speling op draagarm achter

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
Gebruikersavatar
evea
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 27 okt, 2010 18:31
Locatie: Shah Alam, Maleisie

speling op draagarm achter

Bericht door evea » ma 18 jul, 2011 17:23

Beste mede eendliefhebbers. Een vraagje.

bij mijn 2cv kwam al een tijdje af en toe een krak ergens bij de achterwielophanging vandaan. Dit ondanks dat de kantelmessen altijd goed gesmeerd zijn (zo elke 2 a 3000 km).
Heb van het weekeind de achterpartij eens van de grond gekrikt om e.e.a. eens goed te bekijken.

De kantelmessen goed schoongemaakt en opnieuw ingevet, siliconenspray op de schokbreker rubbers en weg gekraak.
:)

Ook de achterwiellagers geluisterd en de draagarmen met de hand op en neer bewogen op een idee te krijgen hoe de lagers ervoor staan. Helaas viel me daarbij op dat de linkerdraagarm achter wat speling heeft rond de asbuis (zo'n 1 a 2 mm gok ik), duidelijk voelbaar wanneer je hem op en neer beweegt (met de wielen van de grond uiteraard).
:(

Vandaar mijn vraag:
1) kan die speling kwaad?
2) betekent speling op de draagarm dat de draagarmlagers naar de filistijnen zijn? de draagarm gaat soepel op en neer, geen enkele weerstand
3) ik overweeg om eerst eens te trachten de draagarm opsluitmoer verder aan te draaien maar omdat de spiraal remleiding daarvoor zit kan dat niet of in elk geval niet met de speciaalsleutel die ik heb. Iemand enig idee of en zo ja hoe de opsluitmoer aan te draaien zonder de spiraalleiding te verwijderen? *)

*) nb. wat ik me kan herinneren is de spiraalleiding loshalen bij het draagarm verwijderen het meeste werk/geklooi dus als ik die eruit moet halen om de moer aan te halen kan ik net zo goed de hele draagarm er even afhalen om de lagers te bekijken, en als ik dan de draagarm er toch al afheb kan ik net zo goed de lagers gewoon vervangen ongeacht of ze nog goed lijken of niet, ze zitten er tenslotte al 20 jaar + op. Of zie ik dat verkeerd? :?

Elk advies welkom, met dank en zonnige Maleise Citroen groeten
Arnout-Jan

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 18 jul, 2011 17:46

Speling is zeker niet goed voor je conische lager. Ik heb van een stuk plat staal zelf gereedschap gemaakt om de moer aan te draaien en met juise moment vast te kunnen zetten. Voordeel is dat de remleiding gewoon kan blijven zitten. Kosten 2 euro en wat zweet.

Afbeelding

Gebruikersavatar
evea
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 27 okt, 2010 18:31
Locatie: Shah Alam, Maleisie

Dank voor de tip!

Bericht door evea » ma 18 jul, 2011 18:02

ha, precies het soort advies dat ik nodig had. super bedankt! Ik ga dat tooltje ook even maken, lijkt me een leuk weekeind klusje (heel wat leuker dan onder de auto liggen om de spiraaleiding los te halen, dat doen we voorlopig nog maar effe niet :D )

Plaats reactie