kwaliteit bij restauratie

Voor gesprekken over andere auto's, het weer, nieuws of weer wat anders.
De grote verzamelbak van het forum.
drasseldrap
Gebruiker
Gebruiker

kwaliteit bij restauratie

Bericht door drasseldrap » za 24 sep, 2011 22:04

enige tijd geleden heb ik mn 2cv laten restaureren

uiteindelijk ben ik niet helemaal tevreden maar de meningen hierover verschillen in mijn omgeving

vandaar dat ik graag jullie mening wil horen zodat ik op redelijke wijze t kan oppakken met degene die mn 2cv gerestaureerd heeft

Het gaat om een rood/zwarte charleston uit 87 en het heeft me een behoorlijk dot duiten gekosten. Vandaar dat ik van mening ben dat t geleverde werk dan ook goed moet zijn.

de volgende kritiekpunten heb ik
- de striping is wit ipv grijs zoals het behooort. Zrestaurateur gaf aan dat de grijze striping uitvoering amper tot niet meer leverbaar was. Via via weet ik inmiddels dat deze nog gemaakt kunnen worden.

vraag: is het redelijk om te vragen de witte striping nu alsnog te vervangen voor de grijze orginele uitvoering?

- De dasboardbekleding vooronder zeg maar ( ik weet niet presies hoe je het anders moet omschrijven) was kapot. Gebarsten, gescheurd ( ik weet niet welk materiaal t orgineel is). Dit is niet vervangen, maar aan elkaar getaped wat dus weer los gaat. Gevolg: Alsnog lelijke bekleding onder stuur etc.
Ik verwachtte dat dit vervangen zou worden.
Is het redelijk om te verwachten dat men dit alsnog gaat vervangen?

- verwaring doet t nog beter dan voor de restauratie. Let wel: als die uit is. Dus met de zeldzame mooie dagen enorme hitte op de benen. ZIk had verwacht dat dit euvel ( wat al was) verholpen was geweest. Is het redelijk om dit alsnog te verwachten?

- lekkage:
Met de vele regenbuieen merkte ik dat er veel lekkage was. Zowel in de hoek bij de voorruit aan bijrijdersdeel als ook bij de ruitenwissers. Ik verwacht dus dat ook dit verholpen gaat worden. Is dit redelijk?

- Ikheb een trekhaak. Deze aansluiting was goed, is nu dus niet opnieuw gedaan. Ik verwacht dus dat men dit alsnog doet.

- Achterklep is net alle andere zaken opnieuw gespoten. echter aan de binnenzijde dikke druipers en hier en daar niet helemaal dekkend. Reactie spuiter is dat dit de binnenzijde is en dat niemand daat ooit moeilijk over doet. Het gaat immers om de buitenzijde. Mij stoort de binnenzijde echter ook en ik verwacht dat dit opnieuw gespoten wordt. Is dit redelijk of zit ik inderdaad te zeuren over binnenkant waar niemand anders over valt?

verder hoop kleine dingen als dakje wat niet met drukknoopje dicht kan want drukknoppje is niet goed, ruitenwisser die niet werkt en nog paar kleine dingen.

Graag jullie mening zodat ik een inschatting kan maken wat redelijk is en wat niet.

bij voorbaat merci bekoe :D

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Willem2 » zo 25 sep, 2011 09:13

Wat had je destijds allemaal afgesproken? Ik bedoel, je kunt wel een hoop verwachten, maar als er niets over afgesproken is....

Bij een volledige restauratie mag je verwachten dat alles goed gedaan wordt, maar daar hangt dan wel een flink prijskaartje aan.

-Orginele striping is misschien moeilijk aan te komen, maar een beetje signingbedrijf kan het zo reproducereen, dus dat is geen excuus.

-Dingen met tape aan elkaar plakken is natuurlijk nooit goed, dat lijkt me duidelijk.

-Warmte op de benen is een eigenschap van de eend, tal van mensen sluit 'szomers de verwarmingsbuis af met tennisballen, sokken ed.

-De lekkage is niet zo leuk, bij een volledige restaurantie moet dat gewoon verholpen worden.

