bussen tussen motor en bak
bussen tussen motor en bak
Hallo,
Bij onze besteleend heb ik de motor en de bak gescheiden.
Nou heb ik een nieuwe configuratie; een 2cv6 motor met een ak versnellingsbak.
Er zit dus nu een dun vliegwiel op met een diafragma koppeling. De bak is volledig origineel behalve een modern druklager voor de diafragma koppeling.
Nou zitten er tussen de bak en motor vier schroeven (hoe je ze precies noemt weet ik niet).
Nu weet ik niet precies meer hoeveel bussen er over die schroeven heen moeten tussen de motor en de bak. onderaan zit een vaste bus en zelf heb ik er nog een. Is dit voldoende en zo ja waar moet die 2e dan?
of moeten er gewoon 4 bussen op?
Groeten,
Jeroen.
Bij onze besteleend heb ik de motor en de bak gescheiden.
Nou heb ik een nieuwe configuratie; een 2cv6 motor met een ak versnellingsbak.
Er zit dus nu een dun vliegwiel op met een diafragma koppeling. De bak is volledig origineel behalve een modern druklager voor de diafragma koppeling.
Nou zitten er tussen de bak en motor vier schroeven (hoe je ze precies noemt weet ik niet).
Nu weet ik niet precies meer hoeveel bussen er over die schroeven heen moeten tussen de motor en de bak. onderaan zit een vaste bus en zelf heb ik er nog een. Is dit voldoende en zo ja waar moet die 2e dan?
of moeten er gewoon 4 bussen op?
Groeten,
Jeroen.
Waar we aan begonnen zijn? Een "roestige" maar bijzondere ak 400 uit feb 77 (niet meer roestig)
Er moeten twee centreerbussen zijn, diagonaal tegenover elkaar. Dus als de ene op zijn plaats zit, weet je waar de andere moet. Maar dan ben je nog niet uit de problemen. De AK bak zal korte spiebanen op de priseas hebben, bij de diafragmakoppeling met dun vliegwiel hoort een bak met lange spiebanen.
Vulringen plaatsen kan m.i. het probleem van de te korte spiebanen niet verhelpen. Probleem is dat die spiebanen niet ver genoeg in de koppelingsplaat steken. Als er voorheen extra vulringen hebben gezeten, zou het weglaten daarvan misschien wel helpen. Ik heb zulke ringen nooit gezien. Maar de simpelste oplossing is het overzetten van het dikke vliegwiel en bijpassende koppeling naar de nieuwe motor.
Bedankt voor de reacties,
Dat van de centreerbussen is duidelijk, ik heb er gewoon 2 diagonaal nodig.
Nu het eigenlijk veel vervelendere probleem de te korte spiebanen van de bak. Als ik het oude vliegwiel op de nieuwe motor zet krijg ik dan geen onbalans? Kan ik dit ook op een of andere manier oplossen?
Er zitten geen extra vulringen o.i.d. bij dus dat is geen optie.
Is het geen optie om lange spiebanen op de priseas te monteren of wordt het dan wel heel ingewikkeld...
Bedankt alvast,
Jeroen.
Dat van de centreerbussen is duidelijk, ik heb er gewoon 2 diagonaal nodig.
Nu het eigenlijk veel vervelendere probleem de te korte spiebanen van de bak. Als ik het oude vliegwiel op de nieuwe motor zet krijg ik dan geen onbalans? Kan ik dit ook op een of andere manier oplossen?
Er zitten geen extra vulringen o.i.d. bij dus dat is geen optie.
Is het geen optie om lange spiebanen op de priseas te monteren of wordt het dan wel heel ingewikkeld...
Bedankt alvast,
Jeroen.
