreeg). Nu kwam ik er achter dat van de 4 kleppen er 3 zijn die ik een netjes 0,2 mm speling kan geven, maar de 4e (inlaatklep linker cilinder (bestuurderskant)). kan ik geen ruimte meer geven. Zelfs niet als ik de stelbout helemaal indraai.
Ik heb dit nog niet eerder meegemaakt en ik heb er toch aardig wat gesteld in het verleden.
Iemand een idee waar dat aan kan liggen?

gr Sante

Geplaatst: do 25 nov, 2010 06:47
door Gerard2cv
Ik denk dat de klep en de zitting zover zijn ingeslagen dat je beter een andere kop kan plaatsen

klepspeling

Geplaatst: do 25 nov, 2010 07:26
door Roadrunner
Of de nokkenas is heel erg versleten, OF de stoterbus is heel erg versleten, OF een combinatie van drie

Geplaatst: do 25 nov, 2010 08:58
door Gerard2cv
Dan zou de speling juist te groot zijn :idea:

Re: andersom: juist geen klepspeling

Geplaatst: do 25 nov, 2010 13:43
door huub
santeman schreef:Net bezig geweest met hets stellen van mijn kleppen (nog nooist gedaan sinds ik m een jaar gelden kreeg). Nu kwam ik er achter dat van de 4 kleppen er 3 zijn die ik een netjes 0,2 mm speling kan geven, maar de 4e (inlaatklep linker cilinder (bestuurderskant)). kan ik geen ruimte meer geven. Zelfs niet als ik de stelbout helemaal indraai.
Ik heb dit nog niet eerder meegemaakt en ik heb er toch aardig wat gesteld in het verleden.
Iemand een idee waar dat aan kan liggen?

gr Sante
twee mogelijkheden,

je hebt het verkeerde BDP en de klep staat nog open,
of:
de klepzitting is zover ingeslagen dat de klep te hoog komt.
ik heb dat wel eens bij een LPG blokje gehad,
is alleen met een nieuwe klep en zitting op te lossen.

ik hoop natuurlijk voor jou dat het het eerste is...

Geplaatst: vr 26 nov, 2010 00:18
door Cilinderkop
Een noodoplossing is, de tuimelaar demonteren , de stelnok er uitdraaien en de schroefdraad van de tuimelaar een mm of 2 in boren met een souverijnboor , dan kan je de stelnok er iets dieper in draaien.

opgelost

Geplaatst: zo 28 nov, 2010 11:59
door santeman
Op advies van een Citroenspecialist uit de buurt heb ik de klepstoterstangen eens met elkaar vergeleken. Bleek er een wat langer te zijn dan de andere. deze 2 omgewisseld en warempel: ik kon weer wat speling geven op de klep.
Netjes afgesteld op 0,2 mm en klaar. Motortje draait weer zoals het moet (bijna dan :wink: ).

bedankt voor alle sugesties.

gr Sante

Geplaatst: zo 28 nov, 2010 16:45
door achtpeter
Bizar! heeft die specialist ook een verklaring gegeven voor het bestaan van twee maten stoterstangen?

Geplaatst: di 30 nov, 2010 20:19
door TB
Wel heel erg vaag!

Geplaatst: di 30 nov, 2010 20:47
door AZL57
2cv4 en 2cv6 ?

Geplaatst: wo 1 dec, 2010 05:18
door André Post
Een stoterstang is een samengesteld geheel.
Misschien is een van de delen aan het loskomen.
Lijkt mij beter om de langere stoterstang te vervangen.