raar probleem motor

tweeceevee
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 241
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 21:44
Locatie: Scherpenzeel

raar probleem motor

Bericht door tweeceevee » vr 28 okt, 2011 08:03

Ik heb al een tijdje last van het volgende euvel met mijn 2cv6.
Als ik hem koud start, rijd de eend raar, trekt niet goed door, hikt, loopt slecht stationair, en zuipt benzine. Dit blijft zo, ook als hij warm is.
Zet ik de eend uit na een kilometer ( of meer), en start hem dan na een minuut opnieuw is dit probleem over.
Ik ben hier nu aan gewend , maar zou dit euvel eigenlijk willen oplossen.
Er zit een 123 ontsteking in, en het blok is verder prima, (1000km terug zelf opnieuw opgebouwd), kleppen staan goed, carb. is schoon, en nergens valse lucht.
Ik heb de 123 al in meerdere blokken gehad, maar daar deed zich dit euvel niet voor.

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » vr 28 okt, 2011 08:43

Blijft de choke niet hangen?
Eend voor allen, allen voor eend..

tweeceevee
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 241
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 21:44
Locatie: Scherpenzeel

Bericht door tweeceevee » vr 28 okt, 2011 09:27

De choke gebruik ik zelden, alleen als het vriest.

Charleston 88
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 164
Lid geworden op: do 20 nov, 2008 22:50

Bericht door Charleston 88 » vr 28 okt, 2011 17:39

tweeceevee,
Je gebruikt normaal gesproken geen choke. Daar zit dus het probleem. Als de carburateur goed is afgesteld heb je in koude toestand de choke nodig, pas als de motor warm is kan hij eraf. Dat betekent dat je carburateur veel te rijk staat, dat verklaart ook het hoge benzineverbruik. Bij een te rijke carburateur moet je denken aan: te hoog vlotternivo, te grote hoofdsproeier, dichtzittende luchtmengsproeier, verkeerd afgesteld stationair mengsel (van minder belang, geldt alleen voor stationaire loop).
Het kan ook zijn dat het rijke mengsel wordt veroorzaakt door een dichtzittend luchtfilter.
Als al het bovenstaande in orde is, zal hij een stuk beter lopen.

tweeceevee
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 241
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 21:44
Locatie: Scherpenzeel

Bericht door tweeceevee » za 29 okt, 2011 09:08

Charleston 88 schreef:tweeceevee,
Je gebruikt normaal gesproken geen choke. Daar zit dus het probleem. Als de carburateur goed is afgesteld heb je in koude toestand de choke nodig, pas als de motor warm is kan hij eraf. Dat betekent dat je carburateur veel te rijk staat, dat verklaart ook het hoge benzineverbruik. Bij een te rijke carburateur moet je denken aan: te hoog vlotternivo, te grote hoofdsproeier, dichtzittende luchtmengsproeier, verkeerd afgesteld stationair mengsel (van minder belang, geldt alleen voor stationaire loop).
Het kan ook zijn dat het rijke mengsel wordt veroorzaakt door een dichtzittend luchtfilter.
Als al het bovenstaande in orde is, zal hij een stuk beter lopen.
Alle genoemde zaken Zijn in orde. Carb is ultrasoon gereinigd, sproeiers zijn origineel, lucht filter is nieuw en schoon.
Het probleem is, dat als je de motor even uit zet, en dan weer start, hij wel gewoon goed rijd.
Dus dan geen hoog verbruik meer, pakt goed op, en hikt dan ook niet meer.
Kan dit misschien aan de 123 liggen?

Charleston 88
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 164
Lid geworden op: do 20 nov, 2008 22:50

Bericht door Charleston 88 » za 29 okt, 2011 09:56

tweeceevee schreef:
Alle genoemde zaken Zijn in orde. Carb is ultrasoon gereinigd, sproeiers zijn origineel, lucht filter is nieuw en schoon.
Het probleem is, dat als je de motor even uit zet, en dan weer start, hij wel gewoon goed rijd.
Dus dan geen hoog verbruik meer, pakt goed op, en hikt dan ook niet meer.
Kan dit misschien aan de 123 liggen?

Dan hebben we de oplossing!
Auto starten, afzetten, en een tweede keer starten en alles is oke.

