Elk jaar is het gedonder met de APK van mijn Dyane. Altijd waslijsten met de gekste reparaties die ineens gedaan moeten worden. Reparaties die ik eigenlijk niet nodig vond. Maarja, het zijn toch APK meesters. Die weten wat ze doen.
Toch?
Ik denk daar inmiddels anders over. Er zijn APK meesters die heel goed weten hoe ze een oldtimer moeten keuren. De auto is veilig en goed, dat is waar ze voor staan.
Er zijn ook APK meesters die geen biet snappen van een klassieker zoals mijn Dyane.
Ik ging ieder jaar naar het allllllergoedkoopste APK station dat ik kon vinden, je kent ze wel. Helaas is het gros dat werkt bij Kwikflut, Euromeester en dat soort goedkope APK tenten niet in staat mijn Dyane op de juiste manier te keuren!
Neem vandaag weer als voorbeeld:
Kwikflut zegt APK afkeur, met als lijst:
Lampen afstellen, Fusee teveel speling L+R, Wiellagers L+R achter, Remleiding hangt los, Roest op remleiding achter L+R, hoofdremcilinder lekkage en te hoge CO waarde.
Vervolgens Dyane naar Eendenboer gebracht, resultaat:
Co schroefje had gare schroefdraad, even opnieuw getapt en CO waarde weer goed.
Lampen afgesteld.
Rest was onzin.

Ik heb mijn APK station duidelijk gevonden! Ik vertrouw er nog steeds op dat als ik volgend jaar kom met inderdaad een onveilig aspect aan mijn Dyane, dat hij hem daarop zal afkeuren. Zoals het hoort. Maar als de Dyane gewoon veilig is zal hij hem goedkeuren.
Kortom, hierbij mijn advies: geef een paar tientjes meer uit en laat je oldtimer keuren door iemand die er echt kijk op heeft. Het is het geld dubbel en dwars waard!
Alle hulde voor mijn Eendengarage waarvan ik de naam niet zal noemen!