Flying Duckman

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Flying Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
Locatie: Enschede
Contacteer:

Flying Duckman

Bericht door Flying Duckman » zo 20 mar, 2011 18:09

zo eindelijk eens een topic over mijn aanstaande restauratie.

Even een stukje geschiedenis.

In februari 1998 kocht ik mijn 1982-er 2CV in Apeldoorn. Mijn 2e Citroen ooit en mijn eerste 2CV. Binnen no-time echt helemaal verknocht aan de auto. Vele kms gemaakt tot 2000, toen het koetsje iets minder werd. Een sloopeend uit Antwerpen bood uitkomst. De rouge Vallelunga koets werd omgeruild voor een koets Gris Nocturne.
De 2CV Nocturne was geboren. Ik heb er erg van genoten tot in mei 2002, precies 2 jaar na de ramp van Enschede, de 2CV in de brand werd gestoken. Dankzij vlot optreden van een buurman en de brandweer beperkte de brand zich tot een interieurbrand. Maar goed, de auto was aardig kapot.

De auto werd gedemonteerd en het duurde een paar jaar voordat hij eindelijk weer de weg op ging. In 2005 was het eindelijk zover en deed hij het weer.
Toen een Bue Celeste koets gemonteerd die al snel zwart werd.
Veel reparatiewerk gedaan destijds, maar goed, roest rust niet, dus 2 jaar geleden moest er veel gelast worden. Reservewielbak, dorpels etc..

Vorig jaar weer erg genoten van het rijden en geprobeerd de auto deze winter weer net zoals vorige winters stil te laten staan. Iets wat mij nooit lijkt te lukken.
Ook deze winter niet, maar goed, paar blaasjes in de lak, niets aan de hand toch?

Nou na 29 jaar 2CV rijden, en zwaar intensief gebruik van het chassis. Ikd enk alleen al aan het aantal twente Raids en het uistippelen daarvan... stuk of 30 keer dus?
Nu na al die jaren een gaatje ontdekt in het chassis afgelopen januari!
Daarnaast blijkt de voetenbak lekker doorgeroest te zijn en links en rechts zitten nog wel wat nare plekken.

Reden dus om de 2CV dit jaar eens aan te pakken en goed ook!
Hij gaat helemaal uit elkaar. Voetenbak wordt vernieuwd, rechterbodemplaat, verder nog even kijken in hoeverre er wat gelast kan worden.
het chassis wordt uiteraard ook vervangen. Ik denk een gegalvaniseerde.

Wanneer hij klaar is, geen idee, ik doe het lekker rustig aan.

De koets is van het chassis en langzaam wordt hij steeds kaler.

Hier de eerste foto's

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
groeten Flying Duckman

mooie foto van je auto? http://www.bloemendal-fotografie.nl

Flying Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Flying Duckman » zo 27 mar, 2011 18:11

De koets wordt langzamerhand een stuk kaler. Nu druk bezig de kabelboom te verwijderen en de roest in kaart te brengen.
het valt op zich nog wel mee, maar goed, de koets wordt tzt ontlakt dan zullen we zien welke nare plekken er in te vinden zijn.

Tzt gaat de koets gegalvaniseerd worden heb ik besloten. Ik hou hem liever origineel, maar elke paar jaar lassen gaatje ook vervelen. En aangezien deze nooit meer weg gaat....

Ben nog wel aan het nadenken over het chassis.
Het originele chassis zit er nog steeds onder. Af en toe wat aan gelast om wat scheurtjes te voorkomen.
Het chassis is vermoeid en heeft dus nu ook de eerste roestgaatjes.
Ik zit te denken om het chassis eens open te maken en te kijken hoe erg hij er aan toe is. Eventueel wil ik het chassis ook laten galvaniseren als hij nog te redden is. Zodoende kan ik het originele chassis er onder laten, op zich ook wel leuk natuurlijk.

maar ik denk dat het verstandiger is een andere te plaatsen.
groeten Flying Duckman

mooie foto van je auto? http://www.bloemendal-fotografie.nl

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » zo 27 mar, 2011 18:34

Geen half werk meteen alles uit elkaar :)

..wat zie ik trouwens daarachter in staan...een acadiane kast?
Citroén rolls better than a Rolls!

