Flying Duckman
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 856
- Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Flying Duckman
zo eindelijk eens een topic over mijn aanstaande restauratie.
Even een stukje geschiedenis.
In februari 1998 kocht ik mijn 1982-er 2CV in Apeldoorn. Mijn 2e Citroen ooit en mijn eerste 2CV. Binnen no-time echt helemaal verknocht aan de auto. Vele kms gemaakt tot 2000, toen het koetsje iets minder werd. Een sloopeend uit Antwerpen bood uitkomst. De rouge Vallelunga koets werd omgeruild voor een koets Gris Nocturne.
De 2CV Nocturne was geboren. Ik heb er erg van genoten tot in mei 2002, precies 2 jaar na de ramp van Enschede, de 2CV in de brand werd gestoken. Dankzij vlot optreden van een buurman en de brandweer beperkte de brand zich tot een interieurbrand. Maar goed, de auto was aardig kapot.
De auto werd gedemonteerd en het duurde een paar jaar voordat hij eindelijk weer de weg op ging. In 2005 was het eindelijk zover en deed hij het weer.
Toen een Bue Celeste koets gemonteerd die al snel zwart werd.
Veel reparatiewerk gedaan destijds, maar goed, roest rust niet, dus 2 jaar geleden moest er veel gelast worden. Reservewielbak, dorpels etc..
Vorig jaar weer erg genoten van het rijden en geprobeerd de auto deze winter weer net zoals vorige winters stil te laten staan. Iets wat mij nooit lijkt te lukken.
Ook deze winter niet, maar goed, paar blaasjes in de lak, niets aan de hand toch?
Nou na 29 jaar 2CV rijden, en zwaar intensief gebruik van het chassis. Ikd enk alleen al aan het aantal twente Raids en het uistippelen daarvan... stuk of 30 keer dus?
Nu na al die jaren een gaatje ontdekt in het chassis afgelopen januari!
Daarnaast blijkt de voetenbak lekker doorgeroest te zijn en links en rechts zitten nog wel wat nare plekken.
Reden dus om de 2CV dit jaar eens aan te pakken en goed ook!
Hij gaat helemaal uit elkaar. Voetenbak wordt vernieuwd, rechterbodemplaat, verder nog even kijken in hoeverre er wat gelast kan worden.
het chassis wordt uiteraard ook vervangen. Ik denk een gegalvaniseerde.
Wanneer hij klaar is, geen idee, ik doe het lekker rustig aan.
De koets is van het chassis en langzaam wordt hij steeds kaler.
Hier de eerste foto's
Even een stukje geschiedenis.
In februari 1998 kocht ik mijn 1982-er 2CV in Apeldoorn. Mijn 2e Citroen ooit en mijn eerste 2CV. Binnen no-time echt helemaal verknocht aan de auto. Vele kms gemaakt tot 2000, toen het koetsje iets minder werd. Een sloopeend uit Antwerpen bood uitkomst. De rouge Vallelunga koets werd omgeruild voor een koets Gris Nocturne.
De 2CV Nocturne was geboren. Ik heb er erg van genoten tot in mei 2002, precies 2 jaar na de ramp van Enschede, de 2CV in de brand werd gestoken. Dankzij vlot optreden van een buurman en de brandweer beperkte de brand zich tot een interieurbrand. Maar goed, de auto was aardig kapot.
De auto werd gedemonteerd en het duurde een paar jaar voordat hij eindelijk weer de weg op ging. In 2005 was het eindelijk zover en deed hij het weer.
Toen een Bue Celeste koets gemonteerd die al snel zwart werd.
Veel reparatiewerk gedaan destijds, maar goed, roest rust niet, dus 2 jaar geleden moest er veel gelast worden. Reservewielbak, dorpels etc..
Vorig jaar weer erg genoten van het rijden en geprobeerd de auto deze winter weer net zoals vorige winters stil te laten staan. Iets wat mij nooit lijkt te lukken.
Ook deze winter niet, maar goed, paar blaasjes in de lak, niets aan de hand toch?
Nou na 29 jaar 2CV rijden, en zwaar intensief gebruik van het chassis. Ikd enk alleen al aan het aantal twente Raids en het uistippelen daarvan... stuk of 30 keer dus?
Nu na al die jaren een gaatje ontdekt in het chassis afgelopen januari!
Daarnaast blijkt de voetenbak lekker doorgeroest te zijn en links en rechts zitten nog wel wat nare plekken.
Reden dus om de 2CV dit jaar eens aan te pakken en goed ook!
Hij gaat helemaal uit elkaar. Voetenbak wordt vernieuwd, rechterbodemplaat, verder nog even kijken in hoeverre er wat gelast kan worden.
het chassis wordt uiteraard ook vervangen. Ik denk een gegalvaniseerde.
