Pagina 1 van 3

problemen met koppelingsplaten en drukgroep. help......??

Geplaatst: di 22 mar, 2011 21:24
door Timmmmie
Gisteren vol goede moed begonnen met het vervangen van de koppelingsplaten van de eend van mijn vader. Ging prima in een uurtje stond het blokje naast de eend en vandaag wilde we hem weer inbouwen met de nieuwe koppeling.

Toen begon het probleem toen we namelijk de drukgroep vastschroefde zag ik al dat het diafragmaveren naar binnen bogen en toen we het blokje terug aan de versnellingsbak hadden zitten was we geen druk meer op het koppelingspedaal. het lijkt of de koppelingsplaten te dik zijn ik weet het even niet meer.

klinkt dit iemand bekent in de oren of weet iemand raad....ik hoor het graag

Geplaatst: di 22 mar, 2011 22:04
door backfire
Wel handig als we weten wat voor drukgroep er in zat? Van welk jaar is de eend? Ik kan ook wel ff komen kijken als het in den bosch is.

Geplaatst: di 22 mar, 2011 23:34
door siemen
heb je een complete set nieuwe set gebruikt?
dat die vingers naar binnen buigen is normaal.

heb je je kabel goed op gespand??

Geplaatst: wo 23 mar, 2011 19:50
door Timmmmie
Ik heb een compleet nieuwe set gekocht bij mark op de a-markt afgelopen zaterdag. Het is voor een motor uit 87 met dun vliegwiel dus.

Backfire bedankt voor het aanbod zou fijn zijn maar ik ben inmiddels verhuist naar schijndel.....is niet echt ver van den bosch maar toch.

Is niet de eerste keer dat ik dit doe rij al meer als 10 jaar 2cv maar op een of andere manier doe ik iets fout of de platen zijn niet goed.

Oja siemen ik heb de kabel idd. al tot het maximum opgespand maar dit mocht niet baten.

Ik had ook begrepen dat de diafragma veren naar binnen moet buigen maar nu zit er 16mm ruimte tussen de veren en het 'mondje'van de koppelingsplaten. Bedankt voor het meedenken.

Geplaatst: wo 23 mar, 2011 22:46
door Peter v G
Plaat verkeerd om gemonteerd?

Geplaatst: wo 23 mar, 2011 23:35
door Punky
Vreemd probleem, durf zo ook niet te zeggen wat de oorzaak is, maar vermoed dat Peter het misschien bij het juiste eind heeft. In het verleden al meerdere van deze koppelingen gemonteerd en zonder problemen. Als je er echt niet uitkomt, wil ik ook wel even naar Schijndel afzakken. Rijd er regelmatig langs af.

Geplaatst: do 24 mar, 2011 06:27
door HB
kun je anders een aantal foto's maken van het geheel,

en loshalen moet je waarschijnlijk toch om achter het probleem te komen..

Geplaatst: do 24 mar, 2011 07:07
door Timmmmie
Plaat verkeerd om gemonteerd?
hieraan had ook gedacht omdat dit nu een nieuw model koppelingsplaat is met van die veren in het midden maar ik heb even de leverencier gebeld en die vertelde mij dat dit niet uitmaakt en uitgelegd hoe de plaat gemonteerd moest worden.

Toch stiekem even andersom geprobeerd maar dit was ook niet goed.

Daarna voor de zekerheid oude platen terug gezeten toen werkte het weer prima.........raar maar waar. Dat bevestigde mijn vermoeden dat er iets mis is met de nieuwe onderdelen.

Nu blokje er maar weer uitgehaald..zucht

Geplaatst: do 24 mar, 2011 08:17
door Punky
Wat ik als laatste kan verzinnen en wat ik denk dat ook het euvel is, is dat je een verkeerde koppelingsset hebt voor een dik vliegwiel. De leverancier waar je de koppeling gehaald heeft levert namelijk alleen nog maar diafragma koppelingen voor zowel het dikke als het dunne vliegwiel. Gezien bij een dik vliegwiel de holte waar de koppelingsplaat invalt dieper is, zal de koppelingsplaat ook dikker zijn. Dus bij een dun vliegwiel te veel uitsteken en daarom eerder de veren van de drukgroep aanspannen.
Vergelijk de drukgroep en plaat maar eens met de afbeelding in de catalogus. Ik vermoed dat je dus de verkeerde set hebt meegenomen/gekregen. Wat op de doos staat, hoef je ook niet te geloven. Het blijven fransen he. ;-)

Geplaatst: vr 25 mar, 2011 18:23
door Timmmmie
morgen komt de leverancier zelf even langs......luxe of nie.Neemt hij gelijk even nieuwe platen mee en de verschillende versies.

Hopelijk is het morgen dus opgelost......ik laat het weten.

Geplaatst: za 26 mar, 2011 20:26
door Timmmmie
Nou hij is langs geweest maar het is nog niet opgelost........ander vliegwiel erop nieuwe platen en drukgroep.........nog steeds geen weerstand bij het intrappen koppeling en dus werkt de koppeling nogsteeds niet. We konden met drie man sterk er niet achter komen wat er nou aan de hand is........

Onder de auto geleden en je ziet het lager gewoon tegen het diafragma aan komen.

Iemand nog ideeen..ik hoor ze graag

Geplaatst: za 26 mar, 2011 21:01
door HB
toch misschien beugel verbogen dan kan het lager wel tegen het diafragma aan komen maar de veer niet in duwen..

Geplaatst: za 26 mar, 2011 22:18
door Timmmmie
das een hele goeie.....maar helaas hebben we hier al naar gekeken en deze bleek gewoon goed te zijn.

Het is ook zo als ik de oude koppeling even terug zet alles gewoon weer prima werkt. Vreemd

Geplaatst: za 26 mar, 2011 22:21
door HB
misschien dat de koppelingskabel versleten is en dus uitrekt ? iets anders kan ik niet meer verzinnen..

de verklaring dat hij met de oude drukgroep nog wel werkt is dat de spanning op de veer is gedaalt tijdens gebruik en opwarming enz..

Geplaatst: zo 27 mar, 2011 09:33
door Timmmmie
hmmmm daar zit iets in, je gaat er eigenlijk vanuit dat zo'n kabel niet verslijt maar een andere koppelingskabel erop zetten is niet zoveel moeite heb ik nog wel een liggen. Ga ik doen

thanx