Lagers losmaken uit remtrommel
Lagers losmaken uit remtrommel
Ik heb hier een eendje staan van een dorpsgenoot, die me vroeg of ik voor hem de remschoenen kon vervangen.
Nu bleek bij demontage dat ook de lagers van het rechter achterwiel niet meer zo best te zijn.
Ik wil ze graag vervangen, maar iemand is zo slim geweest de borgmoer van de lagers te borgen door er gaatjes in te boren.
Ik heb al van alles geprobeerd om ze los te krijgen, maar het lukt niet. Iemand een idee??
Ik zal zo meteen een foto plaatsen om het probleem te verduidelijken
Nu bleek bij demontage dat ook de lagers van het rechter achterwiel niet meer zo best te zijn.
Ik wil ze graag vervangen, maar iemand is zo slim geweest de borgmoer van de lagers te borgen door er gaatjes in te boren.
Ik heb al van alles geprobeerd om ze los te krijgen, maar het lukt niet. Iemand een idee??
Ik zal zo meteen een foto plaatsen om het probleem te verduidelijken
- André Post
- Heavy user
Officieel is het de methode om de borg, een met een centerpunt ingeslagen stukje schroefdraad, uit te boren.
Dus dat lijkt goed.
Misschien wel een beetje grote boorgaten.
In het algemeen is het wel gemakkelijker met speciaal tooltje de borgring los te draaien.
Als er verder geen borging meer aanwezig is kan je proberen de ring los te tikken met een botte beitel.
Of zo'n tool van iemand lenen.
Dus dat lijkt goed.
Misschien wel een beetje grote boorgaten.
In het algemeen is het wel gemakkelijker met speciaal tooltje de borgring los te draaien.
Als er verder geen borging meer aanwezig is kan je proberen de ring los te tikken met een botte beitel.
Of zo'n tool van iemand lenen.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
- André Post
- Heavy user
In ieder geval op 1 van de foto's zie ik een nieuwe borging, die moet er wel uit geboord worden.
Twee nieuwe ringen kan zeker geen kwaad als de oude los is.
Hoe vaak is dat trouwens wel niet los geweest?
Twee nieuwe ringen kan zeker geen kwaad als de oude los is.
Hoe vaak is dat trouwens wel niet los geweest?
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
zo zou ik het ook doen. gat het makkelijkst .achtpeter schreef:Dan zul je in het tweedehands circuit een trommel met lager moeten scoren...
Anders zal je ff langs een eendeboer meoten die hebben vaak genoeg van dat spul liggen.
#Echtemannenrijdendehelewinter2cv
2cv6 Charleston -1984
Peugeot 106 - 1996
2cv6 Charleston -1984
Peugeot 106 - 1996
Re: Lagers losmaken uit remtrommel

Hier dan nog de naafmoer eruit gedraaid met wielmoerbout met staaf ijzer dat uitsteekt. Deze gaat in naafmoer.
Re: Lagers losmaken uit remtrommel

Zet een remtrommel trekker op de wieltrommel.
doe er een dunnnere bout er door( wel een lange bout. waar op deze foto nu een grote bout in het midden zit) met een andere kant een grote moer dop( breedte van +/- lager . boutje ook daar door en zo trek je heel simpel de lager eruit.
Jawel, maar effe serieus: Als je in een zo mishandelde trommel een nieuw lager zet, wat heb je dan? Vastzetten met het voorgeschreven koppel is onzin, want je weet niet hoe zwaar die gerafelde schroefdraad tegenwerkt. Als je gewend bent de ringmoer "op gevoel" vast te zetten; zelfde verhaal. Duur repareren met onzeker resultaat is zonde.