Wanneer hij klaar is, geen idee, ik doe het lekker rustig aan.
De koets is van het chassis en langzaam wordt hij steeds kaler.
Hier de eerste foto's
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 856
- Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
De koets wordt langzamerhand een stuk kaler. Nu druk bezig de kabelboom te verwijderen en de roest in kaart te brengen.
het valt op zich nog wel mee, maar goed, de koets wordt tzt ontlakt dan zullen we zien welke nare plekken er in te vinden zijn.
Tzt gaat de koets gegalvaniseerd worden heb ik besloten. Ik hou hem liever origineel, maar elke paar jaar lassen gaatje ook vervelen. En aangezien deze nooit meer weg gaat....
Ben nog wel aan het nadenken over het chassis.
Het originele chassis zit er nog steeds onder. Af en toe wat aan gelast om wat scheurtjes te voorkomen.
Het chassis is vermoeid en heeft dus nu ook de eerste roestgaatjes.
Ik zit te denken om het chassis eens open te maken en te kijken hoe erg hij er aan toe is. Eventueel wil ik het chassis ook laten galvaniseren als hij nog te redden is. Zodoende kan ik het originele chassis er onder laten, op zich ook wel leuk natuurlijk.
maar ik denk dat het verstandiger is een andere te plaatsen.
het valt op zich nog wel mee, maar goed, de koets wordt tzt ontlakt dan zullen we zien welke nare plekken er in te vinden zijn.
Tzt gaat de koets gegalvaniseerd worden heb ik besloten. Ik hou hem liever origineel, maar elke paar jaar lassen gaatje ook vervelen. En aangezien deze nooit meer weg gaat....
Ben nog wel aan het nadenken over het chassis.
Het originele chassis zit er nog steeds onder. Af en toe wat aan gelast om wat scheurtjes te voorkomen.
Het chassis is vermoeid en heeft dus nu ook de eerste roestgaatjes.
Ik zit te denken om het chassis eens open te maken en te kijken hoe erg hij er aan toe is. Eventueel wil ik het chassis ook laten galvaniseren als hij nog te redden is. Zodoende kan ik het originele chassis er onder laten, op zich ook wel leuk natuurlijk.
maar ik denk dat het verstandiger is een andere te plaatsen.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1390
- Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
- Locatie: Culemborg
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 856
- Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 856
- Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 856
- Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Ik ga eerst even met de 2CV specialist een plan van aanpak maken.
Prijzen vast stellen, en kijken hoe ver wel gaan met de restauratie en wat de inschatting is voor prijzen.
Dan besluiten of ik het zelf ga doen, door hun laat doen, of door iemand anders. Ik ken nog wel iemand die ik dit soort werk wel gun en er plezier in heeft om het te doen.
Daarna bepalen of we kunnen volstaan met een dinitrol behandeling, of dat we verder moeten gaan en het laten galvaniseren.
Prijzen vast stellen, en kijken hoe ver wel gaan met de restauratie en wat de inschatting is voor prijzen.
Dan besluiten of ik het zelf ga doen, door hun laat doen, of door iemand anders. Ik ken nog wel iemand die ik dit soort werk wel gun en er plezier in heeft om het te doen.
Daarna bepalen of we kunnen volstaan met een dinitrol behandeling, of dat we verder moeten gaan en het laten galvaniseren.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 856
- Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Afgelopen weekend de koets eens meegenomen naar een 2CV specialist in het oosten des lands, om eens te kijken wat de kosten zijn voor galvaniseren. Valt mij niet tegen, maar ook niet mee. Probleem wat ik nog heb is wil ik hem wel galvaniseren, voor antiroest lijkt het prima, maar het heeft z'n nadelen...
Maar hele goede basis om verder te gaan restaureren, wat we dus ook gaan doen.
Maar hele goede basis om verder te gaan restaureren, wat we dus ook gaan doen.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 856
- Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 856
- Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Maar wat zijn dan de nadelen van galvaniseren.
Grijze 2CV6 Club 1987
http://www.mijnalbum.nl/Album=WPJHVP3X
http://www.mijnalbum.nl/Album=WPJHVP3X
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 856
- Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Ik kan op dit moment 3 grote nadelen.
plaatwerk kan golven.
Je moet behoorlijk veel nawerken
En bij eventuele schade is het erg lastig te repareren.
grote voordeel, nooit meer roest! Koets hoeft ook niet perfect te zijn met galvaniseren roest het toch niet meer. Afwerken kan netjes met lak, maar zelf lakken is wel erg lastig.
plaatwerk kan golven.
Je moet behoorlijk veel nawerken
En bij eventuele schade is het erg lastig te repareren.
grote voordeel, nooit meer roest! Koets hoeft ook niet perfect te zijn met galvaniseren roest het toch niet meer. Afwerken kan netjes met lak, maar zelf lakken is wel erg lastig.