Koudontvetter

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Koudontvetter

Bericht door theoenmarion » za 3 sep, 2011 14:56

Ik ben bezig de motor en de versnellingsbak schoon te maken. Ik heb de beide delen van elkaar gehaald. kan ik dit rustig schoon spuiten met koudontvetter, of tast dat de keerringen oid aan? En kan ik het daarna gewoon met water schoon spuiten. ik ben bang dat ik water in de bak of de motor spuit!

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » za 3 sep, 2011 17:39

Koudontvetter is zeker geen probleem, maar keerringgen vervangen is natuurlijk altijd een goed idee als je er bij kunt.

Met water zou ik niets schoonspuiten, gewoon met koudontvetter schoonmaken en daarna droogblazen met lucht. Bak en motor kunnen wel tegen water, maar afspuiten of met veel water schoonmaken is natuurlijk wel wat anders dan wat water wat opspat.

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » za 3 sep, 2011 18:13

backfire schreef:Koudontvetter is zeker geen probleem, maar keerringgen vervangen is natuurlijk altijd een goed idee als je er bij kunt.

Met water zou ik niets schoonspuiten, gewoon met koudontvetter schoonmaken en daarna droogblazen met lucht. Bak en motor kunnen wel tegen water, maar afspuiten of met veel water schoonmaken is natuurlijk wel wat anders dan wat water wat opspat.
Zat ik ook al aan te denken, om de keerringen en pakkingen te vernieuwen. Maar is dat te doen? Ik ben in feite een beginner. Wel een beetje kennis. Is er een compleet revisieset te koop voor zowel motor als versnellingsbak?

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4999
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 3 sep, 2011 22:32

Als je maar niet rechtstreeks op de keerringen spuit kan ook water niet veel kwaad. Wel alle openingen als in en uitlaat buizen, olievulbuizen etc afdekken.
diverse Citroens, wat anders.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » za 3 sep, 2011 23:40

Voor het motorblok zijn er setjes verkrijgbaar, bezuinig niet op de prijs, want goed spul verdiend zichzelf terug. Voor de versnellingsbak heb je niets nodig, er zitten pakking tussen de differentlieelbak en de aandrijfas, maar als deze niet lek is niet aan komen. Voor de bak kun je wel de 2 koperen ringetjes kopen voor 1 de vul/peil dop en 1 voor de aftapplug.

Als je het blok niet hoeft te splitsen dan is het zelf allemaal goed te doen van buitenaf. Zorg er wel voor dat je een goede momentsleutel hebt en lees forum en handleiding goed, dan gaat het wel lukken. Vooral vele goede gebruikerstips van Gerard.

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » zo 4 sep, 2011 15:02

backfire schreef:Voor het motorblok zijn er setjes verkrijgbaar, bezuinig niet op de prijs, want goed spul verdiend zichzelf terug. Voor de versnellingsbak heb je niets nodig, er zitten pakking tussen de differentlieelbak en de aandrijfas, maar als deze niet lek is niet aan komen. Voor de bak kun je wel de 2 koperen ringetjes kopen voor 1 de vul/peil dop en 1 voor de aftapplug.

Als je het blok niet hoeft te splitsen dan is het zelf allemaal goed te doen van buitenaf. Zorg er wel voor dat je een goede momentsleutel hebt en lees forum en handleiding goed, dan gaat het wel lukken. Vooral vele goede gebruikerstips van Gerard.
Het motorblok is erg vies van de olie! Ik denk zelf een lekke krukaskeerring. ook de bovenkant van de versnellingsbak zat onder de dikke drap. Trouwens hoe maak ik de oliekoeler het beste schoon, ook met koudontvetter en dan droog blazen?
AfbeeldingAfbeelding[/img]

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Bericht door 2cvmaarten » zo 4 sep, 2011 16:21

Koudontvetter gaat prima, dasty van de wibra is ook een goed alternatief en goedkoper! De oliekoeler ontvetten en inderdaad doorspuiten met perslucht!
Citroen 2cv6 special 1986

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » zo 4 sep, 2011 16:54

2cvmaarten schreef:Koudontvetter gaat prima, dasty van de wibra is ook een goed alternatief en goedkoper! De oliekoeler ontvetten en inderdaad doorspuiten met perslucht!
Je bedoelt Dusty? Geprobeerd, en werkt idd prima. Zou ik gezien de viezigheid op het blok kunnen voldoen met alleen de krukaskeerring te vernieuwen denk je? Het lijkt dat er ook olie is gelekt lang de klepstoter. tenminste zijn dat de klepstoters, die langs de cilinderkop lopen!

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » zo 4 sep, 2011 18:17

Als je de buitenkant niet eerst grondig schoonmaakt weet je niet waar het lek precies zit, dus : Eerst alles buitenom schoonmaken!

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 4 sep, 2011 19:01

oliekoeler wel van achter naar voren doorblazen he ;)

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4999
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 4 sep, 2011 19:36

Brilrubbers en klepdeksel rubbers vernieuwen is ook geen luxe.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Bericht door 2cvmaarten » ma 5 sep, 2011 19:36

Bedoelde idd dusty excuses :D
Citroen 2cv6 special 1986

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » ma 5 sep, 2011 19:58

AZL57 schreef:Brilrubbers en klepdeksel rubbers vernieuwen is ook geen luxe.
Ik zat er aan te denken om alle rubbers en pakkingen te vernieuwen.
Maar wat zijn eigenlijk de brilrubbers? Sorry, ben nieuw!

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4999
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 6 sep, 2011 00:19

Daar waar de stoterstangen het blok in gaan dienen ze als afdichting.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Bericht door 2cvmaarten » wo 7 sep, 2011 20:30

theoenmarion schreef:
AZL57 schreef:Brilrubbers en klepdeksel rubbers vernieuwen is ook geen luxe.
Ik zat er aan te denken om alle rubbers en pakkingen te vernieuwen.
Maar wat zijn eigenlijk de brilrubbers? Sorry, ben nieuw!
Zie hier, http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=10696&start=15
Citroen 2cv6 special 1986

Plaats reactie