
Gister mijn Eend gehaald bij de garage. De rit naar huis verliep prima. Een ding blijft wat storen en dat is dat de motor lijkt in te houden. Hij verslikt zich wat lijkt. Volgens Jan normaal voor een tweetraps carburateur.
Gister met vrienden nog een stoer ritje in de buurt gereden. Ik ruik benzine zei een van de slachtoffers. Ja, die ruik ik ook wel een beetje.
Vandaag maar eens op onderzoek uit dus.
Het is niet de tank, niet de branstofleiding, niet de aansluiting op de carburateur (stationair laten draaien). Kortom ik rook niks en ik zag niks. Motor uit en nog wat pielen links en rechts. Het gaspedaal loopt wat zwaar, dus smeren. Een paar keer induwen en terug laten komen. Hee, nu wel benzine luchten ineens.
Onder de kap met moror uit gas geven. Tot half gas gebeurt er niets maar geef ik dan vol gas dan stroomt er onder de carburateur ergens een flinke slok benzine en loopt vervolgens over de rechter cilinder naar moeder aarde om daar ongebruikt tussen de tegels te zakken. Dit gebeurt elke keer als je vol gas geeft.
Wat viel ook op. Rechts (Links als je er voor staat) op de carburateur zit een armpje wat naar een soort vacuumpompje loopt. Er voor een asje met een soort maanvormig schijfje wat door de choke wordt bedient. Wat ik apart vind is dat het armpje van het vacuum membraan op geen enkele manier in beweging wordt gebracht door gas geven of choke bedienen. Ik ken het systeem wel van mijn motorfiets. Daar wordt het bedient als je snel vol gas geeft en is dus een acceleratie pomp.
Kort om. Kan iemand me een hint geven over de lekkage en weet iemand waar die wat ik denk een vacuum pomp doet en hoe die wordt bedient.
Vast bedankt,
Ernst-Jan
Die overigens blij was te ontdekken dat 180km rijden op de kop af 10 liter brandstof had verbruikt. Linker baan rijden is dan best te doen ineens!
Edit J.C. : garagenaam verwijderd ivm onze reclameregels