Pagina 1 van 1
schuifstuk hoezen
Geplaatst: wo 1 dec, 2010 20:37
door Wilfred en Geesje
hallo allemaal,
een van mijn schuifstukhoezen is kapot, beetje gedraaid. Zie foto:
De andere kant is nieuw, en ongeveer 15 cm lang. Nu wil ik een nieuwe bestellen, maar die lijkt maar 5 cm lang, zie foto:
hoe kan dit, en wat moet ik hiervoor hebben?
Alvast bedankt
Groeten Wilfred

stofhoes
Geplaatst: wo 1 dec, 2010 20:48
door schroef
die onderste foto, is de goede. Alleen aan de dikke kant vastzetten met ligarex of tie wrap.
Geplaatst: wo 1 dec, 2010 20:55
door achtpeter
Wat een rare krakeling. Blijkbaar heeft ooit iemand een "universele" of toevallig beschikbare balg op je as geschoven . Dat korte exemplaar op het tweed plaatje ziet er meer als de gangbare schuifstukhoes uit. Wat je er nog bij nodig hebt is een stel ligarexbandjes of desnoods tiewraps. Als je toch je as uit de naaf haalt, kijk dan ook kritisch naar de stofhoes op je homokyneet (wielzijde). Kleine moeite om die meteen ook te vervangen.
Geplaatst: wo 1 dec, 2010 21:11
door Wilfred en Geesje
Eigenlijk zijn alle hoezen nieuwe, dus zowel aan bakzijde als aan wielzijde, en ook de schuifhoezen zijn nieuw. Dus het rubber van deze is helemaal soepel, maar het lijkt alsof de as een keer zover uitgeschoven is dat het wiel een extra slag heeft gemaakt, ten opzichte van de steekas in de bak. Lijkt me zelf een ontzettend sterk verhaal, maar eer zat gewoon zo'n wokkel vorm in.
Anyway, de andere hoezen zijn goed en laat ik zitten, deze ga ik vervangen!
Bedankt voor het meedenken.

Geplaatst: wo 1 dec, 2010 21:21
door AZL57
hij is zeker verdraaid maar je kunt ook zien dat hij veel meer vouwen heeft dan de 4 van de originele hoes. Lijkt me iets van een 4x4 schokbreker

Geplaatst: wo 1 dec, 2010 23:06
door Spookeend
ziet er meer uit dat er een slinger aan het wiel gegeven is terwijl de veeruitslag maximaal was.
Gebeurd weleens als de eend is opgekrikt, en het wiel gedraaid wordt, en het chassis stuk wat verbogen is (dat kleine stuk flexibel wat eraan "hangt" onder de aandrijfas.
Ow, voor de APK moeten beide zijden van de hoes met een ty-wrap of andere "afsluiting" discht zitten. Ik doe dit nu elk jaar, en na de APK knip ik de onderste er weer af, gaan ze zeker langer mee dan altijd aan beide zijden vast te zitten.
Let ook ff op dat je niet een "lange" versie van de hoes te pakken hebt, die gaan niet lang mee, want die "wringen" nogal (ervaring)
Geplaatst: do 2 dec, 2010 10:39
door Wilfred en Geesje
Zo'n lange heb ik nu dus, maar ik kan ze dan net zo goed beide even vervangen. Het is in ieder geval helder wat ik moet hebben, Bedankt!
Geplaatst: do 2 dec, 2010 13:56
door Spookeend
Nou die korte zijn de goede. Als de veeruitslag maximaal is, lijkt ie enorm uitgerekt, maar dat is dan eenmaal zo. Die lange, daarvan raken de ribbels elkaar bij de rijhoogte. Bij mij waren ze beiden binnen een jaar lek, en dan had ik ook nog extreem weinig gereden (1500 KM) je kon goed zien dat ze door wringen stuk waren gegaan, de ribbels waren op het bovenste deel heel dun, en hier en daar dus door geschuurd.
Geplaatst: do 2 dec, 2010 18:46
door AZL57
ze gaan vooral kapot doordat ze een verbogen rand van de spatborden raken dus even checken of dit spatbord goed zit.
Vooral als de wagen opgekrikt is en je aan het wiel draait dan is dit risico nog groter. Ik heb er eens een kapot gekregen bij een APK.
Geplaatst: do 2 dec, 2010 19:51
door achtpeter
Inderdaad. Ik kan me voorstellen dat die wokkel op het eerste plaatje is ontstaan door aanlopen tegen het binnenscherm of het chassis. Dat laatste zou niet mogen kunnen, als de aanslagnokken op de draagarm intact zijn. Maar het verhaal begint met een verkeerd model schuifstukhoes.