Beste mensen,
Als ik aan het rijden ben, en ik schakel van zijn 1 naar zijn 2, dan begint mijn eend toch wel iets meer toeren te maken. En ik merk dat mijn eend niet echt zo snel vooruit te branden is! Dit is eigelijk in zijn 2, 3, 4... ik heb het gevoel dat er iets slipt, want de toeren gaan wel omhoog, maar wordt denk ik, niet echt overgebracht op mijn aandrijfas. En als ik dan iets gas terug neem, en het iets rustiger opbouw dan gaat het aalemaal wel iets geleidelijker.... Maar wat zou er versleten kunnen zijn?
En verder ik heb het electrische gedeelte van mijn eend vervangen.... maar wat moet een eend eigelijk rijden? 1 op 15 ???? En hoe kan ik het zo zuinig mogelijk afstellen? graag wat tips !!!
thanx
Haytee
slippende versnelling, of koppeling
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Je verbruik hangt enorm af van je rijstijl. Ik heb (als ik alles goed berekend heb) ooit eens 1:17 met mijn Eend gereden (op de snelweg achter vrachtwagens aan 'zuigen'). Ook hangt het een beetje van je Eend af (de ene Eend rijdt gewoon zuiniger dan de andere).
Je koppeling zou wel eens versleten kunnen zijn. Als je de handrem aantrekt, je Eend in z'n 4 zet en de koppeling op laat komen, blijft de motor dan doordraaien?
Een mogelijkheid is ook dat je koppelingsplaten vet zijn.
Je koppeling zou wel eens versleten kunnen zijn. Als je de handrem aantrekt, je Eend in z'n 4 zet en de koppeling op laat komen, blijft de motor dan doordraaien?
Een mogelijkheid is ook dat je koppelingsplaten vet zijn.
Afblijven.
Re: slippende versnelling, of koppeling
Dat is een versleten koppeling inderdaad. De koppelingsplaat, -drukgroep en druklager moeten vervangen worden. Een beetje Eendenspecialist kan dit in 2,5-3 uur, dus ben je 150-300 euro kwijt, afhankelijk van de specialist.hay_tee schreef:Als ik aan het rijden ben, en ik schakel van zijn 1 naar zijn 2, dan begint mijn eend toch wel iets meer toeren te maken. En ik merk dat mijn eend niet echt zo snel vooruit te branden is! Dit is eigelijk in zijn 2, 3, 4... ik heb het gevoel dat er iets slipt, want de toeren gaan wel omhoog
Er valt helaas niks aan af te stellen, behalve dan de 'fabrieksafstelling' van de ontsteking (contactpuntjes en kleppen). Dit is tevens de meest ideale afstelling. Dit is al gedaan beschrijf je. 1 op 15 is erg netjes met een Eend. Met een nieuwe koppeling zal je verbruik nog wel verder omlaag gaan.hay_tee schreef:En verder ik heb het electrische gedeelte van mijn eend vervangen.... maar wat moet een eend eigelijk rijden? 1 op 15 ???? En hoe kan ik het zo zuinig mogelijk afstellen? graag wat tips !!!
La vie est belle.