schuifstuk hoezen

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
Wilfred en Geesje
Beginner
Beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: di 19 okt, 2010 14:14
Locatie: Grunn

schuifstuk hoezen

Bericht door Wilfred en Geesje » wo 1 dec, 2010 20:37

hallo allemaal,

een van mijn schuifstukhoezen is kapot, beetje gedraaid. Zie foto:

Afbeelding

De andere kant is nieuw, en ongeveer 15 cm lang. Nu wil ik een nieuwe bestellen, maar die lijkt maar 5 cm lang, zie foto:

Afbeelding

hoe kan dit, en wat moet ik hiervoor hebben?

Alvast bedankt

Groeten Wilfred :D
2cv4 uit 1974
VW T2 uit 1973

schroef
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 549
Lid geworden op: wo 5 apr, 2006 21:32
Locatie: vlaardingen

stofhoes

Bericht door schroef » wo 1 dec, 2010 20:48

die onderste foto, is de goede. Alleen aan de dikke kant vastzetten met ligarex of tie wrap.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » wo 1 dec, 2010 20:55

Wat een rare krakeling. Blijkbaar heeft ooit iemand een "universele" of toevallig beschikbare balg op je as geschoven . Dat korte exemplaar op het tweed plaatje ziet er meer als de gangbare schuifstukhoes uit. Wat je er nog bij nodig hebt is een stel ligarexbandjes of desnoods tiewraps. Als je toch je as uit de naaf haalt, kijk dan ook kritisch naar de stofhoes op je homokyneet (wielzijde). Kleine moeite om die meteen ook te vervangen.

Wilfred en Geesje
Beginner
Beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: di 19 okt, 2010 14:14
Locatie: Grunn

Bericht door Wilfred en Geesje » wo 1 dec, 2010 21:11

Eigenlijk zijn alle hoezen nieuwe, dus zowel aan bakzijde als aan wielzijde, en ook de schuifhoezen zijn nieuw. Dus het rubber van deze is helemaal soepel, maar het lijkt alsof de as een keer zover uitgeschoven is dat het wiel een extra slag heeft gemaakt, ten opzichte van de steekas in de bak. Lijkt me zelf een ontzettend sterk verhaal, maar eer zat gewoon zo'n wokkel vorm in.

Anyway, de andere hoezen zijn goed en laat ik zitten, deze ga ik vervangen!

Bedankt voor het meedenken. :D
2cv4 uit 1974
VW T2 uit 1973

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5082
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 1 dec, 2010 21:21

hij is zeker verdraaid maar je kunt ook zien dat hij veel meer vouwen heeft dan de 4 van de originele hoes. Lijkt me iets van een 4x4 schokbreker ;-)
diverse Citroens, wat anders.

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » wo 1 dec, 2010 23:06

ziet er meer uit dat er een slinger aan het wiel gegeven is terwijl de veeruitslag maximaal was.
Gebeurd weleens als de eend is opgekrikt, en het wiel gedraaid wordt, en het chassis stuk wat verbogen is (dat kleine stuk flexibel wat eraan "hangt" onder de aandrijfas.

Ow, voor de APK moeten beide zijden van de hoes met een ty-wrap of andere "afsluiting" discht zitten. Ik doe dit nu elk jaar, en na de APK knip ik de onderste er weer af, gaan ze zeker langer mee dan altijd aan beide zijden vast te zitten.

Let ook ff op dat je niet een "lange" versie van de hoes te pakken hebt, die gaan niet lang mee, want die "wringen" nogal (ervaring)
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Wilfred en Geesje
Beginner
Beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: di 19 okt, 2010 14:14
Locatie: Grunn

Bericht door Wilfred en Geesje » do 2 dec, 2010 10:39

Zo'n lange heb ik nu dus, maar ik kan ze dan net zo goed beide even vervangen. Het is in ieder geval helder wat ik moet hebben, Bedankt!
2cv4 uit 1974
VW T2 uit 1973

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » do 2 dec, 2010 13:56

Nou die korte zijn de goede. Als de veeruitslag maximaal is, lijkt ie enorm uitgerekt, maar dat is dan eenmaal zo. Die lange, daarvan raken de ribbels elkaar bij de rijhoogte. Bij mij waren ze beiden binnen een jaar lek, en dan had ik ook nog extreem weinig gereden (1500 KM) je kon goed zien dat ze door wringen stuk waren gegaan, de ribbels waren op het bovenste deel heel dun, en hier en daar dus door geschuurd.
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5082
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 2 dec, 2010 18:46

ze gaan vooral kapot doordat ze een verbogen rand van de spatborden raken dus even checken of dit spatbord goed zit.
Vooral als de wagen opgekrikt is en je aan het wiel draait dan is dit risico nog groter. Ik heb er eens een kapot gekregen bij een APK.
diverse Citroens, wat anders.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » do 2 dec, 2010 19:51

Inderdaad. Ik kan me voorstellen dat die wokkel op het eerste plaatje is ontstaan door aanlopen tegen het binnenscherm of het chassis. Dat laatste zou niet mogen kunnen, als de aanslagnokken op de draagarm intact zijn. Maar het verhaal begint met een verkeerd model schuifstukhoes.

Plaats reactie