AcaDiane - TLC projectje

Hier kun je jezelf voorstellen, of met je nieuwe 2cv gaan pronken.
Plaats reactie
midfriesland
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

AcaDiane - TLC projectje

Bericht door midfriesland » di 19 jul, 2011 02:29

Na eerst de nodige ervaring opgedaan te hebben met m'n GSA'tjes is het zover, ik knutsel aan een A-type!

Het gaat om een leuke rode AcaDiane uit 1983 die wat aandacht nodig heeft. Ze is niet van mezelf. De eigenaresse heb ik getroffen toen ze op een parkeerplaats stond met pech. Het Diane'tje bleek niet erg betrouwbaar meer te zijn. Zodoende is het gekomen dat ik er nu mee aan de knutsel ben.

Dit is het Aca'tje:
Afbeelding

Begonnen met de brakke startmotor uit elkaar te halen:
Afbeelding

Wat een bende komt er dan uit zo'n ding! Alles zwart van het koolpoeder.
Afbeelding

Die is nu dus weer fris met nieuwe koolborsteltjes en op de nodige plekken een fijne klodder lagervet.
Afbeelding

Het relais kon ik testen met een voeding, de motor zelf moet met een accu, dus dan kan ik net zo goed de eerstvolgende dinsdag-knutselavond testen op de auto. Altijd spannend.

Eerstvolgende klussen op de lijst:
- Bedrading contactslot/startmotor fris maken
- Schakelstang soepel maken met talkpoeder
- Gas en chokekabel soepeler zien te krijgen
- Standaard onderhoud motor (bougies vervangen, kleppen stellen, carburateur schoonmaken en afstellen)

siemen
Las Expert
Las Expert
Contacteer:

Bericht door siemen » di 19 jul, 2011 22:48

cool man!
veel succes, meschien zie ik hem nog eens in berlicum!
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

midfriesland
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Bericht door midfriesland » wo 20 jul, 2011 03:06

Je bent uiteraard welkom op de dinsdagavonden! Ik wil 'm eigenlijk wel binnen de komende twee dinsdagen zover klaar hebben dat ze weer betrouwbaar is. Daarna is ze als het goed is al snel weer 'in het wild' te spotten in Leeuwarden en omgeving. 8)

Vanavond de startmotor teruggeplaatst en getest. Die loopt weer als een nieuwe! En ze is meteen ook goed getest want het motortje wilde niet bepaald vlot aanslaan. Toen ie dat eindelijk wel deed liep er een pootje niet mee... Dat kan heel veel beter!

Begonnen met de bougies te controleren:
Afbeelding
Die blijken hoognodig aan vervanging toe te zijn. Ze zijn stokoud of flink heet geweest...

En de érg smerige carburateur ligt nu op de keukentafel voor een grondige schoonmaakbeurt:
Afbeelding

En nog wat ontbrekende dingen ontdekt:
Afbeelding

Afbeelding

En het schakelstang/busding bleek niet meer te redden. Gelukkig had Patje74 nog een knappe vervanger liggen. Dat schakelt een stúk fijner.

midfriesland
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Bericht door midfriesland » wo 27 jul, 2011 03:59

Met de nieuwe bougietjes en schone carburateur loopt ze weer op beide pootjes: http://www.youtube.com/watch?v=7GQkZVcgFEU

Volgende week de kleppen nog 'even' stellen.
Ouwe meuk is leuk!

Jeroen-citroen
Moderator

Bericht door Jeroen-citroen » wo 27 jul, 2011 13:14

Lekker bezig. Motortje loopt weer mooi.Afbeelding
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

midfriesland
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Bericht door midfriesland » wo 3 aug, 2011 15:10

- Kleppen zijn gesteld en het nieuwe luchtfiltertje is geplaatst. 't Motortje loopt nu nog net iets rustiger.
- Het systeem voor warme en koude lucht is weer gangbaar.
- Het regelbakje van een eend blijkt het spiegelbeeld te zijn van dat uit een Dyane... Hoe'st mogelijk.

Afbeelding
Ouwe meuk is leuk!

Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » wo 3 aug, 2011 16:30

zit ook nog een verschil tussen een Dyane 4 en Dyane 6. Daar zit warm en koud omgedraaid :)
Verbruik: Afbeelding

XANTinus-ACAtootje
Beginner
Beginner
Contacteer:

Re: AcaDiane - TLC projectje

Bericht door XANTinus-ACAtootje » za 6 aug, 2011 23:20

midfriesland schreef:De eigenaresse heb ik getroffen toen ze op een parkeerplaats stond met pech. Het Diane'tje bleek niet erg betrouwbaar meer te zijn. Zodoende is het gekomen dat ik er nu mee aan de knutsel ben.
Die dame mag blij zijn dat ze jou tegen is gekomen, fantastisch dat er binnenkort weer een motorisch z.g.a.n. Acadiane rond Leeuwarden te spotten is! :D :D :D

midfriesland
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Bericht door midfriesland » wo 10 aug, 2011 04:36

We zijn er nog niet...

Een van de koppelingen van het inlaatspruitstuk begon ineens enorm te lekken. Hij sist alsof ie een lekke band imiteert! De bewuste koppeling blijkt ooit creatief lekdicht te zijn gemaakt en dat creëersel heeft het nu dus begeven. Ik ben benieuwd wat ik aantref als het spruitstuk eraf ligt. Hopelijk heeft het blok niet al te veel grut naar binnen gezogen...
Afbeelding

Jammer dat ik dit niet eerder heb gezien, het valt toch best wel op... Maar goed, beter nu in de knutselloods ontdekken dan onderweg. Het blok wil zo nml geen toeren meer maken.

Oh, en het ontbrekende draadeinde geplaatst.
Afbeelding
Ouwe meuk is leuk!

midfriesland
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Bericht door midfriesland » wo 24 aug, 2011 02:40

Met de nieuwe spruitstukpakkingen gemonteerd reageert het blok weer een stuk sneller en voorspelbaarder: http://youtu.be/7-hDA-TXFrw

Na een schoonmaakrondje liep ze zoals op het filmpje te zien/horen is. Ze had wel wat troep naar binnen gezogen want de nieuwe bougie zat vol prut... De eerste km's zal ze eventuele resterende troep nog wel uitspuwen denk ik.
Ouwe meuk is leuk!

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Bull Frog Bleu » wo 24 aug, 2011 08:10

..dacht deze acadiane al te herkennen maar toen ik de zelfgefabriceerde turbotube op het blok zag zitten wist ik het zeker :)

Deze acadiane komt als het goed is uit Poppenwier of omgeving. De beste man probeerde voor zo weinig mogelijk de acadiane te restaureren. Was echt houtje touwtje allemaal. Overal werden oplossingen voor gevonden evenals voor die turbotube naar het luchtfilter toe. Meende dat hij die van messing had gemaakt en gesoldeerd.

Mooi dat hij nu een keer goed aangepakt wordt :)
Citroén rolls better than a Rolls!

midfriesland
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Bericht door midfriesland » do 25 aug, 2011 02:10

Kijk, dat verklaart het e.e.a. Ik vond het al zo vreemd dat de beugel van het luchtfilter aan de voorkant nergens op uitkwam. Geen enkel bevestigingspunt in de buurt.

Dat turbopijpje laat ik zo maar zitten. Redelijk stevig en het werkt. Het is een gevouwen constructie trouwens, dus niet gesoldeerd.

En er zit idd veel creatief buurman&buurman geknutsel aan de auto. Het gaat er voor deze klus om dat ze weer betrouwbaar is maar als ik zou willen kon ik me er nog héél veel langer mee vermaken, van mechanisch tot cosmetisch.
Ouwe meuk is leuk!

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Bull Frog Bleu » do 25 aug, 2011 07:46

Geweldige bewoording buurman & buurman geknutsel ;) want dat is het inderdaad ook. Op cosmetisch gebied zal er vast ook veel te doen zijn want de beste man wilde niet teveel of zelfs niks uitgeven en werkte volgens mij als onderhoudsmonteur bij woningcorporatie. Dat laatste verklaard mogelijk de hoeveelheid kit en plamuur.
Ondanks dat wordt het nu weer een technisch goede acadiane. Weer één gered van de ondergang :) . Ze worden zeldzaam
Citroén rolls better than a Rolls!

Plaats reactie