Pagina 1 van 2

Koudontvetter

Geplaatst: za 3 sep, 2011 14:56
door theoenmarion
Ik ben bezig de motor en de versnellingsbak schoon te maken. Ik heb de beide delen van elkaar gehaald. kan ik dit rustig schoon spuiten met koudontvetter, of tast dat de keerringen oid aan? En kan ik het daarna gewoon met water schoon spuiten. ik ben bang dat ik water in de bak of de motor spuit!

Geplaatst: za 3 sep, 2011 17:39
door backfire
Koudontvetter is zeker geen probleem, maar keerringgen vervangen is natuurlijk altijd een goed idee als je er bij kunt.

Met water zou ik niets schoonspuiten, gewoon met koudontvetter schoonmaken en daarna droogblazen met lucht. Bak en motor kunnen wel tegen water, maar afspuiten of met veel water schoonmaken is natuurlijk wel wat anders dan wat water wat opspat.

Geplaatst: za 3 sep, 2011 18:13
door theoenmarion
backfire schreef:Koudontvetter is zeker geen probleem, maar keerringgen vervangen is natuurlijk altijd een goed idee als je er bij kunt.

Met water zou ik niets schoonspuiten, gewoon met koudontvetter schoonmaken en daarna droogblazen met lucht. Bak en motor kunnen wel tegen water, maar afspuiten of met veel water schoonmaken is natuurlijk wel wat anders dan wat water wat opspat.
Zat ik ook al aan te denken, om de keerringen en pakkingen te vernieuwen. Maar is dat te doen? Ik ben in feite een beginner. Wel een beetje kennis. Is er een compleet revisieset te koop voor zowel motor als versnellingsbak?

Geplaatst: za 3 sep, 2011 22:32
door AZL57
Als je maar niet rechtstreeks op de keerringen spuit kan ook water niet veel kwaad. Wel alle openingen als in en uitlaat buizen, olievulbuizen etc afdekken.

Geplaatst: za 3 sep, 2011 23:40
door backfire
Voor het motorblok zijn er setjes verkrijgbaar, bezuinig niet op de prijs, want goed spul verdiend zichzelf terug. Voor de versnellingsbak heb je niets nodig, er zitten pakking tussen de differentlieelbak en de aandrijfas, maar als deze niet lek is niet aan komen. Voor de bak kun je wel de 2 koperen ringetjes kopen voor 1 de vul/peil dop en 1 voor de aftapplug.

Als je het blok niet hoeft te splitsen dan is het zelf allemaal goed te doen van buitenaf. Zorg er wel voor dat je een goede momentsleutel hebt en lees forum en handleiding goed, dan gaat het wel lukken. Vooral vele goede gebruikerstips van Gerard.

Geplaatst: zo 4 sep, 2011 15:02
door theoenmarion
backfire schreef:Voor het motorblok zijn er setjes verkrijgbaar, bezuinig niet op de prijs, want goed spul verdiend zichzelf terug. Voor de versnellingsbak heb je niets nodig, er zitten pakking tussen de differentlieelbak en de aandrijfas, maar als deze niet lek is niet aan komen. Voor de bak kun je wel de 2 koperen ringetjes kopen voor 1 de vul/peil dop en 1 voor de aftapplug.

Als je het blok niet hoeft te splitsen dan is het zelf allemaal goed te doen van buitenaf. Zorg er wel voor dat je een goede momentsleutel hebt en lees forum en handleiding goed, dan gaat het wel lukken. Vooral vele goede gebruikerstips van Gerard.
Het motorblok is erg vies van de olie! Ik denk zelf een lekke krukaskeerring. ook de bovenkant van de versnellingsbak zat onder de dikke drap. Trouwens hoe maak ik de oliekoeler het beste schoon, ook met koudontvetter en dan droog blazen?
AfbeeldingAfbeelding[/img]

Geplaatst: zo 4 sep, 2011 16:21
door 2cvmaarten
Koudontvetter gaat prima, dasty van de wibra is ook een goed alternatief en goedkoper! De oliekoeler ontvetten en inderdaad doorspuiten met perslucht!

Geplaatst: zo 4 sep, 2011 16:54
door theoenmarion
2cvmaarten schreef:Koudontvetter gaat prima, dasty van de wibra is ook een goed alternatief en goedkoper! De oliekoeler ontvetten en inderdaad doorspuiten met perslucht!
Je bedoelt Dusty? Geprobeerd, en werkt idd prima. Zou ik gezien de viezigheid op het blok kunnen voldoen met alleen de krukaskeerring te vernieuwen denk je? Het lijkt dat er ook olie is gelekt lang de klepstoter. tenminste zijn dat de klepstoters, die langs de cilinderkop lopen!

Geplaatst: zo 4 sep, 2011 18:17
door Geert
Als je de buitenkant niet eerst grondig schoonmaakt weet je niet waar het lek precies zit, dus : Eerst alles buitenom schoonmaken!

Geplaatst: zo 4 sep, 2011 19:01
door backfire
oliekoeler wel van achter naar voren doorblazen he ;)

Geplaatst: zo 4 sep, 2011 19:36
door AZL57
Brilrubbers en klepdeksel rubbers vernieuwen is ook geen luxe.

Geplaatst: ma 5 sep, 2011 19:36
door 2cvmaarten
Bedoelde idd dusty excuses :D

Geplaatst: ma 5 sep, 2011 19:58
door theoenmarion
AZL57 schreef:Brilrubbers en klepdeksel rubbers vernieuwen is ook geen luxe.
Ik zat er aan te denken om alle rubbers en pakkingen te vernieuwen.
Maar wat zijn eigenlijk de brilrubbers? Sorry, ben nieuw!

Geplaatst: di 6 sep, 2011 00:19
door AZL57
Daar waar de stoterstangen het blok in gaan dienen ze als afdichting.

Geplaatst: wo 7 sep, 2011 20:30
door 2cvmaarten
theoenmarion schreef:
AZL57 schreef:Brilrubbers en klepdeksel rubbers vernieuwen is ook geen luxe.
Ik zat er aan te denken om alle rubbers en pakkingen te vernieuwen.
Maar wat zijn eigenlijk de brilrubbers? Sorry, ben nieuw!
Zie hier, http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=10696&start=15