Lagers losmaken uit remtrommel

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1660
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Lagers losmaken uit remtrommel

Bericht door Geert » ma 23 mei, 2011 17:45

Ik heb hier een eendje staan van een dorpsgenoot, die me vroeg of ik voor hem de remschoenen kon vervangen.
Nu bleek bij demontage dat ook de lagers van het rechter achterwiel niet meer zo best te zijn.
Ik wil ze graag vervangen, maar iemand is zo slim geweest de borgmoer van de lagers te borgen door er gaatjes in te boren.
Ik heb al van alles geprobeerd om ze los te krijgen, maar het lukt niet. Iemand een idee??
Ik zal zo meteen een foto plaatsen om het probleem te verduidelijken

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1660
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » ma 23 mei, 2011 18:40

Foto':
Afbeelding

Afbeelding

Let op de boorgaten op de grens tussen remtrommel en borgmoer!

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2182
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » ma 23 mei, 2011 18:55

Officieel is het de methode om de borg, een met een centerpunt ingeslagen stukje schroefdraad, uit te boren.
Dus dat lijkt goed.
Misschien wel een beetje grote boorgaten.
In het algemeen is het wel gemakkelijker met speciaal tooltje de borgring los te draaien.
Als er verder geen borging meer aanwezig is kan je proberen de ring los te tikken met een botte beitel.
Of zo'n tool van iemand lenen.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1660
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » ma 23 mei, 2011 19:03

Tool werkt niet en botte beitel evenmin, dat heb ik al geprobeerd.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » ma 23 mei, 2011 19:10

Dan zul je in het tweedehands circuit een trommel met lager moeten scoren...

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5253
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 23 mei, 2011 20:10

kun je de borgring niet doorboren en dan met een scherpe beitel splijten? Beetje weg bijven van de schroefdraad.
diverse Citroens, wat anders.

Hanzelman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1167
Lid geworden op: za 24 jun, 2006 16:43
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Hanzelman » ma 23 mei, 2011 20:52

idd,moer kapot beitelen of speciale tool op slagmoersleutel zetten.
~:-)~

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1660
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » ma 23 mei, 2011 21:36

Ik ga morgen de moer maar kapot maken, ik heb al de hele avond geprobeerd het op een nette manier te doen, maar dat lukt dus niet. Morgen verder.
Bedankt voor jullie reacties.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2182
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » ma 23 mei, 2011 22:02

In ieder geval op 1 van de foto's zie ik een nieuwe borging, die moet er wel uit geboord worden.
Twee nieuwe ringen kan zeker geen kwaad als de oude los is.
Hoe vaak is dat trouwens wel niet los geweest?
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » ma 23 mei, 2011 22:10

Wat was er mis met deze lagers ?
speling, geluid, drooggelopen ??
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1660
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » di 24 mei, 2011 07:34

De eend is APK afgekeurd op de achterwiellagers, ik heb er zelf niet mee gereden, dus ik weet het verder niet.
Hoe vaak dit los geweest is?? Geen idee, het is niet mijn eend.

Gebruikersavatar
Charlie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: wo 19 jul, 2006 22:17
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Charlie » di 24 mei, 2011 09:26

achtpeter schreef:Dan zul je in het tweedehands circuit een trommel met lager moeten scoren...
zo zou ik het ook doen. gat het makkelijkst .

Anders zal je ff langs een eendeboer meoten die hebben vaak genoeg van dat spul liggen.
#Echtemannenrijdendehelewinter2cv
2cv6 Charleston -1984
Peugeot 106 - 1996

Dabdriver
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 182
Lid geworden op: ma 12 jul, 2010 13:32
Locatie: Alkmaar

Re: Lagers losmaken uit remtrommel

Bericht door Dabdriver » vr 27 mei, 2011 20:35

Afbeelding
Hier dan nog de naafmoer eruit gedraaid met wielmoerbout met staaf ijzer dat uitsteekt. Deze gaat in naafmoer.

Dabdriver
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 182
Lid geworden op: ma 12 jul, 2010 13:32
Locatie: Alkmaar

Re: Lagers losmaken uit remtrommel

Bericht door Dabdriver » vr 27 mei, 2011 20:55

Afbeelding
Zet een remtrommel trekker op de wieltrommel.
doe er een dunnnere bout er door( wel een lange bout. waar op deze foto nu een grote bout in het midden zit) met een andere kant een grote moer dop( breedte van +/- lager . boutje ook daar door en zo trek je heel simpel de lager eruit.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » za 28 mei, 2011 11:42

Jawel, maar effe serieus: Als je in een zo mishandelde trommel een nieuw lager zet, wat heb je dan? Vastzetten met het voorgeschreven koppel is onzin, want je weet niet hoe zwaar die gerafelde schroefdraad tegenwerkt. Als je gewend bent de ringmoer "op gevoel" vast te zetten; zelfde verhaal. Duur repareren met onzeker resultaat is zonde.

Plaats reactie