Max snelheid ineens lager
Geplaatst: za 22 okt, 2011 16:51
Afgelopen naandag naar Eindhoven heen en weer. Op de trugweg viel op dat de auto tot 90km/u eigenlijk normaal reed maar daar boven was het ineens een soort van over. Ik haal 100km/u op GPS. Dat duurt langer dan gebruikelijk om daar te komen.
Toen ik aankwam in Eindhoven en wilde parkeren sloeg de motor af. Starten ging goed maar hij sloeg stationair weer af. Een paar keer flink gas geven en hij liep weer heel netjes stationair.
Ik heb pas de carburateur onder handen gehad (zie "inhouden laatste stukje eerste trap"). De primaire en secundaire sproeier zijn vergroot ivm met inhouden. Dat was na de ingreep (en nu nog) over. De auto liep keurig.
Vandaag ineens weer niet lekker stationair lopen. Het instond ineens. Ik moest behoorlijk gas houden om hem te laten lopen. Ik heb het volgende al gedaan.
-prim. en sec sproeiers schoon gemaakt. (niks aan te zien)
-stationair sproeier schoongemaakt en doorgeblazen
-alle kanaaltjes schoon gemaakt
-gezien dat er in de prim. vlotterbak een beetje water zat. (heb ik eerder ook al gezien)
-Bezinefilter schoongemaakt (in de carb) was wel wat vuil maar niet erg.
-onteking (DG) gecontroleerd. Staat een half tandje (starterkrans) te vroeg
-sec sproeier terug naar 90 (was 110) heeft geen resultaat
-luchtfilterelement is niet brandschoon maar wel pas 2mnd oud. Geen olie in het lf .
De auto loopt nu weer netjes en stil stationair. Wel heb ik ontdekt dat er ergens een lek zit in de uitlaat van de linker cilinder. Ergens in het spruitstuk al kan ik het nog niet precies aanwijzen. Ik denk dat of de pakking op de cilinder of de aansluiting voor de kachelpot misschien lekt.
De auto start snel, ook koud. Bij controle van de ontsteking met de stroboscoop viel me op dat de ontsteking soms ineens meer pulsen gaat afgeven. Ik merk dat niet in stationair loop. Wat me ook opviel was dat de ontsteking niet stabiel was net na starten. De vervroeging veranderd dan ongeveer een tandje heen en terug. Van half tandje te vroeg naar een hele tand lager. Als de motor dan even loopt houd dat op??
Vragen:
-zie ik nog iets over het hoofd
-zorgt een lekke uitlaat op de cilinder voor vermogens verlies?
-kan het kwaad om nog even door te rijden met een lek spruitstuk?
Thanks,
Ernst-Jan
Toen ik aankwam in Eindhoven en wilde parkeren sloeg de motor af. Starten ging goed maar hij sloeg stationair weer af. Een paar keer flink gas geven en hij liep weer heel netjes stationair.
Ik heb pas de carburateur onder handen gehad (zie "inhouden laatste stukje eerste trap"). De primaire en secundaire sproeier zijn vergroot ivm met inhouden. Dat was na de ingreep (en nu nog) over. De auto liep keurig.
Vandaag ineens weer niet lekker stationair lopen. Het instond ineens. Ik moest behoorlijk gas houden om hem te laten lopen. Ik heb het volgende al gedaan.
-prim. en sec sproeiers schoon gemaakt. (niks aan te zien)
-stationair sproeier schoongemaakt en doorgeblazen
-alle kanaaltjes schoon gemaakt
-gezien dat er in de prim. vlotterbak een beetje water zat. (heb ik eerder ook al gezien)
-Bezinefilter schoongemaakt (in de carb) was wel wat vuil maar niet erg.
-onteking (DG) gecontroleerd. Staat een half tandje (starterkrans) te vroeg
-sec sproeier terug naar 90 (was 110) heeft geen resultaat
-luchtfilterelement is niet brandschoon maar wel pas 2mnd oud. Geen olie in het lf .
De auto loopt nu weer netjes en stil stationair. Wel heb ik ontdekt dat er ergens een lek zit in de uitlaat van de linker cilinder. Ergens in het spruitstuk al kan ik het nog niet precies aanwijzen. Ik denk dat of de pakking op de cilinder of de aansluiting voor de kachelpot misschien lekt.
De auto start snel, ook koud. Bij controle van de ontsteking met de stroboscoop viel me op dat de ontsteking soms ineens meer pulsen gaat afgeven. Ik merk dat niet in stationair loop. Wat me ook opviel was dat de ontsteking niet stabiel was net na starten. De vervroeging veranderd dan ongeveer een tandje heen en terug. Van half tandje te vroeg naar een hele tand lager. Als de motor dan even loopt houd dat op??
Vragen:
-zie ik nog iets over het hoofd
-zorgt een lekke uitlaat op de cilinder voor vermogens verlies?
-kan het kwaad om nog even door te rijden met een lek spruitstuk?
Thanks,
Ernst-Jan