Flying Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Flying Duckman » ma 28 mar, 2011 18:47

klopt!

Ooit gebruikt als televisiekast, toen ik nog alleen woonde.
Later werd het een konijnenhok, met werkende verlichting. Toen dat wat minder werd kreeg hij een plekje in de garage als opslag.

Staat hij nu nog steeds.
groeten Flying Duckman

mooie foto van je auto? http://www.bloemendal-fotografie.nl

Flying Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Flying Duckman » zo 24 apr, 2011 17:12

De koets verder uit elkaar gehaald en weer wat foto's gemaakt


Ondertussen vandaag wat foto's gemaakt..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
groeten Flying Duckman

mooie foto van je auto? http://www.bloemendal-fotografie.nl

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » zo 24 apr, 2011 23:45

dat word lassen!! succes!
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1880
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » ma 25 apr, 2011 00:05

Poing, da's inderdaad een berg laswerk :shock:, ga je het zelf lassen of laten doen?
(Mocht je nog een zwarte koets zoeken zonder laswerk, ik weet er nog eentje, stuur maar een PM)
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Flying Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Flying Duckman » ma 25 apr, 2011 10:46

Ik ga eerst even met de 2CV specialist een plan van aanpak maken.
Prijzen vast stellen, en kijken hoe ver wel gaan met de restauratie en wat de inschatting is voor prijzen.

Dan besluiten of ik het zelf ga doen, door hun laat doen, of door iemand anders. Ik ken nog wel iemand die ik dit soort werk wel gun en er plezier in heeft om het te doen.

Daarna bepalen of we kunnen volstaan met een dinitrol behandeling, of dat we verder moeten gaan en het laten galvaniseren.
groeten Flying Duckman

mooie foto van je auto? http://www.bloemendal-fotografie.nl

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » ma 25 apr, 2011 18:17

valt allemaal wel nog mee, leuk basis toch?

Flying Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Flying Duckman » zo 1 mei, 2011 23:03

Afgelopen weekend de koets eens meegenomen naar een 2CV specialist in het oosten des lands, om eens te kijken wat de kosten zijn voor galvaniseren. Valt mij niet tegen, maar ook niet mee. Probleem wat ik nog heb is wil ik hem wel galvaniseren, voor antiroest lijkt het prima, maar het heeft z'n nadelen...

Maar hele goede basis om verder te gaan restaureren, wat we dus ook gaan doen.

Afbeelding
groeten Flying Duckman

mooie foto van je auto? http://www.bloemendal-fotografie.nl

Flying Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Flying Duckman » ma 2 mei, 2011 19:22

Zo vandaag een belangrijke stap gemaakt in de restauratie. ik heb de RDW gebeld en ze komen woensdag langs voor de schouwing, en ook heb ik meteen een Franzose chassis besteld!

Begin volgende maand ga ik beginnen!
groeten Flying Duckman

mooie foto van je auto? http://www.bloemendal-fotografie.nl

Flying Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Flying Duckman » wo 4 mei, 2011 19:47

Zo RDW heeft het allemaal goed gekeurd en er mag dus een nieuw chassis onder! Op naar de demontage.
groeten Flying Duckman

mooie foto van je auto? http://www.bloemendal-fotografie.nl

Casper2CV
Beginner
Beginner
Berichten: 44
Lid geworden op: za 18 jul, 2009 22:21
Contacteer:

Bericht door Casper2CV » wo 4 mei, 2011 20:03

Maar wat zijn dan de nadelen van galvaniseren.

Flying Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Flying Duckman » wo 4 mei, 2011 20:31

Ik kan op dit moment 3 grote nadelen.

plaatwerk kan golven.
Je moet behoorlijk veel nawerken
En bij eventuele schade is het erg lastig te repareren.


grote voordeel, nooit meer roest! Koets hoeft ook niet perfect te zijn met galvaniseren roest het toch niet meer. Afwerken kan netjes met lak, maar zelf lakken is wel erg lastig.
groeten Flying Duckman

mooie foto van je auto? http://www.bloemendal-fotografie.nl

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1880
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » wo 4 mei, 2011 21:33

Casper2CV schreef:Maar wat zijn dan de nadelen van galvaniseren.
Gewichtstoename?
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Plaats reactie