Doe nooit je kleppendeksel te strak...

Plaats reactie
Erasmo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Doe nooit je kleppendeksel te strak...

Bericht door Erasmo » ma 3 jan, 2011 21:52

Kwam vandaag aan op het werk en iemand wees mij op een oliespoor...

Omdat het aan de rechterkant van het chassis zat was het euvel al snel gevonden:
Afbeelding
Broken valve cover by Erasmo..., on Flickr

Afbeelding
Broken valve cover by Erasmo..., on Flickr

Hoogstwaarschijnlijk heb ik het kleppendeksel te strak aangedraaid waardoor de klepstoter er doorheen geklapt is. :x
Het probleem is tijdelijk opgelost door het gat dicht te solderen zodat ik de auto iig weer op de parkeerplaats kon zetten. Enige oplossing is een nieuw kleppendeksel.

Zouden de klepstoterstangen nou ook moeten worden vervangen?

Toch maar eens kijken naar een momentsleutel zodat dit nooit meer voorkomt.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » ma 3 jan, 2011 21:59

de moer met de hand zo vast mogelijk draaien (ook een beetje frotten aan je klepdeksel) en dan nog 3/4 (driekwart) slag vast draaien met een sleutel
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Erasmo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Erasmo » ma 3 jan, 2011 22:01

dyane_maniac schreef:de moer met de hand zo vast mogelijk draaien (ook een beetje frotten aan je klepdeksel) en dan nog 3/4 (driekwart) slag vast draaien met een sleutel
Heb inmiddels een momentsleutel kunnen lenen en ze staan met 7 Nm vast.

the Nosepicker
Moderator

Bericht door the Nosepicker » ma 3 jan, 2011 22:39

Je hoort dan ook een minuut of wat een hard getik, dat stopt of wordt minder als de stoter een bult in de deksel heeft gebeukt. (of een gat) Bij ahrde tikken in het vooronder; effe stoppen en checken! ;)
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

Tom Duckpower
Moderator
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » ma 3 jan, 2011 23:41

Dan moet ie toch heel erg veel te strak hebben vastgezeten. Heb bij mijn eend ooit eens een kleppendeksel te strak aangedraaid, maar daar lekte alleen aan de onderzijde wat olie onderuit.

Ik zou wel nog even kijken of het niet meer lekt of gaat lekken, deksel kan kromgetrokken zijn.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » di 4 jan, 2011 01:02

Dat is mij ook al overkomen te strak de klepdeksel aangespannen en ook op precies dezelfde plek een gat.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » di 4 jan, 2011 10:00

zat je klepstoter wel goed? Als hij niet goed zit komt je tuimelaar hoger te staan.
diverse Citroens, wat anders.

Erasmo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Erasmo » di 4 jan, 2011 22:13

the Nosepicker schreef:Je hoort dan ook een minuut of wat een hard getik, dat stopt of wordt minder als de stoter een bult in de deksel heeft gebeukt. (of een gat) Bij ahrde tikken in het vooronder; effe stoppen en checken! ;)
Het is nu ongeveer 2 weken nadat ik de kleppen heb gesteld maar dit is nieuw.

Tom Duckpower schreef:Dan moet ie toch heel erg veel te strak hebben vastgezeten. Heb bij mijn eend ooit eens een kleppendeksel te strak aangedraaid, maar daar lekte alleen aan de onderzijde wat olie onderuit.

Ik zou wel nog even kijken of het niet meer lekt of gaat lekken, deksel kan kromgetrokken zijn.
Ik heb hem met de ratel behoorlijk vast gezet. Hij heeft daarna even gelekt maar dat hield na een paar dagen op.

Kleppendeksel wordt deze week nog vervangen.
AZL57 schreef:zat je klepstoter wel goed? Als hij niet goed zit komt je tuimelaar hoger te staan.
Heb er wat aan gevoeld, maar kon geen speling ontdekken.

Zag wel op een van de klepstoterstangen een klein spleetje oid zitten(kon het niet goed zien). Hoort dat of hebben ze ook een opdonder gehad?

Peter v G
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Peter v G » di 4 jan, 2011 22:30

Ik heb wel eens het idee gehad dat er twee hoogtes waren van klepdeksels?!?
Of is dit onzin en komt dit gewoon omdat ze te strak aangedraaid waren??
- Blauwe Burton, `86 reborn `07.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door achtpeter » wo 5 jan, 2011 11:01

Het verneukeratieve is dat je door één keer te strak aandraaien het deksel zo vervormt, dat je voortaan nog maar weinig kracht nodig hebt om het verder te vervormen.

Erasmo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Erasmo » wo 5 jan, 2011 19:33

achtpeter schreef:Het verneukeratieve is dat je door één keer te strak aandraaien het deksel zo vervormt, dat je voortaan nog maar weinig kracht nodig hebt om het verder te vervormen.
Ik heb inmiddels een nieuwe klepdeksel gehaald voor de beschadigde kant. Ik zal hem eens naast de ander houden voor ik hem erop zet.

Qua handvastmethode kom ik 2 verschillende dingen tegen, hier driekwart rond en op een ander forum wordt beweerd dat het 2 slagen moeten zijn. Wat is nou juist?

tweeceevee
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door tweeceevee » wo 5 jan, 2011 19:58

Je kan ook een kleine momentsleutel aanschaffen, en de klepdeksels op 6NM vastzetten, wel even het draadeind en de moer vetvrij maken.

Ik weet eventueel een bedrijf (heb ik zelf geen aandelen bij) die goede 1/4" momentsleutels verkoopt voor nog geen 40 euro met levenslange garantie, en de mogelijkheid om ze weer te ijken.
Ik heb mijn momentsleutels daar ook allemaal gekocht en die gebruik ik toch wel 20x per dag en ze zijn in 2 jaar tijd niet verlopen.

Plaats reactie