-Spuitwerk aan de binnenkant is idd bij de meeste mensen niet zo belangrijk. Dus daar heeft ie wel gelijk in.

-Kleine dingen als kapotte drukkers zou ik gewoon zelf doen, gaat sneller en scheelt een hoop ergernis, bij jou en bij de restaurateur. Ik zou liever belangrijkere dingen laten oplossen.

-Maar dingen als ruitewissers en aansluitingen van de trekhaak, moeten natuurlijk gewoon functioneren.

Je had denk ik een hoop kunnen verkomen met heldere afspraken van tevoren, maar daar heb je nu niet zo veel meer aan.

Succes met de afhandeling!
Eend voor allen, allen voor eend..

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 25 sep, 2011 10:48

Ik weet zo ook niet wat de begin afspraak was en ook niet wat het uiteindelijk gekost heeft. Een volledige restauratie is natuurlijk enorm kostbaar. Ter vergelijk, ik ben tot nu toe 4000 Euro kwijt en heb alles zelf gedaan, behalve het spuiten (wat ik ook liever zelf gedaan had)

Verwarming is makkelijk te repareren, kost je een half uurtje en wat plakschuim, dan werkt de kachel weer als nieuw.

Lekkages moeten opgelost worden vind ik, dat is toch wel minimaal te verwachten na een restauratie.

Drukker zou ik door de restaurateur laten doen, deze zijn lastig aan te komen en je moet het in 1 keer goed doen. Als je dat zelf nooit gedaan hebt is dat knap lastig. Tenzij het de drukker is welke op je koetswerk zit, want dat is gewoon een parkertje.

Striping zou ik ook niet accepteren als de afspraak was dat het een charlston moest worden. Zilveren bumpers en striping horen daar bij.

Oh en voordat ik het vergeet, wij willen wel graag foto's 8)

drasseldrap
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door drasseldrap » zo 25 sep, 2011 10:50

dank voor je reactie

de afspraak was een vaste prijs waarvoor de eend dan ook weer perfect zou zijn

dus tja.....we hebben niet elke detail benoemd zoals dasboardbekleding, aansluiting trekhaak etc

maar goed, iemand die al toch zeer ervaren etc is dan mag je bij perfect denk ik toch meer verwachten.

over binnenkant achterklep moet ik dus eigenlijk niet vallen ( vinden anderen dat echt niet irritant? Je doet die klep toch regelmatig open en dan die druipers etc)

de andere kleine dingen zoals knoop dak, ruitenwisser hebben we inmiddels al zelf verholpen idd

nog meer meningen?

drasseldrap
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door drasseldrap » zo 25 sep, 2011 10:51

euh backfire
ik moet eerlijk zeggen dat ik geen idee heb hoe ik hier foto's moet plaatsen
en ivm onderwerp wil ik ook ( ivm de restaurateur's goede naam) liever niet beeld zeg maar

excuus,, ik weet dat iedereen hier dol op foto's zijn maar ik wil geen kwaad bloed zetten :(

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 25 sep, 2011 10:53

Hoi Drasseldrap ik hoef ook geen detailfoto's te zien maar gewoon van het totaal plaatje, niet om de restaurateur in kwaad licht te zetten, maar om een mooie opgeknapte eend te zien. :)

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 25 sep, 2011 10:55

PS als de restaurateur een goede naam heeft verwacht ik wel dat de meeste zaken zonder probleem worden opgelost! Je weet nu wat mijn eend aan materiaal heeft gekost, tel daar zelf de uren bij en je weet wat de restauratie mag kosten. (En je weet hoe die van mij er uit ziet)

drasseldrap
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door drasseldrap » zo 25 sep, 2011 11:14

de prijs die we hadden afgesproken was ruimschoots meer, we hadden ook een offerte etc gemaakt.

de persoon in kwestie is normaliter ook bereid hoor om het weer in orde te maken dus daar ga ik ook van uit. Al zal die niet blij worden om de striping die er nu op zit te vervangen voor de orginele zeg maar. Ik twijfel ook of ik dit kan en mag verwachten????

En de achterklep....ben toch verbaasd dat de meesten hier dus schijbaar geen probleem mee hebben

foto tzt zal ik t overwegen......als iemand me kan uitleggen tegen die tijd hoe ik t doen moet :wink:

dank voor alle reacties :D

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 25 sep, 2011 12:57

Als je afspreekt om er een charleston er van te maken dan is de striping het belangrijkste onderdeel en zeker niet het meest kostbare. Deel desnoods de kosten van het materiaal. Volgens mij kost een complete set 100 euro.

2cvpieter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door 2cvpieter » zo 25 sep, 2011 19:29

dit is weer zo'n verhaal wat ik al zo vaak heb gehoord
restaureren ja, details nee
kom maar eens bij een jaguar aan met slecht binnen spuitwerk, kortom slecht excuus binnen wonen geen mensen, hij heeft gewoon slecht spuitwerk geleverd
striping is het meest in het oog springend voor de kenner, kun je makkelijk aankomen, kost wat meer moeite. lekkage moet ook niet mogen, hij had gelijk nieuwe ruitenwisser asjes moeten plaatsen , is een zo bekend probleem, maar een eend lekt altijd wel een beetje

maar ja alles hangt af van de betaalde prijs, als je meer als 6 hebt betaald, moet het niet mogen
2cv6 azu-b 250

drasseldrap
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door drasseldrap » zo 25 sep, 2011 21:12

heb er idd meer dan 6 voor betaald ( ruimschoots meer eerlijk gezegd)

en ik ben blij dat het iemand met me eens is qua binnenwerk ( begon me al een zeurder te voelen)

mn eendje is mn alles
en dat wist deze gast ( weet tie al jaaaaren, deed voorheen ook altijd de apk) dus tja........

ik heb een lijstje gemaakt met mn wensen dus ga komende week maar s weer aan de praat

merci bekoe allemaal

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door AK350 » zo 25 sep, 2011 23:14

Uiteraard is het moeilijk op afstand een oordeel over de restauratie te geven.
Ik weet natuurlijk niet in detail wat voor afspraken er onderling gemaakt zijn.
Wel is het duidelijk dat het geleverde resultaat ver beneden verwachting is.
Gezien het bedrag mag je ook een uitstekend resultaat verwachten.

Natuurlijk hoort een achterklep van binnen gespoten te zijn, hier komt immers geen bekleding ofzo op. Het is een zichtbaar deel van de carrosserie.
Als het een originele charlston moet blijven wil de uiteraard de originele striping.
Volgens mij is hier wel eenvoudig aan te komen.
Je zou verwachten dat bij restauratie binnenbekleding dashaboard bekleding enz. uit de auto gehaald word om de binnenzijde netjes te spuiten.
Je kunt dan niet de oude rommel terugzetten.

Wat is er allemaal aan de auto gedaan, qua chassis, carrosserie, laswerk, motorisch, elektrisch, interieur enz ?
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

2cvpieter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door 2cvpieter » ma 26 sep, 2011 13:01

ja dat viel mij ook al op die binnen bekleding die moet er idd uit, want ook daar wil bij een 80 er jaren eend ellende zitten, en ook die is relatief makkelijk te verkrijgen,
veel mensen maken de fout om te denken het is maar een eend, maar als je bij een restauratie van een "" reguliere"" klassieker hiermee komt aan zetten is er toch echt wel een probleem, goed de bedragen zijn dan ook vaak een veelvoud , maar dat mag geen excuus zijn er zit ook minder werk aan, kortom als je het voor je gevoel goed hebt door gesproken , terug gaan en je verhaal doen
2cv6 azu-b 250

2cvpieter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door 2cvpieter » ma 26 sep, 2011 13:04

en ja hoe is de rest roest preventie en chassis
2cv6 azu-b 250

Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Twécévé » ma 26 sep, 2011 13:07

drasseldrap schreef:heb er idd meer dan 6 voor betaald ( ruimschoots meer eerlijk gezegd)
Dan moet het perfect zijn en mag er geen rubbertje of schroefje ontbreken wat mij betreft.

Ik ken het wel: pas schadeherstel laten doen aan staartstuk eend. 3e remlicht niet aangesloten en mn mistlicht ligt los in de kofferbak.

Plaats reactie