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 290
Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
Locatie: Lelystad

Bericht door ejfrolich » za 29 okt, 2011 16:00

Duhhh, Die had hij zelf ook al! Volgens mij wil hij (en ik ook) snappen wat er gebeurd en het oplossen!

Als gewoon opnieuw starten het probleem oplost dan zou je haast aan ontsteking gaan denken ja. Maar heel veel extra gebruik door de ontsteking vind ik dan toch wel vreemd. Hij heeft geen elektronische inspuiting neem ik aan?
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640

Charleston 88
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 164
Lid geworden op: do 20 nov, 2008 22:50

Bericht door Charleston 88 » za 29 okt, 2011 17:01

Blijft over, zoals ik al zei, dat toch de carburateur niet goed staat afgesteld of dat de choke blijft hangen. Het is een fout teken dat de auto swinters zonder choke start, dat kan alleen maar als hij te rijk staat afgesteld.
Het zal niet tot een oplossing leiden als goede raad in de wind wordt geslagen.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » za 29 okt, 2011 19:45

Als een korte rustpriode helpt, dan kan het probleem ook in de beluchting van de benzinetank zitten. Als er geen lucht in de tank kan, wordt het aanzuigen van benzine problematisch. Heb je onlangs het benzinedopslot gesmeerd?

Charleston 88
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 164
Lid geworden op: do 20 nov, 2008 22:50

Bericht door Charleston 88 » za 29 okt, 2011 20:26

Met een dichte benzinetank zal het verbruik erg laag zijn.

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » za 29 okt, 2011 22:12

Charleston 88 schreef:Het is een fout teken dat de auto swinters zonder choke start, dat kan alleen maar als hij te rijk staat afgesteld.
ik kon afgelopen winter bij min 8 ook makkelijk starten zonder choke, met 123 ignition. ik rij altijd flink door, plankgas dus, verbruik bijna altijd 1 op 15,5 dus de carburateur lijkt mij niet rijk afgesteld. bij constant 85 rijden over een lange afstand (met dakje open) heb ik 1 op 19 gereden. stationair pruttelt hij wat, maar slaat niet af.

dus mijn conclusie is dat je met een goeie vonk met temperaturen flink onder nul toch niet hoeft te choken...
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 808
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » zo 30 okt, 2011 08:49

En mijn conclusie (is net als charleston 88 ) dat de carburateur dan toch echt veel te rijk, en dus verkeerd staat afgesteld...
------------------------------
Traction 11 BL 1950

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » zo 30 okt, 2011 12:36

dat kan goed natuurlijk, maar hoe verklaart dat dan dat na een tweede keer starten de problemen opgelost lijken? dat begrijp ik nog niet.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 290
Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
Locatie: Lelystad

Bericht door ejfrolich » zo 30 okt, 2011 12:48

Ik zou haast zeggen ga eens een CO meter lenen. Start en kijk naar het co. Rijd een tijdje en doe dat weer. Stop de motor en start weer. Kijk opnieuw. Dan weet je of er iets veranderd aan het mengsel...
Je kunt een merkteken zetten op het ontstekingstijdstip en met een lamp kijken of daar soms iets veranderd. Verkeerde timing kan verbruik ook beïnvloeden...
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640

tweeceevee
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 241
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 21:44
Locatie: Scherpenzeel

Bericht door tweeceevee » di 1 nov, 2011 09:03

De sproeiers zijn origineel, co is goed, staat zelf iets te laag, rond de 1,5%.
Als ik dus de eend start en ga rijden heb ik de problemen die eerder heb beschreven.
Ook als ik dan 100km blijf doorrijden zonder de eend af te zetten, heb ik de problemen.
Als ik hem na 1 km afzet, even wacht, en dan weer start rijd de eend gewoon goed.

Ik ga hem van het weekeind terug zetten op contactpunten, en ga dan eens kijken hoe hij reageert.

Ik heb hem ook met choke gestart, maar geen resultaat.
Ik rijd nu 18 jaar a-type, en heb eigenlijk nog nooit de choke gebruikt als het niet vriest.
De 123 gebruik ik sinds een paar jaar, daar mij dit een mooie oplossing leek voor het punten stellen, die is tig maal verhuist van auto naar auto, en in diverse testblokken gezeten, en heeft altijd prima gefunctioneerd.
Misschien is deze nu niet meer helemaal in orde??

Plaats reactie