Pagina 1 van 3

Ami 8 break paar vragen

Geplaatst: vr 10 jun, 2011 23:46
door Peter Yedema
Ik heb sinds kort een Ami 8 gekocht en ik wil binnenkort beginnen met opknappen. Ik moet ook wat roest wegwerken bij de dakrand. weet iemand hoe je de chromenrand moet weghalen? Hoe kan ik het beste schuren. Ik heb wel eens gelezen eerst grof schuurpapier en dan steeds minder grof. Klopt dit? Hoe en waarmee kan ik het beste de bodem behandelen? Deze is nog onbehandeld

Geplaatst: za 11 jun, 2011 09:20
door Punky
Die rand durf iuk niet te zeggen.

Net zolang schuren dat alle roest weg is en hope dat er geen gaten vallen. Kale plek behandelen met Fertan. Dan primer en aflakken. Dit houdt het bij mijn Ami al even. Vergeet niet aan de binnenzijde te behandelen. Als je de kappen waar je zonneklep aan vast zit verwijderd, dan kun je door de gaten wat ML of iets dergelijks spuiten.

Bodembehandeling is een persoonlijke voorkeur wat betreft middelen. Gebruik daar de zoekfunctie eens voor. Dan kun je er veel over lezen.

Vergeet bij een Ami koets ook niet alle dorpels vol te spuiten met iets. Dus onderdorpels, maar ook de bovendorpels boven de deur. Zul je wel wat voor moeten boren. Ook de holle doos, waar je voordeur aan is opgehangen, mag wel wat tectyl ML ofzo aan de binnenzijde gebruiken.

Geplaatst: za 11 jun, 2011 09:31
door Peter Yedema
Hmmm die rand is een raadsel voor velen. Ik denk dat ik er maar eens een schroevwendraaier achter zet. Hij moet er echt af anders is binnen jaar mijn hele dakrand weg.

Bedankt voor de tips. Ik zal inderdaad ook de binnenkant gaan bewerken.

Geplaatst: za 11 jun, 2011 09:56
door Punky
Kijk ook even naar de kit laag aan de binnenzijde van de goot. Deze is ook vaak aan het afbrokkelen. Heb de mijne pas opnieuw gekit.

Geplaatst: za 11 jun, 2011 10:53
door the Nosepicker
schuren:
als je gaat plamuren, P80, tot de plaat kaal is, plamuur schuren met P180, P280, dan primer.
primer schuren met P400 en aflakken, rest, alles schuren met P400. hoekjes en randjes met grijze scotchbrite matteren.
tussendoor steeds goed ontvetten.

Geplaatst: za 11 jun, 2011 11:11
door Peter Yedema
Bedankt

Stomme vraag misschien maar ontvetten doe je met thinner of gewoon terpentine?

Geplaatst: za 11 jun, 2011 11:19
door Gerard2cv
Tinner of terpetine maakt niet uit.
De rand los maken: bij een begin voorzichtig een schoevendraaier eronder
drukken en de rand opklikken en dan met de hand de rest los wiebelen
De montage is erop zetten en met de hand vast slaan.
Veel succes.

Geplaatst: za 11 jun, 2011 11:22
door Peter Yedema
Ah, mooi, mooi, mooi. Bedankt. Dan kan ik binnenkort met het dak beginnen. Nu nog een leuke kleur bedenken. Ik twijfel tussen hemelsblauw of komo grijs. Ik heb een rood interieur en dan is kom grijs wel mooi volgens mij.

Geplaatst: za 11 jun, 2011 11:24
door achtpeter
De rvs dakrand van een 8 Break pulk je "gewoon" voorzichtig los met een schroevendraaiertje en een tang. Achteraan zit vaak een popnageltje of parkertje. Houd in de gaten wat boven en onder is. Het terugzetten is een kwestie van voorzichtig wringen en knijpen. Helemaal gaaf en strak houden is een kwestie van geluk; de lijsten in het AVN-magazijn hebben allemaal wel een vouwtje of knikje. De oorspronkelijke plastic sierlijsten op de dakrand van de 8 Berline zijn niet te redden, die breken onder je handen dankzij tientallen jaren inwerking van uv-licht. Neem vooral ook de raad van Punky ter harte; in de dakgoot ligt de dakplaat gepuntlast. De naad moet echt goed onder de kit of dikke verf gehouden worden.

Geplaatst: za 11 jun, 2011 13:07
door siemen
ontvetten moet je met wasbanzine doen.
thinner is vaak te agresief
en terpetine wil niet

Geplaatst: za 11 jun, 2011 13:55
door Punky
Wat ook werkt is Ammonia. Niet zo lekker voor je geur-orgaan. ;)

Geplaatst: za 11 jun, 2011 20:13
door the Nosepicker
Gerard2cv schreef:Tinner of terpetine maakt niet uit.
Dat maakt wel degelijk uit! Minimaal wasbenzine, of thinner. Terpentine laat toch iets van een vet laagje achter, dat levert putjes in je lak op, waar je de primer weer ziet. Zonde van je werk. Als je dik lakt met een roller maakt dat weinig uit, ga je spuiten, dan ga je dat zien.

Geplaatst: za 11 jun, 2011 20:17
door marcopr
Grijs!
En ik ben dol op ammoiakdampen in de garage. Wordt je lekker helder van!

Geplaatst: za 11 jun, 2011 22:53
door Peter Yedema
Tja grijs is wel weer eens wat anders dan anders.

Geplaatst: zo 12 jun, 2011 00:03
door Punky
Ik zou ook voor grijs gaan. Die strip achterop het dak bij je achterklep is makkelijk los te maken. Achhterklep eraf en 2 popnagels doorboren en je hebt die strip los. Zit verder niet veel bijzonders onder. Kun je het mooi lakken en daarna de strip weer terugmonteren. :wink: