Max snelheid ineens lager

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Max snelheid ineens lager

Bericht door ejfrolich » za 22 okt, 2011 16:51

Afgelopen naandag naar Eindhoven heen en weer. Op de trugweg viel op dat de auto tot 90km/u eigenlijk normaal reed maar daar boven was het ineens een soort van over. Ik haal 100km/u op GPS. Dat duurt langer dan gebruikelijk om daar te komen.

Toen ik aankwam in Eindhoven en wilde parkeren sloeg de motor af. Starten ging goed maar hij sloeg stationair weer af. Een paar keer flink gas geven en hij liep weer heel netjes stationair.

Ik heb pas de carburateur onder handen gehad (zie "inhouden laatste stukje eerste trap"). De primaire en secundaire sproeier zijn vergroot ivm met inhouden. Dat was na de ingreep (en nu nog) over. De auto liep keurig.

Vandaag ineens weer niet lekker stationair lopen. Het instond ineens. Ik moest behoorlijk gas houden om hem te laten lopen. Ik heb het volgende al gedaan.
-prim. en sec sproeiers schoon gemaakt. (niks aan te zien)
-stationair sproeier schoongemaakt en doorgeblazen
-alle kanaaltjes schoon gemaakt
-gezien dat er in de prim. vlotterbak een beetje water zat. (heb ik eerder ook al gezien)
-Bezinefilter schoongemaakt (in de carb) was wel wat vuil maar niet erg.
-onteking (DG) gecontroleerd. Staat een half tandje (starterkrans) te vroeg
-sec sproeier terug naar 90 (was 110) heeft geen resultaat
-luchtfilterelement is niet brandschoon maar wel pas 2mnd oud. Geen olie in het lf .

De auto loopt nu weer netjes en stil stationair. Wel heb ik ontdekt dat er ergens een lek zit in de uitlaat van de linker cilinder. Ergens in het spruitstuk al kan ik het nog niet precies aanwijzen. Ik denk dat of de pakking op de cilinder of de aansluiting voor de kachelpot misschien lekt.

De auto start snel, ook koud. Bij controle van de ontsteking met de stroboscoop viel me op dat de ontsteking soms ineens meer pulsen gaat afgeven. Ik merk dat niet in stationair loop. Wat me ook opviel was dat de ontsteking niet stabiel was net na starten. De vervroeging veranderd dan ongeveer een tandje heen en terug. Van half tandje te vroeg naar een hele tand lager. Als de motor dan even loopt houd dat op??

Vragen:
-zie ik nog iets over het hoofd
-zorgt een lekke uitlaat op de cilinder voor vermogens verlies?
-kan het kwaad om nog even door te rijden met een lek spruitstuk?

Thanks,

Ernst-Jan
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640

André Post
Heavy user
Heavy user

Bericht door André Post » za 22 okt, 2011 18:11

Klinkt toch een beetje als een kleppen probleem.
Als je 123 ontsteking hebt klopt het dat de timing varieert,
dat is om het stationaire gelijkloop te verzekeren.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » za 22 okt, 2011 19:25

Doe eens het hoesje ervoor. Bij zo'n lage temperatuur en veel vocht in de lucht wil de carburateur nog wel eens bevriezen.
diverse Citroens, wat anders.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door achtpeter » za 22 okt, 2011 19:30

Ik vrees dat André gelijk heeft. Bij vermogensverlies op lange ritten is het altijd zinnig, de klepspeling te controleren. Hopelijk ben je op tijd om verbrande kleppen te voorkomen.

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door ejfrolich » za 22 okt, 2011 20:34

Kleppen, das een goeie ja. Dom dat ik daar niet aan heb gedacht eigenlijk. Kleppen zijn bij afleveren gesteld maar das wel 4000km geleden inmiddels. De auto had daarvoor 6 jaar stil gestaan.

Ik zal morgen eens kijken. Mooi weer dus mag geen probleem zijn...

Thanks.
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640

André Post
Heavy user
Heavy user

Bericht door André Post » za 22 okt, 2011 20:53

Na 10.000km staan bij mijn Mehari de kleppen nog goed.
Maar lange tijd stilstaan kan natuurlijk wel roest veroorzaken op kleppen en/of klepzittingen.
Waardoor na klepstellen het verloop toch groter is.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door ejfrolich » za 22 okt, 2011 21:55

Morgen eens kijken hoe het er bij staat. Ik hoor weinig klepgeluiden das kan dat ze wat te strak staan.

Uitlaat zal wel niet veel verschil maken den ik.

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door ejfrolich » za 22 okt, 2011 22:01

Het bizarre is dat de auto naar Einhoven, met z'n 2-en en extra bagage en harde wind tegen makkelijk 115 reed. Terug was er veel minder wind en mee...

Vandaag ook nog wat met sproeiers in de weer geweest. Wat ik er secundair in stop maakt helemaal niet uit in snelheid op dit moment, wel in verbruik... Overigens voel je wel dat de tweede trap in komt. Accelereert dan behoorlijk vlotter.

