Pagina 1 van 2
Lagers losmaken uit remtrommel
Geplaatst: ma 23 mei, 2011 17:45
door Geert
Ik heb hier een eendje staan van een dorpsgenoot, die me vroeg of ik voor hem de remschoenen kon vervangen.
Nu bleek bij demontage dat ook de lagers van het rechter achterwiel niet meer zo best te zijn.
Ik wil ze graag vervangen, maar iemand is zo slim geweest de borgmoer van de lagers te borgen door er gaatjes in te boren.
Ik heb al van alles geprobeerd om ze los te krijgen, maar het lukt niet. Iemand een idee??
Ik zal zo meteen een foto plaatsen om het probleem te verduidelijken
Geplaatst: ma 23 mei, 2011 18:40
door Geert
Foto':
Let op de boorgaten op de grens tussen remtrommel en borgmoer!
Geplaatst: ma 23 mei, 2011 18:55
door André Post
Officieel is het de methode om de borg, een met een centerpunt ingeslagen stukje schroefdraad, uit te boren.
Dus dat lijkt goed.
Misschien wel een beetje grote boorgaten.
In het algemeen is het wel gemakkelijker met speciaal tooltje de borgring los te draaien.
Als er verder geen borging meer aanwezig is kan je proberen de ring los te tikken met een botte beitel.
Of zo'n tool van iemand lenen.
Geplaatst: ma 23 mei, 2011 19:03
door Geert
Tool werkt niet en botte beitel evenmin, dat heb ik al geprobeerd.
Geplaatst: ma 23 mei, 2011 19:10
door achtpeter
Dan zul je in het tweedehands circuit een trommel met lager moeten scoren...
Geplaatst: ma 23 mei, 2011 20:10
door AZL57
kun je de borgring niet doorboren en dan met een scherpe beitel splijten? Beetje weg bijven van de schroefdraad.
Geplaatst: ma 23 mei, 2011 20:52
door Hanzelman
idd,moer kapot beitelen of speciale tool op slagmoersleutel zetten.
Geplaatst: ma 23 mei, 2011 21:36
door Geert
Ik ga morgen de moer maar kapot maken, ik heb al de hele avond geprobeerd het op een nette manier te doen, maar dat lukt dus niet. Morgen verder.
Bedankt voor jullie reacties.
Geplaatst: ma 23 mei, 2011 22:02
door André Post
In ieder geval op 1 van de foto's zie ik een nieuwe borging, die moet er wel uit geboord worden.
Twee nieuwe ringen kan zeker geen kwaad als de oude los is.
Hoe vaak is dat trouwens wel niet los geweest?
Geplaatst: ma 23 mei, 2011 22:10
door AK350
Wat was er mis met deze lagers ?
speling, geluid, drooggelopen ??
Geplaatst: di 24 mei, 2011 07:34
door Geert
De eend is APK afgekeurd op de achterwiellagers, ik heb er zelf niet mee gereden, dus ik weet het verder niet.
Hoe vaak dit los geweest is?? Geen idee, het is niet mijn eend.
Geplaatst: di 24 mei, 2011 09:26
door Charlie
achtpeter schreef:Dan zul je in het tweedehands circuit een trommel met lager moeten scoren...
zo zou ik het ook doen. gat het makkelijkst .
Anders zal je ff langs een eendeboer meoten die hebben vaak genoeg van dat spul liggen.
Re: Lagers losmaken uit remtrommel
Geplaatst: vr 27 mei, 2011 20:35
door Dabdriver

Hier dan nog de naafmoer eruit gedraaid met wielmoerbout met staaf ijzer dat uitsteekt. Deze gaat in naafmoer.
Re: Lagers losmaken uit remtrommel
Geplaatst: vr 27 mei, 2011 20:55
door Dabdriver

Zet een remtrommel trekker op de wieltrommel.
doe er een dunnnere bout er door( wel een lange bout. waar op deze foto nu een grote bout in het midden zit) met een andere kant een grote moer dop( breedte van +/- lager . boutje ook daar door en zo trek je heel simpel de lager eruit.
Geplaatst: za 28 mei, 2011 11:42
door achtpeter
Jawel, maar effe serieus: Als je in een zo mishandelde trommel een nieuw lager zet, wat heb je dan? Vastzetten met het voorgeschreven koppel is onzin, want je weet niet hoe zwaar die gerafelde schroefdraad tegenwerkt. Als je gewend bent de ringmoer "op gevoel" vast te zetten; zelfde verhaal. Duur repareren met onzeker resultaat is zonde.