Koetswerk vervangen

Alles in, over, rond en op de koets.
1d
Eenmalige poster

Koetswerk vervangen

Bericht door 1d » do 4 aug, 2011 22:38

Hallo, ik ben een nieuwkomer op dit forum. Ik heb gisteren een 2cv bj 1986 gekocht als restauratieproject. Nu zit ik te twijfelen, omdat het achterste deel van de koets slecht is, er een 2e koets bij te zoeken en van de twee een goede maken. Is het moeilijk om twee delen aan elkaar te lassen, of kom ik met maten of treklijn te zitten. Ik ben dus een beginner en moet nog leren lassen. Ik heb wel iemand die mij misschien de twee koetsen aan elkaar wil lassen. Dat is een lasser van beroep.
Graag wat serieuze reacties.
Froggy.

the Nosepicker
Moderator

Bericht door the Nosepicker » do 4 aug, 2011 22:46

Is te doen, maar is een boel werk. Welke delen zijn slecht?
Als het slechts de staartdelen en de reservewielbak zijn, zou ik alleen deze vervangen.
De delen aan elkaar lassen waar ze fabriek af aan elkaar gelast zijn, is een pielwerk, nog los van het goed richten van beide delen ten opzichte van elkaar.
Foto's van de slechte delen kan verhelderend werken.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

the Nosepicker
Moderator

Bericht door the Nosepicker » do 4 aug, 2011 22:47

(en welkom natuurlijk!!)
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » do 4 aug, 2011 23:38

the Nosepicker schreef:(en welkom natuurlijk!!)
Dank je. ik denk dat ik nog vaak te zien ben op dit forum. Een gekke vraag, maar het staartstuk zijn dat de delen onder de achterraampjes net boven de spatborden? Die zijn namelijk het slechtst. En de bodem van het reservewiel, en dan net in de naad van de bodem en de rand. Ik zal dit weekend wat foto's plaatsen.

sleurhut
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door sleurhut » vr 5 aug, 2011 21:17

Bodem van het reservewiel is een vervangend plaatdeel voor beschikbaar. Staartstuk is het deel onder de 3e ruitjes vlak boven spatbord, ook een vervangend deel voor te krijgen. Het is verboden namen te noemen van 2cv shops of reclame dus kan ik hier helaas geen link inzetten.

sleurhut

the Nosepicker
Moderator

Bericht door the Nosepicker » vr 5 aug, 2011 21:43

Klinkt als 'slechts' delen vervangen ipv de halve koets. Bij een donorkoets zul je waarschijnlijk dezelfde problemen tegenkomen.
Als de bodem zelf nog goed is is het ook mogelijk een nieuwe rand te (laten) zetten, een krom hoekprofiel, en deze erin te lassen.
Staartstukken zijn de achterste delen, net buiten je acterlichten. Tussen die naden wil nogal eens roest zitten. Voor de stukken onder het raampje zijn vervangingsdelen te krijgen, maar als het niet het hele plaatdeel is wat slecht is, kom je met wat nieuwe plaat, een blikschaar, een hamer, geduld en een lasapparaat heel ver.
Na je foto's is er meer te zeggen.

(en ik zal een beheerder vragen je 1e bericht onder je nieuwe forumnaam te zetten, 1 user met 2 namen is wat onhandig)
Douglas Adams

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » za 6 aug, 2011 21:10

Sorry dat ik even twee usernames hebt gebruikt, maar dat kwam omdat ik mij had geregistreerd en kreeg steeds een foutmelding. Bedankt voor jullie support. Ik heb gisteravond flink wat topics doorgebladerd en dan wordt je al gauw heel wat wijzer.

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » di 9 aug, 2011 17:47

fotoAfbeelding[/img]
Ik zou nog een foto plaatsen. Dit is de eerste, ik moest even proberen hoe dit moet. Je ziet dat de beide bodemplaten verroest zijn. Hoe begin ik?

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Foto's

Bericht door theoenmarion » di 9 aug, 2011 17:54

Nou, als het goed is staan er hier nog een paar!Afbeelding[/img]

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » di 9 aug, 2011 18:07

hoe is het met de raamdelen en bovenkant van de koets

Verder, eerste stap is alles fixeren met balkjes welke je tussen de a-b en c stijlen last/schroeft.

Dit om de maatvoering goed te houden.

Zo te zien voetenbak ook rot, maar wat ik zie is dit standaard werk en goed verkrijgbaar vervangingsdelen.

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » di 9 aug, 2011 20:08

Raamdelen lijken mij op het eerste gezicht nog redelijk. Wat oppervlakkige roest. De bovenkant van de koets is redelijk goed. De bodem(rand) van het reservewielbak is rot. Hier kan ik een rand om maken. Hoe haal ik trouwens het beste de voorruit er uit? Begin ik in het midden te drukken aan de binnenkant of in een van de hoeken?

Art
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Art » di 9 aug, 2011 21:54

Ik zou in een hoek beginnen, en dan van binnen uit het rubber achter de flensrand frommelen. Zo ga je dan rondom en je hebt hem eruit. Het begin kan wel wat lastig gaan
Auto,s
-citroen ax 1.1 first
-citroen ami8
-citroen cx 2.0re break-familiale

deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door deusjevo » wo 10 aug, 2011 07:32

Art schreef:Ik zou in een hoek beginnen
te duwen met je voeten, zittend op je stoel, dan kan je goed kracht geven. :wink:
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door achtpeter » wo 10 aug, 2011 16:24

Ja zo gaat dat bij een Mercedes. Bij een Eend vliegt dan de stoel uit de rails. De aanpak van Art lijkt me beter; inderdaad het rubber van binnenuit om de rand frotten. Veilige en makkelijke methode: sloop een stuk of tien wasknijpers, gebruik de helften daarvan als wiggetjes om tussen het rubber en de sponning te schuiven. Midden boven een beginnetje maken met een botte schroevendraaier, de halve knijpers er bijsteken en in twee richtingen de hoek om werken.

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 10 aug, 2011 16:45

Die wasknijper tip die ken ik nog wel :lol:

Plaats reactie