1e trap wel. !05 is duidelijk te klein en 110 gaat echt prima.

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door ejfrolich » zo 23 okt, 2011 13:10

Klepspeling gecontroleerd. Er stond 1 inlaat wat krap (20 te dik en 15 te dun). De uitlaatkleppen stonden wat ruim. Alles nu netjes 20.

Maakt dat wat uit, nee dat maakt niets uit. We rijden makkelijk naar de 90 en dan is het ineens op. Doortrekken in 2 en 3 gaat makkelijk tot max toeren. Ik merk ook dat de tweede trap werkt. Je kunt het horen aan het motorgeluid.

Stationair loopt hij heel netjes. Tot...ineens de motor zich lijkt te verslikken en stilvalt. Starten en weer netjes lopen. Todat ineens weer de motor zich verslikt. Toen zag ik na stilvallen aan de linkerkant van de carb (de kant van de gaskabel) benzine lopen. Niet onder uit het spruitstuk maar aan de zijkant van de carburateur. Zelf denk ik aan een af en toe niet goed sluitende vlotternaald...

Maar goed, dat verklaard nog niet de lagere snelheid.

Ook heb ik nu al een paar keer waterdruppels onderin de vlotterbak gevonden. Dat vind ik ook wat vreemd eigenlijk.

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door ejfrolich » zo 23 okt, 2011 18:06

Nou toch maar weer alle losgehaald.

Vlotternaald er uit. Die kleefde wat. Schoongepolijst met keramische kookplaat reiniger. Schoongespoeld en niet meer kleven.

Vlotters nog eens bekeken. Toch nog wat aan gebogen om te zorgen dat ze netjes in het midden van de vlotterbak hangen.

Vlotter hoogte afgesteld op 18mm.

CO schroef er uit en kanaal doorgeblazen.

Stationairsproeier gecontroleerd.

Alle sproeiers met met de dunste tandragertjes schoongeborsteld.

Alles nogmaals doorgeblazen.

Alles weer in elkaar. CO op 4 slagen uit gezet. Starten lopen maar duidelijk te rijk stationair. CO afgesteld. Rondje warmrijden. CO definitief afgesteld (max toeren).

Lange rit gemaakt en uiteinbdelijk ging ze weer 117 op de GPS. Ze loopt nog steeds keurig en heel rustig stationair. Wel nog een keer op een oprit met behoorlijk scherpe linkerbocht verslikte de motor zich. Oorzaak, zeg het maar... Stationair nu geen problemen gehad nog.

Ik ga dus een nieuwe vlotternaald bestellen. Verde misschien eens een vermogensdag bij Burton?!

Ik ga maar weer gewoon lekker rijden!

Erasmo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Erasmo » zo 23 okt, 2011 18:51

ejfrolich schreef: Lange rit gemaakt en uiteinbdelijk ging ze weer 117 op de GPS. Ze loopt nog steeds keurig en heel rustig stationair. Wel nog een keer op een oprit met behoorlijk scherpe linkerbocht verslikte de motor zich. Oorzaak, zeg het maar... Stationair nu geen problemen gehad nog.
Kan dat niet komen omdat de carb schuin hangt?

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door ejfrolich » zo 23 okt, 2011 20:33

In princiepe zou dat kunnen. Als het goed is zou het brandstof niveau zo hoog moeten zijn dat de sproeiers onder blijven.

Even nadenken. De linker vlotter bak is primair. De sproeier zit tegen het midden van de carburateur in de primaire kamer. Dus aan de rechterkant van de linker kamer. Bij een rechter bocht zou die dus droog kunnen komen. Voor de secundaire geld dus het omgekeerde.

Eigenlijk had ik het gevoel dat hij zich verslikte, dus te veel benzine ineens. Maar goed het is een kort moment dus niet makkelijk dan te bepalen wat er precies gebeurd.

Ik weet wel dat ik met m'n eend niet zo scheef hang als met mijn motor. Die verslikt zich gelukkig niet in de bocht!

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Willem2 » zo 23 okt, 2011 21:39

Over benzine tekort in lange bochten heb ik al vaker wat gehoord. Komt idd doordat er even geen benzine is.
Op de motor heb je daar geen last van omdat je schuin hangt, de benzine blijft dan netjes op niveau.
Eend voor allen, allen voor eend..

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door ejfrolich » zo 23 okt, 2011 21:53

Ah, een soort beveiliging tegen al te hard bochten werk. Nog voor de geweldige wegligging het laat afweten komt de natuurlijke begrenzer in... GENIAAL, toppunt van eenvoud ook ;)

TB
Moderator

Bericht door TB » wo 26 okt, 2011 16:14

Grappig zo een 'begrenzer' maar het hoort niet zo te zijn.

Is toevallig de pakking onder de carburateur deksel vervangen? Er wil weleens een slechte druk in omloop zijn waarbij twee gaatjes een groot gat is geworden. Bij mij leverde dat problemen op bij hard remmen: afslaan.

Hoe zit het met valse lucht? Geen lekkage langs het asje op de carb?
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Plaats reactie