Pagina 1 van 5
Koetswerk vervangen
Geplaatst: do 4 aug, 2011 22:38
door 1d
Hallo, ik ben een nieuwkomer op dit forum. Ik heb gisteren een 2cv bj 1986 gekocht als restauratieproject. Nu zit ik te twijfelen, omdat het achterste deel van de koets slecht is, er een 2e koets bij te zoeken en van de twee een goede maken. Is het moeilijk om twee delen aan elkaar te lassen, of kom ik met maten of treklijn te zitten. Ik ben dus een beginner en moet nog leren lassen. Ik heb wel iemand die mij misschien de twee koetsen aan elkaar wil lassen. Dat is een lasser van beroep.
Graag wat serieuze reacties.
Geplaatst: do 4 aug, 2011 22:46
door the Nosepicker
Is te doen, maar is een boel werk. Welke delen zijn slecht?
Als het slechts de staartdelen en de reservewielbak zijn, zou ik alleen deze vervangen.
De delen aan elkaar lassen waar ze fabriek af aan elkaar gelast zijn, is een pielwerk, nog los van het goed richten van beide delen ten opzichte van elkaar.
Foto's van de slechte delen kan verhelderend werken.
Geplaatst: do 4 aug, 2011 22:47
door the Nosepicker
(en welkom natuurlijk!!)
Geplaatst: do 4 aug, 2011 23:38
door theoenmarion
the Nosepicker schreef:(en welkom natuurlijk!!)
Dank je. ik denk dat ik nog vaak te zien ben op dit forum. Een gekke vraag, maar het staartstuk zijn dat de delen onder de achterraampjes net boven de spatborden? Die zijn namelijk het slechtst. En de bodem van het reservewiel, en dan net in de naad van de bodem en de rand. Ik zal dit weekend wat foto's plaatsen.
Geplaatst: vr 5 aug, 2011 21:17
door sleurhut
Bodem van het reservewiel is een vervangend plaatdeel voor beschikbaar. Staartstuk is het deel onder de 3e ruitjes vlak boven spatbord, ook een vervangend deel voor te krijgen. Het is verboden namen te noemen van 2cv shops of reclame dus kan ik hier helaas geen link inzetten.
sleurhut
Geplaatst: vr 5 aug, 2011 21:43
door the Nosepicker
Klinkt als 'slechts' delen vervangen ipv de halve koets. Bij een donorkoets zul je waarschijnlijk dezelfde problemen tegenkomen.
Als de bodem zelf nog goed is is het ook mogelijk een nieuwe rand te (laten) zetten, een krom hoekprofiel, en deze erin te lassen.
Staartstukken zijn de achterste delen, net buiten je acterlichten. Tussen die naden wil nogal eens roest zitten. Voor de stukken onder het raampje zijn vervangingsdelen te krijgen, maar als het niet het hele plaatdeel is wat slecht is, kom je met wat nieuwe plaat, een blikschaar, een hamer, geduld en een lasapparaat heel ver.
Na je foto's is er meer te zeggen.
(en ik zal een beheerder vragen je 1e bericht onder je nieuwe forumnaam te zetten, 1 user met 2 namen is wat onhandig)
Geplaatst: za 6 aug, 2011 21:10
door theoenmarion
Sorry dat ik even twee usernames hebt gebruikt, maar dat kwam omdat ik mij had geregistreerd en kreeg steeds een foutmelding. Bedankt voor jullie support. Ik heb gisteravond flink wat topics doorgebladerd en dan wordt je al gauw heel wat wijzer.
Geplaatst: di 9 aug, 2011 17:47
door theoenmarion
foto

[/img]
Ik zou nog een foto plaatsen. Dit is de eerste, ik moest even proberen hoe dit moet. Je ziet dat de beide bodemplaten verroest zijn. Hoe begin ik?
Foto's
Geplaatst: di 9 aug, 2011 17:54
door theoenmarion
Nou, als het goed is staan er hier nog een paar!

[/img]
Geplaatst: di 9 aug, 2011 18:07
door backfire
hoe is het met de raamdelen en bovenkant van de koets
Verder, eerste stap is alles fixeren met balkjes welke je tussen de a-b en c stijlen last/schroeft.
Dit om de maatvoering goed te houden.
Zo te zien voetenbak ook rot, maar wat ik zie is dit standaard werk en goed verkrijgbaar vervangingsdelen.
Geplaatst: di 9 aug, 2011 20:08
door theoenmarion
Raamdelen lijken mij op het eerste gezicht nog redelijk. Wat oppervlakkige roest. De bovenkant van de koets is redelijk goed. De bodem(rand) van het reservewielbak is rot. Hier kan ik een rand om maken. Hoe haal ik trouwens het beste de voorruit er uit? Begin ik in het midden te drukken aan de binnenkant of in een van de hoeken?
Geplaatst: di 9 aug, 2011 21:54
door Art
Ik zou in een hoek beginnen, en dan van binnen uit het rubber achter de flensrand frommelen. Zo ga je dan rondom en je hebt hem eruit. Het begin kan wel wat lastig gaan
Geplaatst: wo 10 aug, 2011 07:32
door deusjevo
Art schreef:Ik zou in een hoek beginnen
te duwen met je voeten, zittend op je stoel, dan kan je goed kracht geven.

Geplaatst: wo 10 aug, 2011 16:24
door achtpeter
Ja zo gaat dat bij een Mercedes. Bij een Eend vliegt dan de stoel uit de rails. De aanpak van Art lijkt me beter; inderdaad het rubber van binnenuit om de rand frotten. Veilige en makkelijke methode: sloop een stuk of tien wasknijpers, gebruik de helften daarvan als wiggetjes om tussen het rubber en de sponning te schuiven. Midden boven een beginnetje maken met een botte schroevendraaier, de halve knijpers er bijsteken en in twee richtingen de hoek om werken.
Geplaatst: wo 10 aug, 2011 16:45
door backfire
Die wasknijper tip die ken ik nog wel