Waar we aan begonnen zijn? Een "roestige" maar bijzondere ak 400 uit feb 77 (niet meer roestig)
Ha Jeroen,
volgens mij zal die onbalans wel meevallen.Ik heb de omgekeerde operatie uitgevoerd: een dik vliegwiel vervangen door een dunne (bij een bak met lange spiebanen, uiteraard). Geen merkbare trillingen. Het vliegwiel past maar in één stand, dankzij een paspennetje in de krukastap dat in een gaatje van het vliegwiel valt. Het lijkt een hele klus, maar het is goed te doen. Volgens de werkplaatsboeken moet je nieuwe vliegwielbouten gebruiken (het zijn rekbouten). Maar ik heb dat niet gedaan en er zijn geen rampen gebeurd.
volgens mij zal die onbalans wel meevallen.Ik heb de omgekeerde operatie uitgevoerd: een dik vliegwiel vervangen door een dunne (bij een bak met lange spiebanen, uiteraard). Geen merkbare trillingen. Het vliegwiel past maar in één stand, dankzij een paspennetje in de krukastap dat in een gaatje van het vliegwiel valt. Het lijkt een hele klus, maar het is goed te doen. Volgens de werkplaatsboeken moet je nieuwe vliegwielbouten gebruiken (het zijn rekbouten). Maar ik heb dat niet gedaan en er zijn geen rampen gebeurd.
- Tom Duckpower
- Moderator
- Contacteer:
Ik heb ooit een keer een bak gewisseld bij mijn eend. Deze had ook korte spiebanen. Blok heeft een dun vliegwiel.
Ik heb hiervoor een "aangepaste" koppelingset voor besteld bij een kit-car garage.
Het was een diafragmadrukgroep en lager, maar de koppelingsplaat van een drievinger koppeling, deze hebben langere spiebanen.
Wanneer je een diafragmakoppelingsplaat op een priseas met korte vertanding zet, heb je kans dat wanener de koppeling versleten is, deze van de priseas afvalt, en je dus geen aandrijving meer hebt.
Wat je ook kunt doen is zelf de spiebanen van en koppelingsplaat verlengen, dmv van een extra stukje erop te lassen.
Zie dit topic:
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?p=131546#131546
Ik heb hiervoor een "aangepaste" koppelingset voor besteld bij een kit-car garage.
Het was een diafragmadrukgroep en lager, maar de koppelingsplaat van een drievinger koppeling, deze hebben langere spiebanen.
Wanneer je een diafragmakoppelingsplaat op een priseas met korte vertanding zet, heb je kans dat wanener de koppeling versleten is, deze van de priseas afvalt, en je dus geen aandrijving meer hebt.
Wat je ook kunt doen is zelf de spiebanen van en koppelingsplaat verlengen, dmv van een extra stukje erop te lassen.
Zie dit topic:
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?p=131546#131546
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
Als ik het goed begrijp heb ik dus 2 makkelijke opties.
1. Vervangen van het dunne vliegwiel door een dikke met 3 vinger drukgroep.
2. Een koppelingsplaat monteren van een drievinger drukgroep tussen de moderne diafragma koppeling.
@ Tom Duckpower: Is het dus mogelijk om een standaard 3 vinger koppelingsplaat hiertussen te monteren? OF heeft die "speciale" set van jou nog andere aanpassingen gehad?
Bedankt voor de goede reacties!
Jeroen.
1. Vervangen van het dunne vliegwiel door een dikke met 3 vinger drukgroep.
2. Een koppelingsplaat monteren van een drievinger drukgroep tussen de moderne diafragma koppeling.
@ Tom Duckpower: Is het dus mogelijk om een standaard 3 vinger koppelingsplaat hiertussen te monteren? OF heeft die "speciale" set van jou nog andere aanpassingen gehad?
Bedankt voor de goede reacties!
Jeroen.
- Tom Duckpower
- Moderator
- Contacteer:
Ik denk dat ik eerst eens de nieuwe koppelingsplaat voor de diafragmakoppeling in ga proberen te ruilen.
Voor nu het makkelijkste denk ik.
Heb nog niet echt veel verstand van de versnellingsbak dus daar probeer ik af te blijven.
Jullie horen wel of het gelukt is!
Groeten en bedankt,
Jeroen.
Voor nu het makkelijkste denk ik.
Heb nog niet echt veel verstand van de versnellingsbak dus daar probeer ik af te blijven.
Jullie horen wel of het gelukt is!
Groeten en bedankt,
Jeroen.
Vandaag is er een aangepaste koppelingsplaat besteld bij het kit-car bedrijf van Tom-Duckpower.
Nou maar kijken hoe het eruitziet!
Groeten.
Nou maar kijken hoe het eruitziet!
Groeten.
Laatst gewijzigd door jeroen AK op ma 31 jan, 2011 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.