Pagina 1 van 4

galvachassiswissel.. en hoe verder...

Geplaatst: ma 15 aug, 2011 20:48
door PJ'74
Na lange tijd was het dan zover!
De koets is eraf!
Over blijft een roestig oud chassis.
Het is tijd voor de wissel.
Het galva chassis ligt al tijden te wachten...
Ik zal jullie in dit topic proberen op de hoogte te houden van het verloop en hoop dat jullie mij weer kunnen helpen bij het oplossen van de probleempjes die ik gaande weg wel tegen zal komen :wink:
ff wat foto's van hoe het er voor staat:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De benzine tank is er ook al af.
Afbeelding
het galva chassis staat klaar!!

Nu moeten de assen los en de schokbrekers en veerpotten.
En de wielen natuurlijk...
Wat is de goede volgorde en hebben jullie nog tips?

Er moet ook nog een balk voor de handrem e.d. in het nieuwe chassis gelast worden.(trommelremmen)
Kan dit het beste voor of na de wissel...?

BVD.

gr, pj

Re: galvachassiswissel.. en hoe verder...

Geplaatst: ma 15 aug, 2011 21:09
door Tom Duckpower
PJ'74 schreef: Nu moeten de assen los en de schokbrekers en veerpotten.
En de wielen natuurlijk...
Wat is de goede volgorde en hebben jullie nog tips?
Ik zou doen: schokbrekers (plus de pennen die in het chassis zitten, kunnen goed vast zitten).
Daarna de assen, en als laatste de veerpotten. Let er wel op, dat je het chassis ondersteunt als je de trekstangen losmaakt van de draagarmen, anders pleurt ie op de grond.
PJ'74 schreef:Er moet ook nog een balk voor de handrem e.d. in het nieuwe chassis gelast worden.(trommelremmen)
Kan dit het beste voor of na de wissel...?
Voor de wissel. Nu kun je overal beter bij (chassis bijvoorbeeld ondersteboven leggen. Plis zo kun je ook makkelijker van alle kanten het laswerk beschermen tegen roest.

Geplaatst: ma 15 aug, 2011 21:30
door backfire
en al een vin laten uitvoeren?

Re: galvachassiswissel.. en hoe verder...

Geplaatst: di 16 aug, 2011 09:02
door supercees
deze foto is erg goed, zo typerend!
PJ'74 schreef: Afbeelding
hoeveel van ons hebben zo al eens naast hun eendje gestaan?

ik in ieder geval wel :wink:

Geplaatst: di 16 aug, 2011 10:31
door Willem2
+1

Geplaatst: di 16 aug, 2011 11:11
door Roel l'Hiver
net nog..... :)

Geplaatst: di 16 aug, 2011 15:59
door Erasmo
Je eigen smeerput in de garage! Jaloers is.

Geplaatst: di 16 aug, 2011 23:10
door PJ'74
Bedankt voor jullie reacties!

Ik ga jouw volgorde maar aanhouden Tom.
Staat er veel druk op de schokbrekers? of kan ik ze er zo afpakken?
Ik heb het "handrembalkje" al besteld, dus als ik em heb moet dat dus eerst! Eigenlijk wel logisch ook :oops:

@ backfire: Een vin is toch niet nodig als je een kenteken en typeplaatje bij het chassis hebt?(thanks TB)

@ supercees: Zo sta ik er idd ook vaak bij te dromen....
De dromer op de foto is m'n broertje die overweegt het oude chassis weer op te knappen en er een elektrische eend van te maken!! Alles op z'n tijd..

Mijn garage was vroeger gemeente werkplaats. Uit die tijd stamt de
smeerput. Ik ben er nu ook heel blij mee :wink: en al m'n vrienden

Nog een sfeerfotootje.
Afbeelding

gr, en ltrs, pj

Geplaatst: di 16 aug, 2011 23:14
door PJ'74
Oh ja...........
Weet iemand wat voor kleur blauw de koets op bovenstaande foto heeft? Bwjr: 1980.
Vind ik toch wel erg mooi...
gr, pj

Geplaatst: di 16 aug, 2011 23:23
door landloper
Op de schokbrekers hoort geen spanning te staan.

Je kleurvraag is een fijn zoekplaatje! Is het lavendelblauw of de iets hardere kleur? Iets meer blauw op de pica zou toch wel helpen om de kleurcode te bepalen.

Geplaatst: di 16 aug, 2011 23:54
door PJ'74
Het is geen lavendel, dat is meer paarsig.
Het zit wat meer tegen het zeegroen aan denk ik??
Misschien is dit wat??
Afbeelding
De achterwielkuip heeft op deze foto van mrgaussie nog de orginele kleur maar ik zal proberen een betere foto te maken met wat meer blauw!
gr, pj

Geplaatst: wo 17 aug, 2011 10:51
door Bluespirit
@ backfire: Een vin is toch niet nodig als je een kenteken en typeplaatje bij het chassis hebt?(thanks TB)

Je moet je oude chassis wel laten schouwen voordat je aan de chassis wissel begint. Anders gaan ze heel moeilijk doen als je met je nieuwe chassis komt voorrijden. Dan denken ze dat je met een omgekatte 2cv komt en keuren ze het niet goed.

Geplaatst: wo 17 aug, 2011 11:29
door rusty
kleur lijkt me bleu des tropiques, misschien heb je hier wat aan: http://www.eendengarage.nl/?gclid=CNrA3 ... 3godpw586w

anders ff googelen op 2cv met kleurnaam (code) die jij denkt dat het is en dan komt er vanzelf wel het een en ander aan beeldmateriaal voorbij waar je het goed op kan zien.

suc6 met het project!

Geplaatst: za 20 aug, 2011 15:52
door PJ'74
Bedankt, ik heb rondgekeken op't net en denk idd bleu des tropique of lagune of petrel... :? Ik ben nog lang niet aant spuiten toe dus dat komt wel goed!

Eerst maar verder met het chassis e.d.
Ik heb de schokbrekers er al af en ik laat die pennen zitten want die zitten al op m'n galvachassis, dat scheelt weer werk :wink:

Vanavond proberen de assen los te krijgen zodat ik morgen met een gerust hart op vakantie ga 8) , dan kan ik daarna vrolijk verder....
De bouten van de as kan ik aan de onderkant losdraaien toch? Of is er nog iets om rekening mee te houden. Ik heb de borgplaatjes al rechtgebogen en alles sopt al weken in de wd40 dus.....

Ik houd jullie op de hoogte!
gr, pj

Geplaatst: za 20 aug, 2011 20:23
door supercees
een zeskantige ringsleutel of dop is beter dan een twaalfkantige. het kost behoorlijk wat kracht, dus een beetje hefboom kan handig zijn. of keurig eerst je spinazie eten.

Afbeelding