Heb ik eindelijk na twee jaar werken mijn eend op orde (afgelopen woensdag eerst getaxeerd op 7 en een half duizend euro, en toen goed verzekerd naar en door de APK gereden (niets op aan te merken)), rijd ik er mee van Delft naar Brabant, en beginnen de problemen.
Rijdend op de snelweg, eerst 80 kilometer zonder problemen gereden, begint de motor ineens in te houden, te ploppen, en weer door te gaan. Ik had haast dus doorgereden, maar langzaam begint het steeds vaker te gebeuren. De auto wil nog wel snelheid houden (110 met dakje open), maar het ploppen begint dus steeds vaker voor te komen. Eenmaal van de snelweg af sta ik op een gegeven moment voor het stoplicht. Bij het op groen springen wil ik wegrijden, maar bij het gas geven lijkt de motor te stikken, en slaat uiteindelijk af. Met veel moeite (en ploppen) weer draaiende gekregen, om een minuut later, zonder tussendoor te stoppen of ook maar het gas los te laten de auto bij mijn vader op de oprit weg te zetten.
Nou heeft het motortje tussen vorig jaar zomer en maart dit jaar niet gelopen, maar starten en laten draaien (regelmatig gedaan sindsdien) was geen enkel probleem.
Bij de restauratie is het motortje niet verwaarloosd, en heeft nieuwe olie, bougies, bougiekabels, puntjes, luchtfilter, oliefilter en pakkingen gekregen (spruitstuk, olievulpijp en kleppendeksels). Natuurlijk zijn de puntjes en de kleppen gesteld. In de benzineleiding (ook nieuw) heb ik bovendien een filtertje geplaatst omdat ik bang was dat eventueel sediment uit de tank in de carburateur zou komen.
80 kilometer deed ie het dus goed, en toen ineens problemen... Heeft iemand een idee waar ik het moet zoeken?
Motor stottert
-
- Gebruiker
- Berichten: 59
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 17:22
- Locatie: Eend in Delft, Aca in Maastricht
Motor stottert
Eend goed, al goed.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 310
- Lid geworden op: ma 2 jun, 2003 20:26
- Locatie: Wijhe
-
- Gebruiker
- Berichten: 59
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 17:22
- Locatie: Eend in Delft, Aca in Maastricht
Probleem opgelost!
Wat bleek nu?
Door het lange stilstaan had zich heel licht wat roest afgezet op de nok bij de contactpuntjes. Doordat deze niet geheel glad meer was, sleet langzaam het plastic stootblokje van de contactpuntjes weg. Net zo lang totdat deze niet meer open gingen.
Het leek ook of de motor af en toe op een cilinder liep, dit is te verklaren door het feit dat de nok misschien een heel klein beetje excentrisch zit, en dat daardoor de ene bougie net wat makkelijker vonkte dan de andere...
Wat bleek nu?
Door het lange stilstaan had zich heel licht wat roest afgezet op de nok bij de contactpuntjes. Doordat deze niet geheel glad meer was, sleet langzaam het plastic stootblokje van de contactpuntjes weg. Net zo lang totdat deze niet meer open gingen.
Het leek ook of de motor af en toe op een cilinder liep, dit is te verklaren door het feit dat de nok misschien een heel klein beetje excentrisch zit, en dat daardoor de ene bougie net wat makkelijker vonkte dan de andere...
Eend goed, al goed.